گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

وقتی پاییز گرم حال انارها را هم می‌گیرد!

معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی شهرستان ساوه به عوامل تولید انار با کیفیت و آبدار اشاره کرد و گفت: تشکیل نشدن رنگ دانه در انارها منجر به بروز مشکل دانه سفیدی در محصول می‌شود که در سال جاری میانگین افزایش دما به نسبت سال های گذشته حدود 1.5 درجه رشد داشته و پدیده دانه سفیدی انار در تمامی نقاط انارخیز کشور مشاهده شده است.

محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز برداشت انار از روزهای گذشته در قطب تولید انار جهان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا نیمه آبانماه سالجاری کار برداشت این میوه بهشتی به اتمام برسد.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به اینکه تولید انار با کیفیت نیازمند شب‌های خنک است، افزود: انار رقم ملس ساوه یکی از دیررس ترین ارقام تولیدی این محصول است که خنک شدن هوا در اواخر شهریورماه و مهرماه موجب خواهد شد که محصول آبدارتری تولید شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش محسوس دما موجب بروز خسارت به محصول انار خواهد شد، افزود: براساس اعلام سازمان هواشناسی در فصل برداشت انار جبهه هوای سردی که بتواند محصول را تحت تاثیر خود قرار داده و منجر به ترکیدگی و از بین رفتن انار شود پیش بینی نشده است.

وی افزود: بارندگی‌های جزئی در این ایام علاوه بر شستشوی میوه انار موجب ارتقای کیفیت محصول خواهد شد البته این احتمال وجود دارد که در پی حتی بارش جزئی باران دمای هوا کاهش پیدا کرده و منجر به ترکیدگی محصول شود.

خلیلی بیان کرد: ماندگاری بیشتر محصول بر روی درخت موجب تولید انار کیفی خواهد شد و اناری که در آبانماه از درخت چیده شود از نظر کیفیت به مراتب بهتر از اناری است که در مهرماه برداشت شده است.

وی در ادامه تفاوت رنگ انارها را به دلیل وجود رنگدانه‌ای با عنوان آنتی سیامین دانست و گفت: آنتی سیامین از جمله ترکیباتی است که در قسمت‌های مختلف پوست و دانه انار تولید می‌شود. هرچقدر محصول تولیدی قرمز رنگ تر شود یا به رنگ تیره درآید، از نظر کیفیت مطلوب‌تر بوده و بازارپسندی بیشتری دارد.

معاون جهادکشاورزی ساوه با اشاره اینکه درجه حرارت بالا در پرورش درختان تاثیرگذار بوده و مانع تشکیل رنگ دانه در محصول انار خواهد شد، افزود: تشکیل نشدن رنگ دانه در انارها منجر به بروز مشکل دانه سفیدی در محصول می‌شود که در سال جاری میانگین افزایش دما به نسبت سال های گذشته حدود ۱.۵ درجه رشد داشته و پدیده دانه سفیدی انار در تمامی نقاط انارخیز کشور مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه انار رقم ملس ساوه یکی از مقاوم‌ترین و بهترین ارقام انار متناسب با شرایط آب و هوایی گوناگون است، افزود: با وجود اینکه درجه حرارت بالا مانعی برای جلوگیری از تشکیل آنتی سیامین و دانه سفیدی است اما رقم ملس انار ساوه از این پدیده در امان مانده است.

خلیلی بیان کرد: استفاده مناسب و به موقع از یک تغذیه دانش بنیان از جمله کودهای پتاسه موجب افزایش ترکیبات قندی در درخت و در نتیجه تشکیل آنتی سیامین شده و رنگ دانه را قرمز و بازارپسند خواهد کرد.

وی افزود: شرایط دمایی موثرترین عامل برای تشکیل آنتی سیامین است و بارندگی های شبانه و خنکی هوا کمک بسیاری به این مسئله خواهد کرد و در شرایطی که میزان بارش ها کاسته شده و هوا گرمتر می شود به باغداران توصیه می‌شود با آب پاشی شبانه به خنک شدن محیط کمک کرده تا ترکیبات قندی درخت افزایش و تبدیل به آنتی سیامین شوند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا