گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

برداشت زودهنگام؛ رد خشکسالی بر نرگس‌زارهای مازندران

شرایط خشکسالی امسال علاوه بر کاهش تولید سبب برداشت زودهنگام گل‌های زرد و سفید از نرگس‌زارهای مازندران شده است.

به گزارش ایرنا ،کشت گل نرگس در مازندران از ماه تیر آغاز می شود و تا اواسط مرداد ادامه می یابد ، ولی شروع برداشت آن بستگی به شرایط آب و هوائی دارد و معمولا از ابتدای فصل زمستان کلید می خورد ، اما امسال به دلیل خشکسالی عطر این گل زمستانی اواخر پاییز از مزرعه به بازار و گل فروشی ها رسیده است.

مازندران ۷۵ هکتار نرگسزار دارد و پس از شیراز و خوزستان سومین استان در این زمینه محسوب می شود. شهرستان جویبار با ۶۷ هکتار کانون کشت این گل زمستانی در مازندران است.

مدیرجهاد کشاورزی جویبار با تایید کاهش تولید محصول در نرگس‌زارهای این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت :  اگر چه وضعیت رنگ و عطر گل نرگس امسال مطلوب است ولی به دلیل خشکسالی که روی پیاز این گل اثر گذاشته است ،متوسط تولید هر بوته از ۱۵ شاخه گل به به ۱۰ شاخه کاهش یافته است.

غلامرضا سعیدی افزود : البته امسال برداشت گل نرگس ۱۰ روز زودتر از سال گذشته شروع شده که ناشی از اثرگذاری خشکسالی است.

وی پیش بینی کرد که ۶۶.۵ هکتار نرگسزار این شهرستان امسال هشت میلیون و ۴۰۰ هزار شاخه گل تولید و به بازار عرضه شود.

سعیدی متوسط فروش هر شاخه گل نرگس را ۲هزارو ۵۰۰ تا سه هزار تومان اعلام کرد و بیان داشت: امیدواریم بازار فروش این محصول برای کشاورزان رضایتبخش باشد.

مدیر جهاد کشاورزی جویبار با بیان این که ظرفیت فوق العاده‌ای برای توسعه کشت گل نرگس در این شهرستان وجود دارد ،توضیح داد : درهمین راستا برنامه‌ توسعه کشت گل نرگس تدوین و سال آینده به کار گرفته می‌شود.

سعیدی استفاده از ارقام پرمحصول، توسعه صنایع فرآوری با در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه گذاران را از جمله برنامه‌های بسته توسعه ای گل نرگس عنوان کرد و بیان داشت : این برنامه ها فقط برای اقتصادی کردن تولید گل نرگس و حمایت از کشاورزان است.

وی  بر لزوم  ترویج و آموزش، تامین نهاده‌ها و پیاز گل نرگس و بازاررسانی این محصول کشاورزی جویبار تاکید کرد و گفت: اگرچه خشکسالی‌ بر فرایند فعالیت های کشاورزی اثر گذار است اما  گل نرگس با ارزش اقتصادی بالا یکی از کمیاب ترین گونه‌هایی است که در شرایط اقلیمی و اراضی کم بازده این شهرستان قابل توسعه و در رونق اقتصادی کشاورزان کارآمد است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا