گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کرمانشاه از قطب‌های کشاورزی کشور/تولیدات کشاورزی ۶ برابر شد

تولید محصولات کشاورزی کرمانشاه در مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی ۶ برابر افزایش یافته و می‌توان کرمانشاه را با این میزان تولید یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور دانست.

استان کرمانشاه با جمعیت قریب به ۲ میلیون نفر و مساحتی بالغ بر ۲۵ هزار کیلومتر مربع، هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می‌رود، کلانشهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور و مرکزیت غرب کشور است.

کرمانشاه از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود شده و به‌دلیل همسایگی با کشور عراق و واقع شدن بر سر راه شهرهای زیارتی کربلا و بغداد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استان کرمانشاه از نظر تقسیمات کشوری در طول ۴۳ سال گذشته دچار تغییرات قابل توجهی شده است، در سال ۱۳۵۷ تنها پنج شهرستان در استان کرمانشاه وجود داشت که این تعداد با اضافه شدن ۹ شهرستان جدید به ۱۴ شهرستان افزایش یافت، این امر در افزایش سرعت خدمات رسانی، ارتقا وضعیت اقتصادی و عمرانی و توسعه سیاسی و اجتماعی شهرستان‌های استان نقش مهمی داشته است.

کرمانشاه در سایه حمایت‌های انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش به‌سزا و رشد چشم‌گیری در کشور داشته است، لذا خبرگزاری مهر قصد دارد طی ایام الله دهه مبارکه فجر به ارائه گوشه‌ای از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه کشاورزی و تولیدات استان کرمانشاه بپردازد.

افزایش ۶ برابری تولیدات کشاورزی کرمانشاه نسبت به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، گزارشی از دستاوردهای حوزه کشاورزی کرمانشاه پس از گذشت چهل و سه سال از پیروزی انقلاب را ارائه کرد و گفت: در سال ۱۳۵۷ میزان تولیدات زراعی کرمانشاه ۶۷۰ هزار تن بود که این رقم در حال حاضر به بیش از سه میلیون و ۸۷۰ هزار تن رسیده و رشدی ۵.۵ برابری داشته است.

شهریار قاسمی میزان کل تولیدات کشاورزی این استان را طی سال ۱۴۰۰ و با وجود خشکسالی‌های اخیر، بیش از چهار میلیون و ۷۷۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: مجموع تولیدات کشاورزی کرمانشاه پیش از انقلاب ۸۰۰ هزار تن بوده و پس از انقلاب شاهد رشد ۶ برابری کل تولیدات کشاورزی در استان بوده‌ایم.

وی در خصوص دیگر محصولات تولیدی کرمانشاه نیز بیان کرد: میزان تولید گندم استان در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۷۰ هزار تن بوده، در حالی که طی سال زراعی گذشته در شرایطی که شاهد خشکسالی بی سابقه‌ای در استان بوده‌ایم، ۶۰۳ هزار تن گندم در این استان تولید شده است، همچنین در اوایل انقلاب میزان تولید محصول جو ۷۸ هزار تن بوده که طی سال ۱۴۰۰ میزان تولید این محصول به ۱۱۳ هزار تن تولید رسیده است.

تولید یک سوم نخود کشور در کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به توفیقات بخش زراعت در تولید حبوبات پرداخت و افزود: در حال حاضر یک سوم نخود کشور در این استان تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید و سطح زیر کشت نخود از آن کرمانشاه است، همچنین استان کرمانشاه طی سال ۱۴۰۰ در تولید گندم رتبه چهارم کشور، در تولید جو رتبه دوم، در تولید ذرت دانه‌ای رتبه دوم و در تولید چغندر قند حائز رتبه سوم کشور شده است.

قاسمی سطح باغات استان کرمانشاه را در سال ۵۷ حدود ۱۵ هزار هکتار و در حال حاضر بیش از ۴۳ هزار هکتار عنوان کرد و خاطر نشان کرد: تولید محصولاتی همچون زعفران که در سال‌های گذشته تقریباً وجود نداشته هم‌اکنون نه تنها با زیر کشت رفتن بیش از ۴۱۵ هکتار کشت زعفران توسعه‌یافته، بلکه شاهد فرآوری زعفران و فعالیت ۵ برند و توسعه صنایع تبدیلی آن نیز در سطح استان هستیم.

وی افزود: تولیدات باغی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ حدود پنج هزار تن بود، و در حال حاضر در استان سالانه ۳۴۰ هزار تن تولید باغی داریم.

وی به تولیدات گلخانه‌ای قبل و بعد انقلاب اشاره کرد و گفت: سطح گلخانه‌های این استان در سال ۵۷ محدود به گُل تزئینی بود و امروز ۵۴ هکتار اراضی تحت پوشش فعال محصولات گلخانه در کرمانشاه وجود دارد.

قاسمی سپس به توفیقات بخش مکانیزاسیون استان پرداخت و تصریح کرد: ضریب مکانیزاسیون کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۷ صدم اسب بخار و در حال حاضر به ۱.۹۴ اسب بخار رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به تولیدات دامی قبل و بعد انقلاب پرداخت و گفت: میزان کل تولیدات دامی این استان در سال ۱۳۵۷، ۱۲۹ هزار تن بود و در حال حاضر بیش از ۵۴۴ هزار تن انواع محصولات دامی در کرمانشاه تولید می‌شود.

وی افزود: تولید گوشت قرمز در سال ۵۷ تنها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بود و امروز سالانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود.

قاسمی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب سالانه ۱۵ هزار تن گوشت مرغ در کرمانشاه تولید می‌شد و این رقم در حال حاضر به ۸۱ هزار تن رسیده که رشد پنج برابری داشته است.

وی با اشاره به تولید ۵۰۰ تنی عسل در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در کرمانشاه، افزود: تولید عسل استان در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تن است.

رشد قابل توجه صنایع تبدیلی در کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در سال ۱۳۵۷ صنایع تبدیلی تکمیلی خیلی کمی در بخش کشاورزی داشتیم ولی پس از گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی مجموع ظرفیت واحدهای فرآوری بخش کشاورزی این استان در حال حاضر بیش از پنج میلیون و ۵۲ هزار تن است و این میزان برابر کل تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان است.

رشد بیش از ۴۷ برابری تولید آبزیان در کرمانشاه

قاسمی سپس با اشاره به پیشرفت‌های خوب صورت گرفته در این استان در حوزه تولیدات شیلاتی، افزود: سال ۱۳۵۷ میزان کل تولیدات شیلاتی کرمانشاه حدود ۵۰۰ تن بوده که این میزان در حال حاضر بیش از ۲۱ هزار و ۱۰۵ تن است.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در حال حاضر رتبه اول تولید ماهیان گرمابی بین استان‌های غیرساحلی کشور را دارد، گفت: کرمانشاه در زمینه تولید ماهیان سردابی نیز رتبه چهارم بین استان‌های غیرساحلی را دارد.

قاسمی با اشاره به تجهیز اراضی این استان به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار، گفت: پیش از انقلاب توجه کافی به تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری نشده بود، اما پس از انقلاب اسلامی ۸۳ هزار هکتار از اراضی کرمانشاه به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند و در مناطق گرمسیری نیز ۵۰ هزار هکتار از اراضی مجهز به این سیستم شده‌اند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا