گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تولید مرغ سایز، بهره وری نهاده های دامی را افزایش می دهد

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از بهترین طرح‌ها برای افزایش بهره‌وری نهاده‌های دام و طیور، تولید مرغ سایز یا تولید مرغ در مدت زمان مناسب است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تأمین داخلی نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور اذعان کرد: در تأمین و تولید ماده اولیه نهاده‌های دامی، وزارت جهاد کشاورزی، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، کارگروه ویژه طرح جایگزینی را با جدیت شروع کرده تا بتوانیم از منشأ داخل، ذرت، سویا و انواع محصولاتی که می‌تواند جایگزین ذرت و سویا شود، مانند سورگوم، جو بدون پوشینه و کنجاله کلزا را تولید و تأمین کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که در زمینه دامپروری و واحدهای پرورش طیور باید چه اقداماتی انجام شود تا بهره‌وری از نهاده‌های دامی افزایش یابد، گفت: یکی از بهترین طرح‌ها، تولید مرغ سایز یا تولید مرغ در مدت زمان مناسب است.

رضایی ادامه داد: پیش از این، ۴۵ روز به طول می‌انجامید تا یک جوجه گوشتی تبدیل به یک مرغ آماده کشتار شود که این عدد در حال حاضر به ۴۰ روز رسیده و سال آینده به ۳۸ روز خواهد رسید که باعث بهبود ۰.۱ درصدی ضریب تبدیل خواهد شد و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن مصرف نهاده‌های دامی وارداتی را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به این که افزایش ظرفیت کارخانه‌های خوراک دام از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است، تأکید کرد: با توجه به این که ارز ترجیحی به واردات نهاده‌های دامی تعلق می‌گیرد، باید ساز و کار مناسب برای رساندن آن به کارخانجات و اطمینان از رسیدن این خوراک با فرمولاسیون مورد نظر به دست مرغداران، در نظر گرفته شود تا راندمان غذایی را بهبود دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برخی جایگزین‌های خوراک دام در صنعت دامپروری مانند ضایعات یا پسماندهای کشاورزی وجود دارد که با کمبود نهاده وارداتی، استفاده از آن بیش از پیش مطرح شده است.

شفاف سازی سیستماتیک بازارگاه در حسابرسی به توزیع نهاده

وی با بیان این که بازارگاه سامانه‌ای برای استفاده تمام بهره‌برداران، دامداران و واردکنندگان است، افزود: بازارگاه چیزی جز یک سیستم حسابداری نیست.

رضایی ادامه داد: واردکنندگان متعددی نهاده را وارد می‌کنند که در این سامانه ثبت می‌شود و در هر زمانی به میزان ورود نهاده و میزان باقی‌مانده آن دسترسی خواهیم داشت.

وی با اشاره به این که پیش از این، توزیع بدون هیچ برنامه‌ای در سطح تعاونی‌ها و تشکل‌ها انجام می‌شد و معلوم نبود هر دامدار چه میزان دریافت داشته است، اذعان کرد: اما در حال حاضر با این سامانه، میزان استفاده تمام مرغداری‌ها در سطح اجداد، مادر و گوشتی به گِرم و زمان و متناسب با نیاز مشخص شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر با یک گزارش‌گیری از سامانه بازارگاه، به هزینه‌های خوراک دام برای هر واحد تولیدی دسترسی خواهیم داشت، بنابراین بزرگترین مزیت این سامانه شفاف‌سازی است.

وی در رابطه با حل مشکلات سامانه بازارگاه و رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان تصریح کرد: ما در معاونت امور دام به تمام مشکلات واحدها به صورت مجزا رسیدگی می‌کنیم.

رضایی با بیان این که تشکل‌ها برای گزارش‌گیری به سامانه بازارگاه دسترسی دارند، گفت: در بحث توزیع این گزینه را در بازارگاه قرار داده‌ایم که مرغدار انتخاب کند که خودش خرید کرده و یا خرید را به اتحادیه محول کند، بنابراین هیچگونه محدودیتی برای تشکل‌ها ایجاد نشده است.

تأمین مرغ مورد نیاز کشور در دی و بهمن

رضایی با اشاره به این که مرغ در حال حاضر در بیشتر استان‌ها به قیمت مصوب رسیده است، عنوان کرد: مشکلی که پیش از این در این بخش به وجود آمد به دلیل عدم هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با وزارت جهاد کشاورزی بود که منجر به افت قیمت جوجه یک‌روزه شد.

وی با بیان این که مکاتبات بسیاری در این زمینه با ستاد تنظیم بازار انجام شد، ادامه داد: جوجه یک‌روزه نهاده تولید گوشت مرغ است که اگر حمایت نشود باعث افت در تولید خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بیش از ۸ ماه و نیم، تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه متضرر شدند و قیمت هر قطعه جوجه به ۳۰۰ تومان رسید که عمده دلیل آن عدم تأمین نهاده‌های دامی به اندازه کافی، به موقع و متناسب با هم بود.

وی تصریح کرد: راهکار ما برای سازمان حمایت، مراقبت از قیمت جوجه‌یک‌روزه و جبران میزان کاهش قیمت جوجه برای تولید کنندگان بود.

رضایی تأکید کرد: معاونت امور دام در ۴۰ روز اخیر تعهد کرده است که خوراک طیور را که شامل ذرت و کنجاله سویا می‌شود، به صورت ۱۰۰ درصد برای مرغ تخم گذار، مرغ گوشتی، لاین، اجداد و گله‌های مادر تأمین کند که این کار را انجام داده است.

وی با بیان این که در حال حاضر جوجه‌ریزی مناسبی انجام شده است، پیش‌بینی کرد: در دی ماه حدود ۱۲۰ میلیون و در بهمن ماه حدود ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی اتفاق بیفتد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: معمولاً تقاضا برای گوشت مرغ از نیمه‌های بهمن افزایش می‌یابد که برای آن برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: اگر تأمین نهاده‌ها با همین روند ادامه داشته باشد، تولید گوشت مرغ و تخم مرغ با وضعیت خوبی همراه خواهد بود و شوک قیمتی در بازار نخواهیم داشت.

پایان وابستگی به واردات مرغ لاین تا ۱۴۰۰

رضایی خاطرنشان کرد: صنعت طیور ما متأسفانه یک صنعت کاملاً مونتاژ است و تمام قطعات مرغ اعم از نهاده‌ها، جوجه اجداد که رأس هرم تولید مرغ واقع شده، به کشور وارد می‌شود و ایجاد وابستگی کرده است.

وی با اشاره به دو طرح کلان در وزارت جهاد کشاورزی، عنوان کرد: یکی از این طرح‌ها کاهش وابستگی به نهاده‌های دامی است که معاونت امور زراعت در تأمین و تولید آن نقش دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای تأمین جوجه به عنوان نهاده تولید هم مجتمع مرغ لاین را داریم که وابستگی ما به واردات مرغ اجداد را از میان خواهد برد.

وی با بیان این که در دنیا حدود ۸ کشور تکنولوژی تولید مرغ لاین را دارند، اضافه کرد: ما از جمله این ۸ کشور هستیم، البته ۳ کشور هم پیشرو هستند که جوجه‌های آنها در دنیا تولید و تکثیر می‌شود.

رضایی اظهار داشت: در کشور ما این نژاد با نام آرین از سالیان قبل وجود داشته و وزارت جهاد کشاورزی با کمک تمام ارگان‌ها و دستگاه‌ها مانند سازمان اقتصادی کوثر و وزارت دفاع به عنوان پشتیبان، تولید این نژاد را شروع کرده است تا هم ارتقا ژنتیکی در جوجه‌ها انجام شود و هم تأمین اجداد در داخل صورت پذیرد.

وی افزود: امسال حدود ۵۰ درصد از اجداد مورد نیاز که وارداتی بود توسط لاین آرین تأمین شده و سال آینده برای تأمین ۱۰۰ درصد اجداد از منشأ داخلی برنامه‌ریزی شده است، همچنین پیش‌بینی می‌کنیم، تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام گوشت مرغ تولیدی از نژاد آرین تأمین شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با دستور وزیر جهاد کشاورزی، برای این طرح مجری گذاشته شده و معاونت امور دام برای ارتقا مرغ لاین با تمام ظرفیت ورود پیدا کرده است.

رضایی در رابطه با تفاوت میزان بهره‌وری مرغ لاین آرین نسبت به نژادهای وارداتی بیان کرد: هر سویه مختصات نژادی خاص خود را دارد و سویه آرین جزو نژادهای متوسط رشد است اما به معنی تفاوت بهره‌وری نسبت به نژادهای کاپ و رأس نیست.

وی افزود: مرغ آرین در سن رشد مناسب، تقریباً همتراز نژادهای وارداتی است و تفاوت آن بالا نیست، بنابراین بسیاری از تبلیغات منفی بر علیه نژاد آرین به خاطر تهدید مقوله واردات است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما در تولید و مصرف گوشت مرغ در دنیا در رتبه هفتم هستیم و باید به مرور فرهنگ استفاده از مرغ را به سمت مرغ سایز پیش ببریم.

وی در رابطه با ادعای مطرح شده در زمینه ضرر ۲ میلیارد دلاری مرغ لاین به کشور گفت: کل صنعت طیور کشور ۲ میلیارد دلار درآمد ندارد که نژاد لاین بخواهد چنین ضرری را متوجه این صنعت کند و این تنها تبلیغات منفی واردکنندگان است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا