گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

افزایش قیمت مواد غذایی با کمبود کود ازت در جهان/ ۳ کشورصادرات کود را متوقف کردند

کمبود جهانی کود شیمیایی ازته که عامل افزایش تولید محصولات کشاورزی هستند بر بالا رفتن قیمت جهانی مواد غذایی تاثیر گذاشته به طوری که کشورهای ترکیه، چین و روسیه صادرات این کودها را برای حمایت از کشاورزان داخل متوقف کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از راشاتودی، کمبود جهانی کود شیمیایی ازته که از آنها به عنوان عامل افزایش دهنده تولیدات محصولات کشاورزی  استفاده می‌شود بر بالا رفتن قیمت جهانی مواد غذایی در سال آینده تأثیرگذار خواهد بود. فروش کود ازته سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار شد و اکنون قیمت جهانی آن در بیشترین سطح یک دهه گذشته قرار گرفته و قیمت‌ها ۸۰ درصد رشد داشته است.

کودهای شیمیایی ازته معمولاً از گازهای طبیعی درست می‌شود و بالا بودن قیمت این نوع گاز در سال جاری باعث کاهش تولید کود ازته و عاملی برای بالا رفتن قیمت در بازارهای جهانی شد.

بر اساس اعلام رئیس اتحادیه خرده‌فروشان کشاورزی آمریکا، کشاورزان از کود ازته برای بالا بردن محصولاتی مانند ذرت، گندم و دیگر محصولات استفاده می‌کنند و معمولا این کود را قبل از فصل کشت باید آماده کنند. با توجه به گرانی قیمت، کشاورزان در آمریکای شمالی با تأخیر در خرید مواجه شده‌اند که این امر می‌تواند باعث هجوم کشاورزان به خرید در بهار آینده بشود و شاید به خیلی از آنها هم این کود نرسد.

بر اساس اعلام یک شرکت بزرگ تولیدکننده کود ازته تقاضای جهانی برای این نوع کود احتمال دارد تا سال ۲۰۲۳ هم روند صعودی داشته باشد. از سوی دیگر عمده‌ترین تولیدکنندگان کود ازته کشورهایی مانند ترکیه، چین و روسیه اعلام کردند که برای مقابله با بالا رفتن قیمت محصولات کشاورزی در داخل این نوع کود ازته را صادر نخواهند کرد.

بر اساس اعلام سازمان خواربار جهانی فائو قیمت موادغذایی ماه گذشته به بیشترین میزان ۱۰ سال گذشته رسید و از اوج قیمت خود از جولای ۲۰۱۱ تا کنون فراتر رفت.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا