گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مبارزه با آفات در فصل یخبندان با روش موثر شخم و یخ‌آب زمستانه

مدیر حفظ نباتات این سازمان گفت: با توجه به پیش بینی هواشناسی و زمستان سرد پیش رو، شخم و یخ آب زمستانه در کاهش جمعیت آفات در سال آینده نقش بسزایی دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، طاهری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه شفیره آفاتی مانند مگس مدیترانه‌ای و پسیل پسته در عمق چند سانتی متری خاک به سر می‌برد، گفت: کشاورزان برای مبارزه با این آفات در فصل یخبندان به خصوص ماه های بهمن و اسفند سال از روش موثر شخم و یخ‌آب زمستانه غافل نشوند.

طاهری خاطر نشان کرد: یخ‌آب زمستانه زمانی تاثیرگذار است که باغدار با استفاده از شیوه آبیاری غرقابی و آن هم در مواقعی که سرمای هوا به زیر هفت درجه رسیده و یخبندان کامل باشد، اقدام به آبیاری درختان کند.

وی هزینه اجرای طرح یخ آب و شخم زمستانه را اندک دانست و تصریح کرد: این اقدام موجب کاهش مصرف سموم و افزایش درآمد کشاورزان به دلیل کاهش چشمگیر جمعیت آفات در باغ ها می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: غرقاب کردن خاک درختان منجر به یخ زدن سطح خاک شده و مانع از تنفس کرم‌ ها و آفات و در نهایت از بین رفتن آفت می شود.

وی با بیان اینکه مگس مدیترانه ای قادر است به میوه ۳۰۰ گونه گیاه گرمسیری و سردسیری خسارت وارد کند اظهار داشت: این آفت به محض تغییر رنگ میوه ها به سمت رسیدگی، جذب میوه می شود و بعد از تخم گذاری روی سطح میوه بعد از یک هفته لارو حشره وارد میوه و موجب له شدگی، گندیدگی و ریزش میوه خواهد شد.

طاهری با بیان اینکه لارو به نوزاد کرمی‌ شکل حیواناتی که دگردیسی کامل دارند (مانند حشرات و دوزیستان) گفته می‌شود و شکل آن هیچ شباهتی به حشره بالغ نداشته و از نظر دگردیسی تغییرات فیزیولوژیکی و ریخت‌شناسی قابل توجهی را متحمل می‌شود تاکید کرد: امکان مبارزه شیمیایی با آفت مگس مدیترانه ای وجود ندارد لذا در راستای کاهش خسارت ناشی از این آفت باید مبارزه تلفیقی انجام شود.

وی به شرایط اقلیمی استان کرمان اشاره و تصریح کرد: آفت مگس مدیترانه ای توانایی تولید چهار تا پنج نسل در سال را دارد و یک جفت نر و ماده قادر هستند به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانه میوه خسارت وارد کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: اگر هر میوه بین ۵۰ تا ۲۵۰ گرم وزن داشته باشد هر جفت مگس مدیترانه ای باتکثیر نسل می توانند ۵۰ تا ۲۰۰ تن میوه را از بین ببرند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا