گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

سطح سبز زراعت پاییزه گنبدکاووس به ۸۰ درصد افزایش یافت

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس در شرق استان گلستان گفت که در نتیجه فعالیت چند سامانه بارشی باران طی بهمن ماه، سطح سبز زراعت پاییزه این شهرستان شامل سه محصول اصلی گندم، جو و دانه روغنی کلزا از ۴۵ به ۸۰ درصد افزایش یافت.

حبیب الله زارع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری (مهر تا پایان دی امسال) به سبب بارش ناکافی و تنش خشکی از مجموع تقریبی ۱۴۰ هزار هکتار زراعت پاییزه کشت‌ شده در گنبدکاووس فقط حدود ۶۴ هزار هکتار معادل ۴۵ درصد آن سطح سبز داشت.

وی افزود: طی چند فقره بارش باران در بهمن ماه جاری که سبب افزایش رطوبت خاک و رشد گیاه شد و نیز اقدامات تغذیه‌ای گیاه توسط کشاورزان، اکنون سطح سبز زراعت پاییزه گنبدکاووس به حدود ۱۱۸ هزار هکتار معادل ۸۰ درصد افزایش یافته است.

زارع اضافه کرد: اکنون ۹۰ درصد از مجموع ۱۰۸ هزار هکتار مزارع کشت شده گندم، ۶۳ درصد از ۲۴ هزار هکتار مزارع کشت شده جو و ۸۵ درصد از هفت هزار هکتار مزارع کشت شده دانه روغنی کلزا در گنبدکاووس سطح سبز دارند.

به گفته وی، در سال زراعی و آبی جاری به سبب کم بارشی و خشکسالی کشت زراعت پاییزه و سطح سبز آن در گنبدکاووس به تاخیر افتاد که این امر به کاهش تولید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در واحد سطح منجر خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: با استفاده از برخی کودهای شیمیایی تقویتی می‌توان بخشی از کاهش تولید را جبران کرد اما قیمت بالای این نهاده‌ها هزینه تولید را برای کشاورز بیشتر خواهد کرد.

زارع به بارش‌های پیش‌رو که سازمان هواشناسی برای بهمن ماه و هفته جاری پیش بینی کرده نیز اشاره کرد و گفت: کشاورزان باید پس از بارش‌ها از کودهای سرک و تقویتی (پتاس) برای رشد گیاه استفاده کنند.

وی همچنین برلزوم مبارزه با علف‌های هرز در مزارع زودکاشت زراعت پاییزه باتوجه به شرایط جوی پیش رو با استفاده از سموم علف کش تاکید کرد و افزود: کشاورزان کلزاکار نیز که ۱۰ تا ۲۰ درصد مزرعه آنها به گل دهی رسیده باید مراقب بیماری “پوسیدگی سفید ساقه” باشند و از قارچ کش‌های توصیه شده توسط کارشناسان استفاده نمایند.

همچنین منصور فرشاد رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس ۱۹ بهمن جاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مجموع بارش‌های پاییزی این شهرستان با اقلیم خشک و نیمه بیابانی را از ابتدای سال آبی جاری یعنی اول مهر تا ۱۷ بهمن را ۱۸۵.۷ میلی‌متر اعلام و گفته بود: ۸۳ میلی‌متر از این حجم بارش که در مقایسه بامدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد بیشتر است، در ماه جاری باریده است.

شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس با داشتن ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، دارای اقلیم خشک و نیمه بیابانی است.

گنبدکاووس سالانه با تولید و فرآوری افزون بر یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی (زراعی، باغی و دامی) از شهرستان‌های برتر استان گلستان در این بخش به شمار می‌رود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا