گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

روزهای آرام خرید و فروش برنج در بازار مازندران

اگرچه این روزها شالیکاران مازندران سخت مشغول درو محصولشان هستند و شالیکوبی‌ها هم در پیک فعالیت قراردارند ، اما قیمت خرید و فروش این محصول راهبردی در اوج برداشت شالی و تبدیل آن به برنج ثابت مانده که نشانگر حاکم شدن احساس رضایت در هر دو سمت تولید و تقاضا است.

به گزارش ایرنا ،طبق گزارش رسمی جهاد کشاورزی مازندران در حال حاضرمحصول حدود نیمی از ۲۱۵هزار هکتار از سطح زیر کشت شالی امسال استان برداشت و روانه شالیکوبی ها شده است و از آن جایی که بیش از ۹۰ درصد درو شالی مکانیزه  و با رطوبت بالا صورت می گیرد ، بناچار برای خشک شدن روانه شالیکوبی ها شده و درواقع پس از تبدیل آماده عرضه می شود.

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از بازار برنج در شالیکوبی های مازندران که همواره مرکز عرضه و تقاضای عمده ای این محصول است، نشان می دهد که بازار برنج رونقی آرامی دارد و با قیمت ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان در هر کیلو گرم به صورت نقدی خرید و فروش می شود.

استان مازندران حدود یکهزار و ۲۰۰ واحد شالیکوبی دارد که علاوه بر تبدیل شالی به برنج سفید ، به عنوان محل خرید و فروش برنج به صورت عمده نیز شناخته می شوند.

اظهارات صاحبان چند شالیکوبی در شهرستان های بابل و آمل نشان می دهد که بازار خرید و فروشی برنج به صورت روزانه از سوی کشاورزانی که بیشتر به نقدینگی نیاز دارند انجام می شود و بقیه شلتوک تبدیل شده به برنج سفید نیز  در کیسه ها بسته بندی و انبار می شود.

آنان می گویند که همچنان عمده کشاورزان به علت کم دانستن قیمت، همه محصولشان را وارد بازار نمی کنند و به عبارتی کشاورزان فقط مقدار کمی از محصولشان را باهدف کسب نقدینگی می فروشند.

مدیر یکی از صاحبان شالیکوبی در بابل و از آگاهان بازار برنج مازندران در گفت و گو با ایرنا می گوید: شماری از  کشاورزانی که حاضر به فروش محصولشان با قیمت کنونی حداکثر ۳۲ هزار تومان نیستند ،در واقع نیاز به نقدینگی شان کمتر است به همین دلیل هزینه کشت و کارشان را به نسبت قیمت فعلی بسیار کم می دانند و فروش محصولشان را کمتر از ۳۸هزار تومان به صرفه نمی دانند.

محمد پورموسوی در عین حال با اظهار این که برخی از کشاورزان نیز محصولشان رابه صورت  نقدی به فروش می رسانند و مشتری نیز با این قیمت در داخل و خارج استان وجود دارد، ادامه داد: به نظر می رسد عمده کشاورزان با این قیمت که حدود ۲۵درصد بیشتر از سال گذشته است، راضی باشند.

وی وضعیت بازار عرضه و تقاضای برنج در شالیکوبی‌های مازندران را دارای رونقی ملایم توصیف کرد و بیان داشت : به رغم این که عده ای از سودجویان در حال لغو ممنوعیت واردات و توزیع برنج های خارجی و این ایام بودند ، اما با مخالفت دولت و حمایت از کشاورزان ، شرایط بازار برنج داخلی مناسب و مطلوب تر شده است.

قیمت برنج مازندران متعادل است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز قیمت حال حاضر هر کیلوگرم برنج استان را ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان در شالیکوبی ها اعلام و این نرخ را متعادل توصیف کرد و گفت: اگر بالاتر برود به خریدار فشار می‌آورد و اگر پایین‌تر بیاید، شالیکار ضرر می‌کند.

عزیزالله شهیدی‌فر افزود: قیمت برنج در ابتدای فصل از آنجا که در اختیار کشاورزان است، فکر می‌کنم که قیمت مناسبی را شاهد باشیم؛ هر چند شاید با این قیمت، کشاورز با توجه به تورم موجود نمی‌تواند مانوری بدهد و دستش را بگیرد.

وی توضیح داد: در حال حاضر زمان برداشت است و قیمت بازار عموما قیمت مناسبی است و قیمت‌های فعلی هم تا حدودی مرود رضایت شالیکاران و مصرف کنندگان است و هم ما به عنوان متولی از این قیمت تقریبا راضی هستیم.

محدودیت به جای ممنوعیت در کشت دوم برنج

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص آخرین وضعیت کشت دوم در مازندران در پی کم آبی سال زراعی جاری و محدودیت‌های موجود نیز اظهار کرد: در بحث کشت دوم طی سال جاری تمام تاکید ما بر این بود که به دلیل کمبود ذخایر آبی به ویژه در تیرماه، کشت دوم را مدیریت و کنترل کنیم.
شهیدی فر با بیان این که  تمرکز ما بیشتر معطوف اراضی نوار ساحلی، چاه‌های عمیق و نیمه عمیق بوده است و خوشبختانه عدم کشت در این مناطق در سطح استان، جا افتاده است و تذکرات و توصیه‌ها، اثر خود را در عمل گذاشت ، خاطرنشان کرد: طی سال جاری به نسبت سالیان گذشته شاهد کاهش خزانه‌های کشت دوم در سطح استان هستیم اما خوشبختانه کشت رتون که به مراتب هم کم آب بر بوده و همه هزینه کمتری دارد ، افزایش یافته است.

این مسئول ادامه داد: کشت دوم در اراضی شالیزاری که در زیر مجموعه آب بندان‌ها و رودخانه‌ها قرار دارند ،بلامانع است که  از سوی شالیکاران نیز عملیاتی شده است.

شهیدی‌فر بیان کرد: ما در استان بیش از ۸۰۰ آب بندان‌ داریم که ذخیره آبی ۵۰ درصدی در این ایام دارند و با توجه به بارش‌های اخیر این میزان افزایش نیز یافته است و اراضی این مناطق نیز این فرصت را داشتند که کشت دوم و یا کشت رتون داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: همسو با این رویکرد سال جاری شبدر را به عنوان کشت علوفه و کشت دوم در اولویت قرار دادیم و حجم بالایی از بذر شبدر را وارد استان کردیم که در حال توزیع است.

وی با توضیح این طبق بررسی های صورت گرفته با توجه به محدودیت اعلام شده در خصوص کشت دوم امسال نزدیک به ۳۰ درصد کاهش کشت دوم به نسبت سالیان گذشته در سطح استان خواهیم داشت ، گفت: البته بنظر می‌رسد با توجه به استقبال شالیکاران، کشت رتون نیز به نسبت سالیان گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.

شهیدی‌فر تاکید کرد: امسال محدودیت به جای ممنوعیت کشت دوم مطرح بوده است و با توجه به بارندگی‌های مرداد که به کمک ما آمد و شرایطی که برای کشت دوم اعلام شد، شاهد کشت دوم در برخی از مناطق استان هستیم.

مازندران ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه با تولید بیش از ۹۰۰ هزار تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج کشور را تامین می‌کند.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا