گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

چرا هزینه تولید مرغ در کشور بالاست؟

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره دلیل هزینه بالای تولید مرغ در کشور گفت: اکثر واحد های مرغداری کشور فرسوده و نیازمند بهسازی هستند،

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، قیمت مصوب مرغ امروز اعلام شد و هرکیلوگرم مرغ برای مصرف کننده از ۵۹۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان رسید. درحالی که قیمت  این محصول در اردیبهشت ماه سال جاری بیش از ۲ برابر افزایش یافته بود (ناشی از آزادسازی یارانه ها). با این وجود مرغداران هنوز از قیمت مصوب جدید (امروز) رضایت ندارند که مهمترین دلیل آن افزایش هزینه تمام شده تولید مرغ است.

دلیل افزایش هزینه تمام شده در صنعت مرغداری کشور را می توان در عوامل مختلفی نظیر فرسودگی صنعت و عدم فعالیت در بهروه وری تولید دانست .

در سال هایی که صنعت طیور کشور نهاده های دامی (خوراک طیور) خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کرد، انگیزه ای برای افزایش بهره وری نداشت زیرا قیمت تمام شده پایین بدون نیاز به هیچ تلاشی محقق می‌شد اما در شرایط فعلی تنها مرغدارانی می توانند به کار خود ادامه دهند که بر روی قیمت تمام شده و افزایش بهره وری کار کرده باشند.

در این شرایط همچنین  ضروری است که مرغداری های خرد به صورت زنجیره ای اداره شوند تا تولید اقتصادی داشته باشند.

قیمت مصوب مرغ ۶۳ هزار تومان شد

حبیب اسدالله نژاد، مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  اظهار داشت : قیمت مصوب هرکیلوگرم مرغ برای مصرف کننده از ۵۹۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان تغییر کرد اما هنوز با هزینه های تمام شده مرغداران فاصله دارد.

وی افزود: بر اساس بررسی مرغداران درباره قیمت تمام شده با سود حداقلی، مرغ زنده باید ۴۸۵۰۰ تومان و گوشت مرغ ۶۹ هزار تومان برای مصرف کننده باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در واکنش به دلایل ارزانی قیمت مرغ در کشور همسایه ترکیه گفت: پایین بودن قیمت مرغ در ترکیه به دلیل ورود نهاده های ارزان قیمت اوکراین به این کشور است که قیمت تمام شده را به شدت کاهش داده است اما متوسط قیمت جهانی هر کیلوگرم مرغ در دنیا ۲.۳ دلار است که در صورت واردات مرغ با دلار ۳۰ هزار تومانی قیمت مرغ بالای ۷۰ هزار تومان می‌شود.

وی ادامه داد: ترکیه در حالی می تواند هر کیلوگرم مرغ را ۴۰ هزار تومان تولید کند که ذرت و سویای مصرفی آنها کیفیت پایینی ندارد  اما نهاده های وارداتی در ایران کیفیت پایینی دارد زیرا میزان رطوبت آنها بالا و پروتئین پایینی دارد.

اسدالله نژاد تصریح کرد: از طرفی اکثر واحد های مرغداری کشور فرسوده و نیازمند بهسازی هستند، قبل از اصلاح نظام یارانه ها باید برای این مرغداری ها فکری می شد.

وی اظهار داشت: برای افزایش راندمان تولید، باید اقدام به تجهیز و بهسازی صنایع مرغداری اقدام کرد که این عامل باعث کاهش ۸ درصدی هزینه های تولیدی می‌شد و حتی می توانستیم قیمت تمام شده مرغ را در کشور از ۶۳ هزار تومان فعلی، بسیار پایین تر بیاریم.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: در صورتی که تنها ضریب تبدیل تولید مرغ ۰.۲ درصد کاهش یابد قیمت هر مرغ ۱۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.

اسدالله نژاد، گفت: برای افزایش بهره وری در صنعت طیور کشور، باید تولید استاندارد، ماده موثره دارو و واکسن کنترل شده و نهاده های دامی که به کشور وارد می شود کنترل کیفی داشته باشد و مرغداری های کشور به تجهیزات روز دنیا مجهز شوند.

وی اظهار داشت: دامپزشکی علاوه بر کنترل آلودگی های قارچی بر روی نهاده های وارداتی باید میزان پروتئین کنجاله سویا و میزان انرژی ذرت را قبل از ورود به کشور بررسی کند تا از استانداردهای جحهانی پایین تر نباشد.

نقش آمایش سرزمین در صنعت مرغداری

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به لزوم اجرای آمایش سرزمینی در ایجاد واحد های مرغداری کشور گفت: در گذشته برای ایجاد اشتغال در هر جای کشور اجازه ایجاد مرغداری داده ایم، درحالی که مزیت ایجاد مرغداری در برخی از استان های کشور وجود دارد؛ میزان عملکرد و قیمت تمام شده مرغ در گلستان، گیلان و مازندران با دیگر استان های تفاوت معناداری دارد.

اسدالله نژاد، با بیان اینکه بعد از آزادی سازی یارانه نهاده های دامی تولید مرغ در برخی استان های کشور دیگر توجیه اقتصادی ندارد گفت:  تولید مرغ  در استان‌های مانند اصفهان، یزد و برخی استان ها توجیه ندارد زیرا میزان بیماری‌ها  و شرایط اقلیمی در آنجا مساعد نیست.

وی اظهار داشت: در صورتی که این موارد رعایت شود علاوه بر اینکه می توانیم قیمت مرغ در ایران را کاهش دهیم بلکه شرایط صادرات این محصول دوباره مهیا می شود و قیمت تمام شده توجیه اقتصادی برای صادرات خواهد داشت.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی تولید مرغ سایز نیز در کشور باید در دستور کار قرار گیرد به طوری که وقتی از قیمت مرغ با ارزش ۲.۳ دلار صحبت می کنیم منظور مرغ هایی است که ۱.۲ کیلوگرم تا ۱.۸ کیلوگرم وزن دارند.

اسدالله نژاد، گفت: مرغ های داری وزن کم، ضریب تبدیل بهتری دارند و قیمت تمام شده کمتری نیز خواهند داشت؛ بنابراین قیمت گوشت مرغ نیز حدود ۸ درصد کاهش خواهد داشت.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا