گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مرغدار نقشی در دو نرخی شدن قیمت‌ها ندارد

سرپرست اتحادیه سرا سری مرغداران گوشتی ایران گفت: طی ماه‌های اخیر نهاده‌هایی که به مرغداران عرضه کردند کیفیت مناسبی نداشته و این موضوع بر رشد مرغ نیز تاثیر گذار است و حتی عرضه نهاده با کیفیت نامناسب هم به موقع به دست مرغداران نمی‌رسد.

محمدعلی کمالی، درباره وضعیت بازار مرغ و علل افزایش قیمت مرغ گفت: در ۴ ماه اول سال تقریبا هر ماه ۱۱۴ میلیون جوجه ریزی داشته ایم و زمانی که وارد فصل گرما می‌شویم مرغ مثل فصل‌های سرد دیگر وزن نمی‌گیرد، زیرا اشتها مرغ کاهش پیدا کرده و دچار کمبود وزن می‌شود.

سرپرست اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: مسئله دیگر این است که طی ماه‌های اخیر نهاده‌هایی که به مرغداران عرضه کردند کیفیت مناسبی نداشته و این موضوع بر رشد مرغ نیز تاثیر گذار است مجموعه این عوامل باعث شده که انتظار ما از تولید ۱۹۵ هزار گوشت درماه حاصل نشود و این مسئله بر روی عرضه و تقاضا نیز تاثیر گذاشته و باعث کشش قیمت به سمت بالا می‌شود.
وی افزود: در افزایش قیمت مرغ، مرغداران نقشی ندارند، زیرا مرغدار موظف است مرغ را با قیمت مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به میزان جوجه و نهادی که دریافت کرده تحویل دهد.
سرپرست اتحادیه سرا سری مرغداران گوشتی ایران گفت: دستگاه‌های نظارتی به مرغداران فشار می‌آورند و حتی دیده شده که با زور مرغ را از مرغداران می‌گیرند که به نظر بنده از لحاظ شرعی ایراد دارد این در حالی است که حتی عرضه نهاده با کیفیت نامناسب هم به موقع به دست مرغداران نمی‌رسد.
کمالی اظهار کرد: تا روز چهارشنبه سه هفته می شد که هیچگونه باری در سامانه بازارگاه بارگذاری نشده بنابراین مرغدار مجبور است برای تامین نهاده به بازار آزاد مراجعه کند و با قیمت بالا نهاده را تأمین کند.
وی تاکید کرد: مرغدار برروی دو نرخی شدن قیمت‌ها هیچ نقشی ندارد. متاسفانه این دو نرخ شدن از زمانی که مرغ وارد کشتارگاه شده و بعد به دست مصرف‌کننده می‌رسد اتفاق افتاده مخصوصاً از مرحله عمده فروشی به خرده فروشی این چند نرخی شدن رخ می‌دهد که دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند و در این وضعیت مرغدار و مصرف کننده سود نمی‌کنند.

کمالی درخصوص راهکاری برای به تعادل رسیدن بازار مرغ گفت:  تمهیداتی باید در نظر بگیریم که میزان تولید جوجه را افزایش دهند ولی این کار در کوتاه مدت صورت نمی‌گیرد، زیرا اگر همین امروز هم گله مادر را بریزیم تا تولید جوجه یکروزه کند حداقل هفت ماه زمان می‌برد و نمی‌توانیم در مدت زمان کوتاه تولید جوجه را داشته باشیم.
سرپرست اتحادیه سرا سری مرغداران گوشتی ایران گفت: واردات جوجه هم راهکار دیگری برای به تعادل رسیدن بازار است البته این کار سخت انجام می‌شود، زیرا در دنیا طبق برنامه‌ریزی تولید جوجه را انجام می‌دهند.
وی افزود: راهکار بعدی اینکه نهاده را به موقع تامین کنند و در اختیار مرغدار قرار دهند همچنین به اندازه کافی نهاده با کیفیت را به مرغداران عرضه کنند و از طریق همین راهکار‌ها می‌توان جوابگوی نیاز‌های جامعه بود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا