گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کاهش تولید و ممنوعیت واردات دو عامل گرانی برنج/ ۷۰ هزار تن برنج در گمرک رسوب کرده است

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه کاهش تولید و ممنوعیت واردات دو عامل اصلی گرانی برنج در بازار است، گفت: 70 هزار تن برنج در گمرک کشور رسوب کرده و در انتظار تعیین تکلیف از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت برنج در بازار در چند ماه گذشته افزایش یافته و طی یکی دو روز گذشته به کیلویی ۵۰ هزار تومان هم رسیده است. دلایل افزایش قیمت را از دبیر انجمن واردکنندگان برنج جویا شدیم.

مسیح کشاورز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس گفت: تولید برنج در سال جاری به گفته برخی مسئولان ۱۸ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر میزان واردات نیز در سال جاری ۶۵ درصد افت کرده و به افزایش قیمت در بازار منجر شده است. 

کشاورز افزود: متأسفانه تولید برنج در داخل آمار دقیقی ندارد، اما به اذعان برخی مسئولان به دلیل خشکسالی، تولید برنج ۱۸ درصد کم شده است. برخی هم می‌گویند آسیب‌دیدگی از سیل نیز بیشتر بوده و کاهش تولید تا ۳۰ درصد هم می‌رسد.

وی به کاهش واردات هم اشاره کرد و گفت: میزان واردات برنج در سال ۹۹ تا ۵۰ درصد و در سال جاری تا ۶۵ درصد افت داشته است. 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در عین حال تأکید کرد: واردات برنج به کشور نیز از ۳۱ تیرماه به مدت چهارماه ممنوع است و علی‌رغم اینکه ۷۰ هزار تن برنج در گمرک کشور رسوب کرده، اما اجازه واردات را نمی‌دهند و به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کرده‌ایم که برای فروکش التهاب گرانی در بازار، ممنوعیت واردات برداشته شود، اما وزیر جدید هم به این مسئله توجهی نکرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به رفع ممنوعیت واردات اقدام نمی‌کند، گفت: در عوض به شرکت بازرگانی دولتی دستور داده که از محل ذخایر احتیاطی کشور ۱۰۰ هزار تن برنج به بازار تزریق کند، اما از نظر کارشناسی، این راهکار نیست و اصلاً این میزان برنج نمی‌تواند در قیمت بازار تأثیرگذار باشد، چرا که تزریق مستمر به بازار می‌تواند التهاب قیمت را بگیرد و شرکت بازرگانی دولتی این میزان ذخیره را ندارد.

کشاورز همچنین گفت: امسال بخش خصوصی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن واردات انجام داده و حدود ۲۰۰ هزار تن هم شرکت بازرگانی دولتی وارد کرده است و این در حالی است که سالانه یک تا یک‌ونیم میلیون تن واردات برنج انجام می‌شد. 

وی تصریح کرد: به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کردیم که ممنوعیت واردات را از مهرماه بردارند که در این صورت قیمت برنج در بازار متعادل خواهد شد.

کشاورز تأکید کرد: در حال حاضر ممنوعیت برنج باعث شده قیمت برنج ایرانی افزایش یابد و رکود، کمبود و گرانی در بازار رخ بدهد و برخی هم در این میان سوءاستفاده کرده و قیمت برنج را افزایش داده‌اند.

این مسئول در پایان تأکید کرد: براساس گزارش مرکز آمار، ۵۲ میلیون نفر در کشور برنج خارجی مصرف می‌کنند که ۶۹ درصد افراد را شامل می‌شود و سرانه مصرف ۲۸ کیلوگرم است. همچنین ۲۳ میلیون نفر برنج ایرانی با سرانه مصرف ۱۲ کیلوگرم استفاده می‌کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا