گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

دیوار میان بیماری‌های انسان و دام روز به روز بیشتر فرو می‌ریزد

12 تیرماه(3 جولای) روز جهانی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان‌ می باشد، نامگذاری این روز تحت این عنوان بدلیل اهمیت این بیماری ها از منظر حفظ سلامت و بهداشت جوامع انسانی می باشد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ضمن گرامیداشت روز جهانی بیماری های مشترک بین انسان و دام اعلام کرد: بیماری‌های انسان و دام روز به روز به هم نزدیک می‌شوند و درواقع دیواری را که دیروز میان این دو وجود داشت روز به روز بیشتر فرو می‌ریزد.

وی اظهار کرد: ۱۲ تیر ماه به عنوان روز جهانی مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان ثبت گردیده است که هدف از این نام گذاری آگاه سازی آحاد جامعه و گروه های شغلی  در معرض ابتلا به این بیماری ها می باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: بیماری‌های قابل انتقال به انسان یا بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به گروهی از بیماری‌های عفونی واگیر گفته می‌شود که در اثر یک عامل عفونی شامل: باکتری، ویروس، قارچ، تک یاخته و… ایجاد و از راه‌های مختلف بصورت مستقیم یا غیرمستقیم از حیوان به انسان منتقل می‌شوند.

وی از مهم ترین عوامل تشدید کننده خطر بیماری های زئونوز، جابجایی جمعیت های انسانی، جابجایی جمعیت های حیوانی، تغییرات آب و هوایی، محصولات تهیه شده از حیوانات، تغییرات محیطی، استفاده از سموم و آنتی بیوتیک ها و استفاده بیوتروریستی از عوامل زئونوز را نام برد و گفت: از مهم ترین چالش های پیشگیری و کنترل این بیماری ها در استان، مواردی همانند وسعت و پراکندگی  شهرستانهای استان و دشواری خدمات رسانی دامپزشکی، تنوع آب و هوایی و مساعد  بودن زمینه شیوع بسیاری از بیماریهای دامی، هم جواری با استان های مرزی و تردد دام غیر مجاز و دشواری کنترل بیماری ها و وجود خطر ورود بیماری های نوپدید می باشد.

این مقام مسئول از مهمترین بیماری های مشترکی که میان انسان و حیوان وجود دارد به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، تب مالت، سالک، هاری، مشمشه ، سیاه زخم( شاربن ) ، کیست هیداتیک ، آنفولانزا و سل اشاره نمود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: همه گیری های جهانی جنون گاوی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سارس، مرس، سالک و لشمانیوز، تب مالت، هاری و تب کریمه-کنگو، همگی در زمره بیماری های مهلکی به شمار می آیند که بدلیل قابلیت سرایت گسترده، شرایط مبارزه و کنترل دشوار و خسارات هنگفت اقتصادی و تبعات طولانی مدت بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی نیازمند توجه ویژه می باشند.

دکتر رشیدی گفت: راه های انتقال بیماری های زئونوز بسیار متنوع است من جمله استفاده از منابع غذایی آلوده، تماس بین انسان و حیوانات و تماس با حیوانات دست آموز و وحشی از راه های انتقال زئونوز هامی باشد.

رشیدی بیان کرد: اداره کل دامپزشکی استان کرمان به عنوان خط مقدم مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان در کنار سایر بخش های مرتبط، تلاش ها و اقدامات فراوانی را انجام داده است.

این مقام مسئول ضمن ضروری دانستن افزایش آگاهی عمومی افراد در رابطه با بیماری های زئونوز، اعلام کرد: آگاهی عموم مردم از خطرات این عفونت ها و بیماری ها و نحوه مراقبت از آنها از طریق رسانه های عمومی و برنامه های آموزشی بسیار حائز اهمیت است.

رشیدی با تاکید بر لزوم تعامل و هماهنگی بین بخشی در رابطه با پیشگیری از بیماری های زئونوز، افزود: آگاهی مصرف کنندگان از ویژگی های محصولات دامی سالم و نحوه تماس با دام نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از این بیماری ها دارد.

وی در خصوص این بیماری ها توضیحاتی ایراد نمود و اظهار کرد: مهمترین اصولی که توسط دامداران باید رعایت شود اجرای عملیات های دامداری با هماهنگی کامل با دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی و انجام برنامه واکسیناسیون ضروری طبق برنامه‌های زمانبندی است، همچنین استفاده از دارو‌های ضدانگلی و سمپاشی و حمام ضد کنه دام و نیز پست های قرنطینه ای و حمل ونقل است که باید تحت نظارت دامپزشکی انجام شود.

رشیدی با بیان اینکه کنه‌ها و حشرات ناقل بیماری‌های مهمی بین حیوانات و بین حیوان و انسان می باشند، افزود: بیماری مهلک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری هایی است که با شروع فصل تابستان و افزایش فعالیت کنه ها، در معرض خطر این بیماری قرار داریم و کسانی که در کشتارگاه ها و دامداری ها فعالیت می کنند حتما لوازم ایمنی جهت پیش گیری از این بیماری را داشته باشند.

این مقام مسئول درباره این بیماری افزود : دامهایی که در معرض این بیماری هستند علائمی ندارند و لاشه های دامها حتما باید به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در سردخانه یا پیش گوشت سرد کن قرار گیرد تا ویروسها و عوامل بیماری زا موجود در آن  از بین بروند که خوشبختانه  مجهز کردن کلیه کشتارگاه های استان به پیش سرد کن سبب کاهش مخاطرات این بیماری در استان شده است.

وی در خصوص بیماری تب مالت یا بروسلوز یا  بیماری هزار چهره اعلام نمود: فرآورده‌های دامی اعم از فرآورده‌های لبنی باید به شیوه‌های بهداشتی و در اماکن بهداشتی زیر نظر بازرسان بهداشتی دامپزشکی، تولید و فرآوری شود و از تولید این مواد خارج از شرایط بهداشتی اکیدا اجتناب شود و شهروندان باید توجه داشته باشند حتما فراورده  های پاستوریزه را تهیه نمایند و دامداران نیز حتما نکات بهداشتی را رعایت کنند و به خصوص با دامی که سقط جنین داشته است با احتیاط برخورد نمایند زیرا سقط جنین  یکی از علائم بیماری تب مالت است.

رشیدی گفت: جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری مهلک هاری از نزدیک شدن به سگ وگربه های ولگرد و یا خانگی واکسینه نشده ممانعت نمایید.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا