گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

۴۰ درصد باغات انار اردستان تغییر کشت داده‌اند

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان گفت:بیش از ۴۰ درصد از باغات انار اردستان پس از آنکه صرفه اقتصادی خود را از دست داده اند، به محصول دیگری تغییر کشت داده اند.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، اسحاق شفیعی سرپرست جهاد کشاورزی اردستان اظهار کرد: محصول انار اردستان به دلیل بازارپسندی و کیفیتی که دارد از قدیم این شهرستان را به یکی از قطب‌های اصلی تولید انار در کشور تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر سطح زیر کشت انار بارور در اردستان ۱۱۵۰ هکتار است، افزود: عملکرد برداشت محصول انار در هر هکتار ۸ تن است و سالانه بیش از ۹۲۰۰ تن انار در این شهرستان تولید می شود.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان با یادآوری اینکه شهرستان اردستان از قدیم یکی از قطب های اصلی ارقام محصول انار بوده است، تصریح کرد: هم اکنون تنها ارقام نادری، شهپر ترش و شیرین، پوست قرمز و پوست سفید اردستانی و پوست قرمز و انار ملس مهاباد در این شهرستان تولید می شود.

به گفته شفیعی، برداشت محصول انار در شهرستان اردستان از اوایل مهر ماه آغاز و تا اوایل آذرماه ادامه خواهد داشت و در دهستان ریگستان و گرمسیر شهرستان بیشترین محصول انار برداشت می شود.

وی افزود: از مجموع انارهای تولیدی شهرستان، حدود ۱۰ درصد آن به مصرف تازه خوری مردم منطقه و ۹۰ درصد دیگر به شهر و استان های اطراف صادر می شود.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان با بیان اینکه سطح زیر کشت محصول انار در  اردستان کاهش چشمگیری داشته و همین موضوع باعث کاهش تولید نهایی این محصول شده است، توضیح داد: کرم گلوگاه و افت های محلی، سرمازدگی فصلی و کمبود آب و خشکسالی های چندین ساله و نداشتن صرفه اقتصادی از مهمترین دلایل کاهش سطح زیر کشت محصول انار در اردستان  است.

شفیعی گفت: تغییر کشت یکی دیگر از دلایل اصلی کاهش تولید انار در اردستان است و با بررسی های انجام شده بیش از ۴۰ درصد باغات انار اردستان پس از آنکه صرفه اقتصادی خود را از دست داده به محصول دیگر تغییر کشت داده اند.

حمایت جهادکشاورزی از سرمایه گذاران در زمینه صنایع تبدیلی

وی با اشاره به ظرفیت بالای تولیدات محصولات مختلف مانند انار، پسته، زعفران و … در این شهرستان، گفت: بستر لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم است و از مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری در این منطقه استقبال و حمایت می‌کنیم.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان اضافه کرد: همچنین علاوه بر پرداخت تسهیلات، زمین مناسب را برای سرمایه گذاری در ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم.

شفیعی با اشاره به اینکه ایجاد کارخانه‌های فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی ظرفیت اقتصادی مناسبی در این شهرستان دارد، افزود: محصولات کشاورزی تولیدی در شهرستان مانند انار از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است که با ایجاد صنایع تبدیلی، اشتغال خوبی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا