گروه مشاوران برندینگ فراسو
دامدانستنی‌ها

تفاله و میوه های مناسب خوراک دام

از محصولات جایگزین جیره خوراک دام و طیور تفاله میوه جات میتوانند باشند. تفاله ها در واقع محصولات جانبی کارخانجات کمپوت ، آب میوه ، لواشک ، شیره و کنسرو می باشند که از ارزش غذایی بالایی برخورداند ولی برای مصرف انسان مناسب نیستند به همین دلیل در خوراک دام از آنها استفاده میشود.

تفاله ها در واقع محصولات جانبی کارخانجات کمپوت، آب میوه، لواشک، شیره و کنسرو می باشند که از ارزش غذایی بالایی برخورداند ولی برای مصرف انسان مناسب نیستند به همین دلیل در خوراک دام از آنها استفاده می شود.

برخی از تفاله و میوه های مناسب خوراک دام بصورت زیر می باشد:

۱- کدو

کدو میوه‌ای است بسیار آبدار (۹۲%) ازنظر ارزش غذائی درردیف شلغم است، کدو را در ابتدای فصل زمستان غذای خنک‌کننده برای دام می‌باشد وچون مصرف آن هیچ‌گونه تغییری در طعم و بوی شیر تولید نمی‌کند، ازاین لحاظ برای گاوهای شیرده غذایی بسیار مناسبی می‌باشد.

برای دام مخصوص پرواری کدو را پخته و مخلوط با غذای متراکم می‌خورانند، برگ کدو بیشتر به‌مصرف خوراک گوسفند و بز می‌رسد.

۲- سیب و گلابی

این میوه‌ها مصرف چندانی برای خوراک دام ندارد ولی درصورتی‌که میزان تولید زیاد باشد بجای اینکه این میوه‌ها زیر درخت بریزد و از بین برود بهتر است از آن استفاده کرده و آنها را به مصرف خوراک دام رسانید.

میزان مواد ازته دراین میوه‌ها بسیار کم و عنصر غذائی قابل ملاحظه آنها قند است، به‌همین دلیل برای دام‌های جوان درحال رشد مناسب نیست.

گوسفند سیب پخته را نسبتاً خوب می‌خورد و اسب معمولاً گلابی را به سیب ترجیح می‌دهد. به‌طورکلی به‌علت خاصیت ملینی که این قبیل میوه‌ها دارند درمیزان مصرف آن باید دقت زیادی بشود. این میوه‌ها را بهتراست قبلاً خرد کرد و سپس برای گوسفند آنرا پخت.

۳- خرما

گیاهی است از تیره نخلی‌ها. بعضی از انواع خرما را که به مصرف خوراک انسان نمی‌رسد می‌توان برای خوراک دام اختصاص داد. شتر، بز و گوسفند خرما را بخوبی مصرف می‌کنند وحتی هسته آنرا نیز می‌خورند ازاین‌رو بهتراست هسته خرما را نیم‌کوب کرده و به مصرف رسانید.

۴-مرکبات

تفاله مرکبات یک منبع خوب انرژی برای دام ها محسوب می شود و به عنوان یک ماده رنگ دهنده به زرده تخم مرغ می تواند در جیره مرغ های تخمگذار تا میزان ۵ درصد استفاده شود . با استفاده از تفاله مرکبات در جیره گاوهای شیری علاوه بر افزایش تولید شیر، میزان چربی شیر نیز افزایش می یابد.

بنابراین می توان از این ماده غذایی در خوراک دام و طیور و آبزیان استفاده نمود. تفاله هاي مركبات باقيمانده كارخانجات فراوري مركبات به عنوان يك مكمل به صورت تازه، سيلو شده، خشك و پلت شده مي تواند بخش عمده اي از ويتامين هاي محلول در آب، انرژي و كلسيم مورد نياز دام ها را تامين مي كند. قابليت سيلو كردن تفاله مركبات امكان نگهداري طولاني مدت آن را جهت تغذيه دام در طول سال آسان مي سازد.

۵-انگور

یکی از ضایعات کارخانه های تولید آب میوه، تفاله انگور است که با دارا بودن قیمت مناسب می تواند در جیره غذایی دام قرار بگیرد.

چند مورد از خاصیت های تفاله انگور محصول جانبی کارخانه های آب میوه گیری که موجب شده است این محصول طرفداران زیادی داشته باشد در ادامه ذکر شده است:

  1. بهبود رنگ گوشت طیور
  2. آنتی اکسیدان بالا
  3. کاهش هزینه های تامین خوراک
  4. میزان الیاف بالا
  5. محتوای انرژی قابل هضم مانند کاه غنی سازی شده

حالا به آنالیز این خوراک می پردازیم:

  • پروتئین ۱۲ درصد
  • ماده خشک ۸۶ درصد
  • چربی ۴ درصد
  • فیبر ۱۰ درصد
  • فسفر ۵/. درصد

تفاله انگور بسیار خوش خوراک است اما باید توجه داشته که نباید به میزان زیاد در جیره غذایی استفاده شود چون باعث اسهال و مسمومیت می گردد.

از ویژگی های تفاله ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. مواد مغذی بالا
  2. مواد غذایی متنوع
  3. خوش خوراکی بالا
  4. تامین کننده های فیبر
  5. کمک به سلامت دام خصوصا بخش گوارش
  6. قیمت ارزان

۰%

امتیاز کاربر: ۴.۶۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا