گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای سنگده

روستای سنگده از جمله روستاهایی توابع بخش دودانگه شهرستان ساری می باشد. از نظر توپوگرافی سنگده در منطقه کوهستانی واقع شده است.

سنگده ساری در نزدیکی سه شهر یعنی ساری، تهران و سمنان قرار دارد. فاصله این منطقه تا تهران حدود ۲۰۰ کیلومتر است. اگر می‌خواهیم از پایتخت راهی این روستا شویم، باید در جاده فیروزکوه به سمت پل سفید حرکت کنیم. پل سفید ۳۰ کیلومتر با پل تاریخی ورسک فاصله دارد. در ابتدای این شهر پمپ بنزینی هست که مسیر انحرافی کنارش ما را به روستای سنگده می‌رساند. این مسیر ۲۵ کیلومتری جاده جنگلی خیلی زیبایی‌ست.

اگر از سمت غرب استان مازندران مثل بابل و قائمشهر بخواهیم به سنگده برویم، باید از قائمشهر وارد جاده فیروزکوه شویم و از انتهای پل‌سفید وارد مسیر روستای سنگده شویم.

افرادی که ساکن شهر ساری هستند، برای رسیدن به این روستا ابتدا باید به سمت کیاسر حرکت کرد و زمانی که دو راهی روستای تاکم را مشاهده کردید، باید به سمت سد شهید رجایی و شهر فریم حرکت کنید. بعد از عبور از شهر فریم باید روستاهای مجی، کلیج کلا، دادکلا و سودکلا عبور کنید تا به روستای سنگده برسید.

راه دسترسی سمنان به سنگده هم جاده کیاسر و شهر فریم است.

جاهای دیدنی روستای سنگده

آبشارهای چشم نواز بیرون زده از دل جنگل های راش سنگده سبب تبدیل این روستا به یکی از پر طرفدارترین مکان های گردشگری ایران شده است.

آبشار اوبن، مرز بین سمنان و مازندران است و ارتفاعش از سطح آب‌های آزاد به حدود ۱۸۰۰ متر می‌رسد. برای دسترسی به این آبشار باید از مسیری جنگلی عبور کنید. آب این آبشار به شیرین‌رود و بعد به رودخانه تجن می‌ریزد.

جنگل سنگده  بخشی از جنگل‌های هیرکانی با قدمتی بیش از ۳۰ میلیون سال است که از قدیمی‌ترین جنگل‌ها در دنیا به حساب می‌آید و عمر آن‌ به دوره ژوراسیک برمی‌گردد. نام قدیم این منطقه هیرکانیا، به معنای سرزمین گرگ‌ها بوده است. جنگل راش در ارتفاع ۹۰۰ متری سطح دریا، منطقه‌ای چند هکتاری در دل جنگل‌های اطراف روستای سنگده است که به زبان محلی مازندرانی “مرسی سی” گفته می‌شود.

در ارتفاعات پایین‌تر این جنگل می‌توانید درخت گیلاس وحشی، ون یا زبان‌گنجشک و انواع مختلفی از افرا را ببنید و لذت ببرید.

درختان زیبای راش در مناطق کم‌ارتفاع شمال کشور کمیاب هستند و به خاطر همین است که این جنگل ارزش طبیعی زیادی دارد.

دیدنی‌های نزدیک جنگل سنگده

  • دشت سرسبز بندبن

در دامنه قله نروخرو دشتی سرسبز قرار دارد. با گذشتن از جنگل راش و پوشش گیاهی درختچه‌های ازگیل وحشی و زرشک، دشت زیبای بندین خودنمایی می‌کند.

  • قله‌های نروخرو

با ارتفاعی نزدیک به سه هزار و ۶۲۰ متر هم یکی از زیباترین قله‌های جنوب شهرستان ساری و سوادکوه است که کوهنوردان زیادی در فصل تابستان به این جاذبه طبیعی سفر می‌کنند.

با سایر روستاها آشنا شوید:

ییلاق خوشواش آمل
روستای لاویج مازندران با تلفیق چشمه آب گرم و جنگل
روستاي نوا از استان مازندران

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا