گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

رنج مسافت ؛ درد مضاعف دامداران بابلکناری

دامداران بابلکناری می گویند برای تهیه نهاده‌های دامی باید مسیر ۳۵ کیلومتری به شهر بابل را به صورت مرتب طی کنند ، کاری که هم هزینه‌هایشان را افزایش می‌دهد و هم تمرکز بر دامداری را از آنان سلب می‌کند.

به گزارش ایرنا ، بخش بابلکنار در ۳۵ کیلومتری جنوب شهر بابل واقع است . دامداری از مشاغل اصلی بخشی از مردم این منطقه است. برابر آمارهای رسمی ، بابلکناری ها ۱۶ هزار راس دام سنگین و ۳۰ هزار دام سبک دارند و ۱۲ درصد سهمیه تعاونی نهاده های دامی شهرستان هم به آنها تعلق می گیرد.

دامداران بابلکناری می گویند که برای تهیه نهاده های دامی باید از سحرگاه مسیر ۳۵ کیلومتری تا شهر بابل را طی کنند و با نام نویسی برای تهیه این نهاده ها یک روز کاری کامل را به این کار اختصاص دهند.

احمد صادقی یکی از دامداران بخش بابلکنار به خبرنگار ایرنا گفت: در تمامی بخش های بابل برای توزیع این نهاده های دامی نمایندگی وجود دارد ، اما این توفیق برای بابلکناری ها حاصل نشده و مجبورند برای دریافت سهمیه نهاده های دامی به مرکز شهرستان مراجعه کنند.

وی افزود : برای دریافت ۳۰۰ کیلوگرم نهاده های دامی برای گوسفندانم باید چهار بامداد در محل اتحادیه گوسفند داران در شهر بابل حاضر شوم ، نام نویسی کنم و بعد از دریافت نهاده ها ، ۲۵۰ هزار تومان کرایه پرداخت کنم تا آن را به روستای خودم که در بالادست بخش بابلکنار واقع است ، انتقال دهم.

این دامدار که به نظر می رسید از مزمن بودن مشکل عصبانی است ، گفت : هر زمانی که برای گرفتن سهمیه مجبور می شوم به شهر بیایم ، باید یک روز کامل گوسفندانم را داخل انباری خانه ببرم تا محفوظ بمانند و پس از برگشتن بتوانم آنها را خارج کرده و به آغل ببرم.

وی که با دلسوزی در باره شرایط نگهداری ” حیوانات زبان بسته ” صحبت می کرد ، افزود : برای خود ما هم این کار علاوه بر هزینه های اضافی ، خطرات خودش را دارد ؛ چون اول صبح هنوز هوا روشن نشده باید راه بیفتیم آن هم در جاده تاریک روستایی که هیچ روشنایی ندارد. حالا یک سالی می شود که وحشت بیماری کرونا هم اضافه شده است تا خطر بیماری را هم برای خانواده امان سوغات ببریم.

انبار داریم منتظر اتحادیه هستیم 

بخشدار بابلکنار هم با تایید مخاطرات و هزینه های نبود نمایندگی توزیع نهاده های دامی در این بخش به خبرنگار ایرنا گفت : با توجه به اینکه درخواست های زیادی از دامداران بابلکناری برای طی مسافت طولانی به شهر بابل جهت دریافت نهاده های دامی داشتیم ، یک انبار یکصد تنی برای توزیع آن در نظر گرفته ایم.

نقی مصطفی زاده گنجی افزود : در بخش بابلکنار این آمادگی به صورت کامل وجود دارد تا اتحادیه گوسفند داران یک نمایندگی را در بخش دایر کند و دامداران بتوانند راحت تر به نهاده های دامی مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.

وی گفت : با استفاده از ظرفیت خیرین این انبار یکصد تنی تهیه شده و مالک آن اعلام کرد تا سه ماه اجاره ای دریافت نخواهد کرد و بعد از سه ماه با یک میلیون تومان اجاره این انبار را در اختیار اتحادیه قرار می دهد.

مصطفی زاده گنجی افزود : درخواست ها و پیگیری ها را از طریق جهاد کشاورزی بابل و اتحادیه گوسفند داران پیگیر هستیم تا هر چه زودتر نهاده های دامی در بخش توزیع شود و پیشاپیش مقدمات این کار را هم فراهم کردیم.

وعده در آینده نزدیک 

سرپرست جهاد کشاورزی بابل هم به خبرنگار ایرنا گفت : بر اساس آخرین جلسه ای که برای حل این مشکل با حضور فرماندار بابل و مسئولین تشکیل دادیم ، مقرر شد تا یک تعاونی از طرف نماینده بابلکنار معرفی و نهاده های دامی را با قیمت مصوب خریداری و با همان قیمت بین دامداران منطقه توزیع کند.

محسن علی گل زاده افزود : با توجه به اینکه بخش های دیگر جنوب بابل اعم از بندپی شرقی و بندپی غربی نمایندگی دارند ، امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق در بخش بابلکنار هم بیفتد و مشکل دامداران برطرف شود.

وی اظهار داشت : برای انجام کارهای اداری حدود یک هفته زمان می برد و انتظار می رود که در کمتر از ۱۰ روز دیگر مشکل دامداران بابلکناری حل و نهاده های دامی در بخش توزیع شود.

علی گل زاده افزود: در ماه گذشته شهرستان بابل ۹۵۰ تن سهمیه نهاده های دامی داشت که از این میزان ۱۲ درصد برای دامداران بخش بابلکنار بود و اگر نمایندگی در آنجا دایر شود با توزیع این نهاده ها خواسته چندین ساله دامداران برآورده خواهد شد و خطرات جاده ای این دامداران هم کاهش می یابد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا