گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

صادرات هر ۱۲۰ شاخه گل معادل یک بشکه نفت است

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاه زینتی و قارچ خوراکی کشور گفت: صادرات هر ۱۰۰ تا ۱۲۰ شاخه گل معادل صادرات یک بشکه نفت است.

برپایه مطلب دریافتی ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، غلامرضا تقوی در بازدید از گلخانه های استان فارس اعلام کرد:‌علاوه بر ارزآوری، هر هکتار گلخانه،اشتغال زایی ۱۰ نفر را به دنبال دارد.

وی ادامه داد:‌وزارت جهاد کشاورزی دو وظیفه عمده تامین امنیت غذایی و ارتقای صادرات محصولات کشاورزی را برعهده دارد اما امنیت غذایی در واقع متبلور نخواهد شد مگر در قبال امنیت روانی و یکی از راه های ایجاد امنیت روانی، کشت ‌گل و گیاه زینتی است.

تقوی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۴ و به عبارتی برنامه اقتصاد مقاومتی، افزودن ۴۸ هزار هکتار گلخانه در دستور کار قرار دارد که این موضوع به منظور افزایش بهره وری، کاهش هزینه‌های تولید و اقتصادی کردن واحدهای تولیدی خواهد بود.

او هدف از سفر به استان فارس و بازدید از گلخانه ها را نظارت و کنترل پروژه ها در زمینه رفع مشکلات و نواقص دانست و افزود: در این بازدیدها سیاست‌ها و اولویت‌های کلان کشوری با یک ادبیات ساده و به صورت مستقیم و چهره به چهره به جامعه هدف منتقل می شود.

تقوی ابراز کرد: ایجاد گلخانه جلب سرمایه‌های سرگردانی است که به سمت بازارها و سرمایه‌گذاری‌های نامعقول گسیل پیدا کردند بنابراین توسعه گلخانه از رفتن سرمایه‌های سرگردان به سمت طلا دلار و سفته‌بازی جلوگیری و به دولت و نظام کمک می کند.

وی در بازدید از گلخانه های شهرستان های پاسارگاد و مرودشت با بیان اینکه ۵۸۷ هکتار گلخانه در استان فارس وجود دارد که بخش قابل توجهی در این دو شهرستان قرار دارد، اظهار کرد: گلخانه داران باید از نظر علمی به روز شوند از این رو بخشی از اطلاعات علمی از نزدیک به این بهره برداران منتقل شد و همچنین با شنیدن مشکلات آنان، اصلاحات مورد نیاز و حمایت های درخواستی آنان در برنامه قرار گرفت.

حمایت دولت از ایجاد و توسعه گلخانه

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاه زینتی و قارچ خوراکی بیان کرد: با رویکرد ایجاد اشتغال، توسعه صادرات و ارزآوری برنامه‌های حمایتی شامل تامین منابع مالی در قالب تسهیلات، تسهیل در روند صدور مجوزها و آموزش نیروی ماهر اعم از کارشناسان، نیروی کار و کاربران گلخانه اجرا می شود.

تقوی به شیوع ویروس کووید ۱۹ و ایجاد اختلال در بازار گل اشاره کرد و افزود: در ماه‌های اخیر گلخانه ها در رسته چهاردهم مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا قرار گرفتند بنابر این در آینده به این گروه بیشتر می توان کمک کرد.

وی ابراز کرد: به دنبال محدودیت‌های اعمال شده به علت شیوع ویروس کرونا در آذرماه گذشته بازارهای عرضه گل و گیاه، گل فروشی ها و بازارهای بزرگ جزو رسته گروه یک (اولویت نخست و ضروری بودن برای فعالیت) قرار نداشتند از این رو بسیاری از مراکز تولیدی که محصولاتی به این واحدها عرضه می‌ کردند تعطیل شدند.

او با اشاره به خواسته تولیدکنندگان گیاهان زینتی مبنی بر قرار گرفتن در رسته اول گفت: توانسته ایم از ستاد ملی کرونا مصوبه بگیریم و چرخ تولید و عرضه در حوزه گل و گیاه همچنان بچرخد و امیدواریم فرصت های محدود کننده صادرات هم به زودی برداشته شود.

تکنولوژی باغ های دیم در مرکز علی آباد کمین توسعه یافت

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور نیز گفت: با توجه شرایط اقلیمی مرکز آموزش کشاورزی علی آباد کمین این مجموعه به عنوان پایگاه برای توسعه تکنولوژی باغ های دیم و کم آب بر از جمله بادام و انگور و گیاهان دارویی بررسی شد.

شکرالله حاجی‌وند در سفر به استان فارس و در بازدید از مرکز آموزش کشاورزی علی آباد کمین از توابع سعادت شهر پاسارگاد افزود: با توجه به زیرساخت‌های موجود در این مرکز در خصوص گیاهان دارویی مثل سیستم خشک کن و بسته بندی گیاهان دارویی و انبارهای بسیار مناسبی برای نگهداری و در واقع آزادسازی به عنوان بارگاه برای گیاهان دارویی وجود دارد در این مجموعه پتانسیل ایجاد یک مرکز توسعه و تکنولوژی گیاهان دارویی وجود دارد.

به گفته وی مرکز آموزش مذکور در آینده به عنوان محلی برای آموزش نیروهای ماهر گلخانه‌ای نیز در نظر گرفته می شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور بیان کرد: این موسسه با هفت پژوهشکده مختلف در سطح کشور فعالیت می‌کند که مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس یکی از یکی از مهمترین پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی است.

حاجی وند از دستاوردهای سفر به استان فارس را برنامه ریزی اصلاح و نوسازی باغ های مرکبات در سطح ۱۵۰۰ هکتار در این استان برشمرد و گفت: تولید نهال سالم و عاری از ویروس اولین گام در این زمینه است که با همکاری موسسه تحقیقات علوم باغبانی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس و بخش خصوصی انجام می شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور با اشاره به اینکه از دستاوردهای این موسسه تولید و توسعه کشت آناناس است،افزود: با توجه به تنوع کشت محصولات گلخانه ای در شهرستان پاسارگاد مقرر شد در این گلخانه ها آناناس نیز کشت شود و همچنین برای کشت پایگاه زنجبیل و گیاهان زینتی عاری از ویروس مثل گل میخک،سازمان تحقیقات دستاوردهای خوبی داشته که کشت این محصولات نیز در برنامه کاری گلخانه های پاسارگاد قرار گرفت.

شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت‌شهر در ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا