گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

قلعه تاریخی روستای لریجان محلات

این روستا با قدمتی سیصدساله دارای یک قلعه ی خشتی بزرگ با هشت برج است، متاسفانه به علت عدم توجه مسوولین این روستا فرصت تبدیل شدن به یک مکان گردشگری را پیدا نکرده است.

روستای لریجان از سمت سلفچگان به سمت شهرستان محلات در فاصله ۷ کیلومتری محلات قرار گرفته است. همچنین در مسیر رفتن به آبگرم محلات، اولین روستا، روستای لریجان می باشد.

این روستا چون نزدیک به رودخانه ی قم رود است و نزدیک به کوه، آب و هوای کوهستانی و گاهی خشک و گرم را دارد.

دلیل نامگذاری روستای لریجان

در این نام گذاری لر یعنی جوی آب (اعم از آن که سیلاب او را کنده و یا ساخته باشند) و جان پسوند مکان است.

قلعه روستای لریجان

این روستا با قدمتی سیصدساله دارای یک قلعه ی خشتی بزرگ با هشت برج است، متاسفانه به علت عدم توجه مسوولین این روستا فرصت تبدیل شدن به یک مکان گردشگری را پیدا نکرده است، فقط پنج برج از آن باقی مانده و خانه های گلی که سقف های آن فرو ریخته و فقط قابی از گنبدی بودن سقف های آن باقی مانده است.

قلعه این روستا حدود ۱۴۳۳۶ مترمربع مساحت دارد. ارتفاع دیوارهای آن ۷.۵ متر، قطر دیوار ۳ متر و دارای شش برج هر یک با مساحتی حدود ۵.۱۰ مترمربع است. طول سراسری خیابان قلعه ۱۲۸ متر و عرض آن ۳.۳۰ متر است.

این قلعه در ابتدا در زمین های کشاورزی واقع بوده است، دور تا دور قلعه طویله هایی بزرگ وجود داشته است که از نوع آخور آنها میتوان تشخیص داد که برای نگهداری اسب ها و گاو استفاده می شد.

شغل و محصولات روستا

شغل مردم روستای لریجان، بیشتر کشاورزی و دامپروری و کار در معادن سنگ تراورتن اطراف است. برخی هم دستی در هنر دارند و با ساختن قالی امرار معاش می کنند.

از محصولات باغی آن شامل انگور، زردآلو، سیب گلابی و آلو می باشد. در ضمن از محصولات کشاورزی این روستا غلات و صیفی جات می باشد.

جاذبه های گردشگری و دیدنی روستای لریجان

جاذبه های گردشگری آن، قلعه ی خشتی و طبیعی، طبیعت زیبای آن در کنار رودخانه می باشد و آبشاری که در بند حسن آباد آن وجود دارد، از دیگر زیبایی های این روستا می باشد.

پیشنهاد نویسنده

پیشنهاد من برای توسعه ی صنعت گردشگری،این هست که قلعه تا حد امکان بازسازی شود و کناره های رودخانه، مکان هایی برای نشستن و پذیرایی از مسافران را داشته باشد.

نویسنده:

فهمیه عباس زاده

 

آشنایی با سایر روستاها:

روستای خورهه محلات
روستای مزرعه نو خمین
سرزمین آفتاب گنجینه روستاهای کهن و باستانی / از سیاوشان تا آتشکوه

۰%

امتیاز کاربر: ۴.۱۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا