گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گشتی در زعفرانی‌ترین شهر دنیا

ایران به واسطه تولید ۹۰ درصد زعفران دنیا به عنوان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده زعفران شناخته می‌شود. بیشترین میزان تولید محصول زعفران جهان در شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه‌ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی است و تربت‌حیدریه با تولید بیش از ۴۰ درصد زعفران ایران به عنوان قطب تولید زعفران و شهر طلای سرخ شهرت دارد.

زندگی مردم تربت حیدریه که قطب تولید زعفران ایران است، در پاییز هر سال از اواسط مهر ماه تا اواسط آذر ماه رنگ و بویی زعفرانی به خود می‌گیرد. برداشت گل‌ها قبل از طلوع خورشید حال و هوایی خاص به سحرگاه این شهر می‌بخشد.

مزارع بنفش رنگ زعفران زیبایی منحصر به‌ فردی به طبیعت شهر داده و تلاش‌های مردم برای کسب روزی حلال و به بار نشستن زحمات چند ساله زراعی نشاط اجتماعی شهر را چند برابر می‌کند.

از نکات قابل توجه رویش زعفران در این شهر می‌توان به شکل‌گیری آداب و رسومی خاص اشاره کرد که سال‌هاست با فرهنگ مردم این منطقه همراه شده است. برای مثال خانواده‌های ساکن در تربت حیدریه برای پرکنی زعفران دید و بازدیدهایی را تدارک می‌بینند و به برگزاری جشن‌های محلی و ملی می‌پردازند. از دیگر آداب و رسوم مردم در این منطقه می‌توان به برگزاری مراسم شکرگزاری اشاره کرد که در آن مردم از خداوند بابت برکت دادن به محصول برداشت شده خود شکرگزاری می‌کنند.

البته شهرستان تربت حیدریه علاوه بر تولید زعفران و راه‌اندازی گردشگری کشاورزی و جذب گردشگر علاقه‌مند به فرایند کاشت، داشت و برداشت محصول زعفران پیشینه‌ای تاریخی دارد که چیزی حدود ۵۰ اثر و جاذبه تاریخی، فرهنگی و گردشگری را در خود جای داده است. از آنجایی که از این منطقه در گذشته به عنوان یکی از دورازه‌های ورود به مشهد استفاده می‌شده، بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران قرار داشته و دارد.

تربت حیدریه شهری چهار فصل است که گردشگران در زمان حضور در مناطق مختلف می‌توانند از آب‌وهوایی متفاوت لذت ببرند و به واسطه تنوع جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این شهرستان میزبان گردشگران زیادی با علایق متفاوت است. برای مثال گردشگران می‌توانند هنگام سفر در منطقه شمال تربیت‌ حیدریه برف و در منطقه جنوب تربت‌ حیدریه حضور در کویر را تجربه کنند. همچنین قطب‌الدین حیدر بنایی که حدود ۸۰۰ سال پیش در زمان تیموریان ساخته شده و در زمان صفویان نیز بازسازی شده است، رباط طبسی، حمام حاج رئیس که در دوران صفویان ساخته شده و مجموعه شیخ حیدر کدکنی و… از ابنیه تاریخی مورد توجه گردشگران تاریخی و فرهنگی است.

این منطقه همچنین شامل جاذبه‌های طبیعی از جمله آبشار رود معجن، رودخانه حصار قلعه ماکو و … است که طبیعت‌گردان زیادی را به منطقه جذب می‌کند.

تربت‌ حیدریه همچنین چندین روستای تاریخی دارد که به ثبت ملی رسیده‌اند و همین ویژگی بازدید از آن‌ها برای گردشگران را جذاب خواهد کرد. از جاذبه‌های معدنی برای گردشگران در حوزه ژئوتوریسم نیز می‌توان به غار نمک، معدن عقیق، معدن طلا و معدن گرانیت اشاره کرد.البته می‌توان گفت که منطقه تربت‌ حیدریه مقصد خوبی برای گردشگری کشاورزی خواهد بود؛ چرا که این منطقه بزرگ‌ترین تولید کننده زعفران در کل دنیا، دومین قطب تولید پسته و اولین قطب تولید ابریشم در کشور است. سطح زیر کشت زعفران منطقه تربیت‌ حیدریه حدود ۳۰ هزار هکتار است و همین موضوع فضا را برای حضور علاقه‌مندان به گردشگری کشاورزی در فصل برداشت بیش از گذشته فراهم می‌کند.ه منظور آشنایی با موزه‌ها، آثار و بناهای تاریخی و به ‌ویژه بازدید از مزارع گل زعفران و گردشگری کشاورزی تور قطار گردشگری به تربت‌ حیدریه برگزار شد که هدف آن معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگ و رسوم آن به ایرانیان و جهانیان است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا