گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

استمرار صادرات و جلوگیری از نوسان تولید با شرکت‌های سهامی زراعی

مدیرعامل شرکت سهامی فعالیت های کشاورزی و غیرکشاورزی ایران گفت: تنها راه استفاده بهینه از عوامل تولید برای نهادینه‌ کردن الگوی کشت، استمرار صادرات و جلوگیری از نوسانات تولیدات بخش کشاورزی، توسعه کیفی و کمی شرکت‌های سهامی زراعی با ارتقای شرکت‌های تعاونی تولید مستعد است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، «سید غلامحسین طباطبایی» افزود: شرکت‌های سهامی زراعی به عنوان یک نظام برتر بهره برداری از آب و خاک و سایر عوامل تولید در پیکره وزارت جهاد کشاورزی با هدف افزایش بهره وری و درآمد کشاورزان مورد حمایت قرار دا رند.

وی گفت: پس از یک رکود طولانی در سال ۹۰ آیین نامه و اساس‌نامه این شرکت در هیات وزیران به روز رسانی و مصوب شد، هم اکنون ۳۰ شرکت سهامی زراعی در ۱۲ استان با زیر پوشش قرار دادن ۸۰ هزار هکتار اراضی و حدود ۸۰ هزار عضو مشغول به فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت سهامی فعالیت های کشاورزی و غیرکشاورزی ایران اظهار داشت: شرکت‌های سهامی زراعی در قالب زنجیره تامین مشغول به فعالیت هستند و اکثر آنها به فعالیت های زراعی، باغی، دامی و سایر موارد مرتبط اشتغال دارند.

وی ادامه‌داد: به منظور توسعه کمی و کیفی این شرکت ها، در حدود ۲۰ ماه قبل بر اساس اساس‌نامه مصوب هیات وزیران شرکت سهامی فعالیت های کشاورزی و غیر کشاورزی ایران تاسیس شد و شروع به کار کرد.

این مسوول تصریح کرد: اقدام‌های انجام شده در بخش های مختلف و متفاوتی بوده است، در بخش فنی در جهت رفع نیازهای فنی و نهاده ای شرکت با ۱۰ شرکت تامین کننده مواد کودی و لوازم آبیاری و ماشین آلات کشاورزی قرارداد همکاری تنظیم شد که در قبال این قراردادها سه هدف کیفیت بهتر، قیمت پایین تر و حاشیه سود برای شرکت‌های عضو تعریف شده، همچنین با تشکیل تیم فنی و مهندسی شامل متخصصان تغذیه، باغبانی، گیاه پزشکی، بازاریابی و شرکت های دانش بنیان دیگر، زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی در سطح شرکت‌های سهامی زراعی فراهم شده است.

طباطبایی اضافه کرد: با توجه به قابلیت های ذکر شده، سایر بخش های کشاورزی علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت های یاد شده هستندکه در این رابطه قراردادهای نظارت بر تولید واحدهای زراعی باغی در سطح حدود ۷۰۰ هکتار منعقد و در حال اجراست.

وی درباره بخش بازرگانی فعالیت های شرکت گفت: در بخش بازرگانی به منظور شناساندن تولیدات شرکت های سهامی زراعی و ایجاد اطمینان از کیفیت آنها برای مشتری، شرکت اقدام به طراحی و ثبت نشان تجاری «سزا» (مخفف سهامی زراعی ایران) کرده که از این پس تولیدات شرکت های تحت پوشش با این نام عرضه می شود.

وی بیان‌داشت: در این راستا صادرات محصولات کشاورزی از قبیل پسته، خرما، سیب درختی و فلفل رنگی به کشورهای روسیه و ارمنستان انجام شده است و بازاریابی محصولات باغی بعضی از مجتمع های تولید به این شرکت واگذار شده که در قالب یک قرارداد سه ساله مشغول انجام آن هستیم.

مدیرعامل شرکت سهامی فعالیت های کشاورزی و غیرکشاورزی ایران درباره برنامه های آینده این شرکت نیز گفت: کمک به توسعه کمی شرکت های سهامی زراعی در استان‌های فاقد این گونه شرکت ها، تمرکز در توانمندسازی اعضاء و ارکان شرکت‌های سهامی زراعی با استفاده از منابع قانونی مالی مندرج در قانون و اساس‌نامه مربوطه و ایجاد یک شرکت سهامی الگویی در اراضی نوبنیاد به منظور توسعه فنون کشاورزی و توسعه کشت گیاهان دارویی و پربازده از برنامه های آتی این شرکت است.

به گزارش ایرنا،  پیش از پیروی انقلاب اسلامی شرکت‌های سهامی زراعی تاسیس شد و  در ابتدای انقلاب ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش ۹۳ شرکت سهامی زراعی بود اما به دلیل اساسنامه، این شرکت ها به تدریج منحل شدند و تعداد پنج شرکت باقی ماند که هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند.

سال ۸۴ تشکیل شرکت های سهامی زراعی به تصویب هیات وزیران رسید و اساسنامه این شرکت ها در سال ۱۳۹۰ بروز رسانی شد که اکنون در هر شرکت حداقل ۱۰۰ نفر کارمند فعالیت دارند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا