گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کینوا جایگزین محصولات آب بر در آذربایجان شرقی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: می‌توان با ترویج محصولاتی مثل کینوا از کشت محصولات با مصرف آب بیشتر جلوگیری کرد و محصولات کم آب بر را جایگزین کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در حاشیه مراسم روز مزرعه در شهرستان هریس که با حضور محرم زاده نماینده مردم شهرستان‌های اهر و هریس برگزار شد، در ارتباط با کشت محصول جدید کم آب بر کینوا اظهار داشت: کینوا چند سالی است که وارد ادبیات کشاورزی کشور شده و حدود ۴ سال پیش برای اولین بار در استان در شهرستان اسکو در بخش ایلخچی زیر کشت رفته است.

وی افزود: محصول کینوا کم آب بر بوده و نسبت به شوره زارها مقاوم است و از طرفی دوره رشدی این محصول حدود سه ماه می‌باشد که می‌تواند در مناطق مختلف استان کشت شود و برای محصولاتی که مصرف آب زیادی دارند، جایگزین مناسبی خواهد بود.

فتحی با بیان اینکه بیشتر اراضی کشاورزی استان و کشورمان خشک و محدودیت آبی دارد، گفت: می‌توان با ترویج اینگونه محصولات از کشت محصولات با مصرف آب بیشتر جلوگیری کرد و محصولات کم آب بر را جایگزین کرد.

وی افزود: با توجه به جنگ آب پیش آمده باید با برنامه ریزی های دقیق، با مصرف کم‌ترین مقدار آب و صرفه جویی در آن، بیشترین میزان محصولات کشاورزی را تولید کرد و با در نظر گرفتن منفعت اقتصادی برای کشاورزان به تأمین امنیت غذایی دست یافت.

فتحی به وظیفه تولیدکننده در بررسی ذائقه مصرف کننده تاکید کرد و گفت: در گذشته آرد فقط از دو محصول گندم و جو تولید می‌شد و در حال حاضر علاوه بر این دو از ذرت، کینوا و … نیز استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به اقتصاد دانش بنیان که مورد تاکید مقام معظم رهبری است اشاره کرد و گفت: در این رویکرد تولید براساس میزان نیاز و سلیقه جامعه اتفاق می‌افتد که اقتصاد مبتنی بر بازار نامیده می‌شود و مزیت آن نسبت به اقتصاد مبتنی بر تولید این است که محصول در دست کشاورزان از بین نمی‌رود.

وی افزود: کینوا جز محصولاتی است که در حال حاضر و در آینده کشش بازار خوبی خواهد داشت و منفعت خوبی برای کشاورزان دارد.

فتحی با تاکید به نقش مهم کشاورزان در تأمین امنیت غذایی گفت: امنیت یک جامعه وابسته به امنیت دفاعی (نظامی) و امنیت غذایی آن جامعه است و امنیت غذایی نقش مهمی در تأمین امنیت دفاعی (نظامی) دارد چرا که اگر کشوری نتواند غذای مورد نیاز خود را تأمین کند و به کشورهای دیگر وابسته باشد، دشمنان خیلی زود می‌توانند براین جامعه تسلط یابند که از این رو باید قدردان زحمات کشاورزان در تأمین امنیت غذایی کشور باشیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا