گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

درآمد سودآور جدید از دل مزرعه

گردشگری کشاورزی یکی از انواع گردشگری مبتنی بر فعالیت‌های کشاورزی است که طی یک سال اخیر در استان گلستان رواج یافته و رفته‌رفته برای خود جایی مطمئن در صنعت گردشگری این استان پیدا کرده است.

گلستان با برخورداری از اقلیم مناسب، زمین‌های مستعد و ظرفیت تولید ۹۲ گونه محصول کشاورزی، می‌تواند به یکی از راهکارهای مؤثر افزایش درآمد فعالان بخش کشاورزی و گردشگری این استان شمالی تبدیل شود.

توسعه این نوع جدید از گردشگری در استان گلستان که از ظرفیت‌هایی نظیر اقلیم‌های گوناگون، تنوع محصولات کشاورزی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ متنوع برخوردار است می‌تواند زمینه جذب گردشگران به‌ویژه طبیعت گردان را به این استان فراهم سازد.

گردشگری کشاورزی را می‌توان یکی از بهترین راهکارهای حاضر برای توسعه روستاها و رونق اقتصادی آن‌ها دانست و در دل آن، بهبود معیشت محقق شده و فرهنگ‌ها نیز محفوظ می‌ماند و حتی بخشی از آن که از یاد رفته، دوباره احیاء می‌شود.

خردادماه سال گذشته بود که نخستین مجوز گردشگری کشاورزی کشور برای یک مزرعه گردشگری در گرگان صادر شد. این مزرعه به‌ مساحت پنج هکتار دارای باغ تمشک، مزرعه توت‌فرنگی، مزرعه سبزی‌ها و صیفی‌جات، مزرعه حیوانات و فضای آموزش کشاورزی بود.

بعد از افتتاح این مزرعه، استقبال خوبی از این سبک گردشگری شد به طوری که در یک سال مجوز بهره‌برداری و فعالیت ۸ مزرعه گردشگری در شهرهای گرگان، آزادشهر، کردکوی، کلاله و مینودشت صادر شد. هر چند شیوع کرونا موجب کاهش حضور گردشگر در تمامی نقاط شده، اما با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، بعد از عبور از این بیماری، آینده‌ای روشن برای گردشگری کشاورزی در گلستان در دسترس خواهد بود.

صدور ۸ مجوز گردشگری کشاورزی در گلستان در دست اقدام

معاون گردشگری استان گلستان به خبرنگاران گفت: استان گلستان با برخورداری از پتانسیل‌های بسیار در حوزه‌های گردشگری و کشاورزی زمینه توسعه مزارع گردشگری را دارا است و از سال گذشته که به‌نوعی این شکل از گردشگری با صدور اولین مجوز بهره‌برداری در گلستان رقم خورد، شاهد استقبال برای فعالیت هم استانی‌ها در بخش مزارع گردشگری هستیم.

یاسر قندهاری بیان کرد: در حال حاضر ۷۴ متقاضی دریافت مجوز گردشگری کشاورزی در استان در مرحله تکمیل پرونده هستند و در دومین جلسه کمیسیون فنی گردشگری کشاورزی استان در سال جاری نیز ۸ پرونده گردشگری کشاورزی در سطح استان تائید شد و در حال تکمیل پرونده برای صدور پروانه بهره‌برداری است.

وی خاطرنشان کرد: در حدود یک سال گذشته مجوز بهره‌برداری و فعالیت ۸ مزرعه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۷۷ میلیارد ریال در سطح استان صادر شد و زمینه اشتغال برای حدود ۱۲۶ نفر را فراهم ساخته است.

قندهاری گفت: گردشگری کشاورزی فرصتی برای توسعه روستاها، رونق کشاورزی و ایجاد فرصت‌های تفریحی سالم و آموزنده برای گردشگران داخلی و خارجی است. توسعه این نوع جدید از گردشگری در گلستان که از ظرفیت‌هایی نظیر اقلیم‌های گوناگون، تنوع محصولات کشاورزی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ها متنوع برخوردار است می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی به‌ویژه در سطح روستاها را فراهم سازد.

رونق اشتغال با توسعه گردشگری کشاورزی

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان نیز در این خصوص به ایسنا گفت: مزارع کشاورزی زمینه جذب بیشتر گردشگران را به استان فراهم می‌آورد و موجب می‌شود تا گردشگران در کنار اقلیم‌های متعدد، از ظرفیت کشاورزی استان نیز که جاذبه‌های خاص و منحصربه‌فردی برخوردار است، بهره‌مند شوند.

احمد تجری بیان کرد: محور توسعه استان بر دو محور گردشگری و کشاورزی استوار است و در رونق اقتصادی آن نیز گردشگری و کشاورزی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل گردشگری کشاورزی، گفت: افرادی که علاقه‌مند در حوزه گردشگری کشاورزی هستند می‌توانند از این زمینه شغلی ایجاد شده در حوزه گردشگری، بهره برده و به‌صورت قانونی و با استفاده از ضوابط دستورالعمل‌های ابلاغی فعالیت کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خاطرنشان کرد: با قرار گرفتن گردشگری و کشاورزی به‌عنوان دو محور اصلی توسعه استان در کنار هم، کمک بزرگی به اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی به‌ویژه در روستاها خواهد شد.

ترویج گردشگری کشاورزی هم می‌تواند کمکی برای ‌بهبود اوضاع زندگی و معیشت روستاییان کشاورز و هم تجربه‌ای متفاوت برای گردشگران اسیر در شهرهای بزرگ و صنعتی باشد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا