گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

عرضه نامناسب بر قیمت عناب خراسان جنوبی اثر می‌گذارد

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: قیمت پایین عناب استان به دلیل عرضه نامناسب محصول در فصل برداشت و خام‌فروشی است.

وحید ضیائیان احمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خرید تضمینی تعداد خاصی از محصولات کشاورزی کشور انجام می‌شود و عناب از جمله محصولاتی است که خرید تضمینی نمی‌شود.

وی گفت: با این وجود کشاورزان به دلیل عرضه نامناسب و گاهی برداشت زودهنگام، بازار محصول عناب را به هم می‌ریزند و این عرضه نامناسب به بازار باعث می‌شود که قیمت عناب کاهش یابد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی عنوان کرد: عناب با کیفیت و درجه یک به نسبت قیمت خوبی در بازار دارد و کمتر از ۷۰ هزار تومان به فروش نمی‌رسد.

وی گفت: از یک ماه پیش برخی کشاورزان عناب‌های خام را برداشت و روانه بازار کردند و بازار محصول به هم ریخته شد لذا کشاورزان و بهره‌برداران با عرضه درست محصول در مدیریت بازار نقش دارند.

ضیائیان احمدی افزود: از کشاورزان درخواست داریم در قالب تشکل‌های کشاورزی محصولات خود را به بازار عرضه کنند تا متضرر نشوند و اگر عرضه محصول عناب به بازار توسط کشاورزان مدیریت شود، مشکل در بازاریابی و فروش داریم.

وی تصریح کرد: عناب تازه اگر خشک شود، بازار خوبی دارد از طرف دیگر فرآوری آن در قالب حبه هم انجام می‌شود که به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه عناب به عنوان گیاه دارویی در سطح کشور بازار خودش را دارد گفت: در چند سال اخیر عناب در کشور به خوبی جا افتاده و اگر عرضه آن توسط کشاورزان کنترل شود در بازاریابی آن مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: وقتی عرضه افزایش یابد و محصول به هر قیمتی عرضه شود یقینا بازار به هم می‌ریزد و قیمت آن کاهش می‌یابد.

ضیائیان احمدی گفت: فروش عناب خراسان جنوبی به دلیل حجم کم آن و چون استان بیشترین تولیدکننده آن است، مشکلی ندارد و در چند سال اخیر در زمینه فرآوری عناب هم اقدامات خوبی انجام شده است.

وی بیان کرد: عناب به دست مصرف‌کننده ارزان نمی‌رسد بلکه واسطه‌ها بیشترین سود را به جیب می‌زنند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: عناب در چند سال اخیر به دلیل خواص فراوان در سبد مصرفی خانوارهای کشور جای گرفته است و نیازی هم به صادرات این محصول نداریم زیرا میزان عناب تولیدی در داخل کشور متقاضی دارد.

خراسان جنوبی با ۹۷ درصد تولید عناب ایران، رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

سطح زیر کشت عناب در استان خراسان جنوبی چهار هزار و ۱۳۴ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود امسال هفت هزار و ۱۳۰ تن محصول برداشت شود.

زرشک، زعفران و عناب محصولات استراتژیک خراسان جنوبی به شمار می‌رود و این استان رتبه اول تولید زرشک و عناب و رتبه دوم تولید زعفران در کشور را داراست.

منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا