گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

انجام مبارزه بیولوژیک در۲۳۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی و ذرت آذربایجان غربی

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از انجام مبارزه بیولوژیک در۲۳۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی و ذرت استان طی سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، جعفر وحدت با بیان اینکه اولویت برنامه ها و سیاست جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کاهش مصرف سموم پرخطر و جایگزینی سموم کم خطر و ترکیبات غیرشیمیایی و بیولوژیک است، افزود: پایش دقیق مزارع و باغات، به منظور بررسی شرایط و عوامل خسارت زا توسط کارشناسان در مناطق، تعیین راهکارهای پیگیری و کنترلی از اقدامات موثر سازمان در جهت تولید محصول سالم است.

وی ادامه داد: استفاده از کلیه روش های کنترلی مانند زراعی، مکانیکی، بیولوژیک، قانونی ؛ بیولوژیک و شیمیایی در قالب مبارزه تلفیقی به منظور کنترل آفات، بیماریها و علف های هرز در تولید محصولات کشاورزی و کاهش خسارت اجتناب ناپذیر است.

وحدت اظهار کرد: با توجه به سطح زیر کشت باغی و زراعی استان و تنوع محصولات کشاورزی تولیدی و نیز وجود عوامل خسارت زای گیاهی متعدد از زمان کاشت تا برداشت، و حتی درمراحل انبارداری، حساسیت و اهمیت توجه به کاهش مصرف سموم پرخطر و جایگزینی سموم کم خطر را ضروری می سازد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در این راستا برابر برنامه ریزی به موقع و ردیابی، پایش، رصد و آنالیز اطلاعات میدانی و با نصب انواع تله و استفاده از داده های هواشناسی، و بررسی فتولوژی نبات و بیولوژی آفات نسبت به صدور به موقع اطلاعیه های پیش آگاهی و دستورالعمل های کنترلی اقدام شده است.

وحدت افزود: انجام مبارزه بیولوژیک در بیش از ۲۳۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی و ذرت با رهاسازی عوامل بیولوژیک زنبور براکون و تریکوگراما از اقدامات مهم در تولید محصول گواهی شده در استان است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با رهاسازی بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار زنبور براکون و تولید ۸ هزار گرم تخم زنبور تریکوگراما باعث ارتقای جایگاه استان درکنترل بیوبوزیک در کشور شده ایم که این عوامل را با بهره گیری از توان متخصصین گیاه پزشکی و با همکاری بخش غیردولتی و واگذاری تصدی گری و اعتماد به جوانان انجام شده است.

وحدت گفت: مبارزه با آفات و بیماریها و علف های هرز درمزارع و باغات از سوی کشاورزان استان برابر اطلاعیه های پیش آگاهی صورت گرفته به طوری که سطح مبارزه با علف های هرز غلات در سال ۹۹ بیشترین سطح مبارزه در طول سنوات گذشته بوده و مبارزه به موقع آفت سن غلات باعث کاهش صد درصدی خسارت نسبت به سال قبل شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا