گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

جوجۀ سلامت، آخر پاییز در قله ایستاد؛ استقبال کم‌نظیر افکار عمومی و جناح‌های گوناگون سیاسی از جوجه‌های آرین

در میان افراد و نهادهایی که به حمایت تمام‌قد از دستاورد ملی در تکمیل زنجیره مرغ آرین پرداختند، افرادی به چشم می‌خورند که بعضاً پیش از این متولی واردات سویه‌های انگلیسی و آمریکایی مرغ بوده‌اند. این تغییر رویکرد، حاکی از یک عزم ملی برای موفقیت طرح است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی «برنامۀ ملی ارتقاء امنیت و سلامت گوشت مرغ کشور»، طی هفتۀ پایانی پاییز ۹۹ با ورود جوجه‌های یک‌روزۀ سویۀ آرین به چرخۀ تولید، حلقۀ آخر از زنجیرۀ داخلی تولید مرغ تکمیل شد. این رویداد مهم، بازگشت ذخیرۀ ژنتیکی استراتژیک آرین به تولید پس از ۱۵ سال را نوید می‌دهد، که نقش شایانی در سلامت غذایی و امنیت غذایی مردم ایران ایفا خواهد کرد. در همین راستا، افکارسنجی عمومی و اخبار منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد این رویداد بزرگ ملی مورد حمایت افکار عمومی و رسانه‌های احزاب و گرایش‌های گوناگون سیاسی قرار گرفته است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، با درج خبری با عنوان «زنجیره تولید مرغ لاین با کمک فناوری تکمیل می‌شود و واردات کاهش می‌یابد» از قول مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعۀ زیست‌فناوری نوشت: «در تلاش برای تکمیل زنجیره مرغ لاین در کشور هستیم. این کار را هم با تحقیق و پژوهش در حوزۀ فناوری‌های کاربردی مرتبط با تولید مرغ لاین، واکسن و خوراک مرغ آغاز کرده‌ایم. وی همچنین بیان کرد: این کار کمک می‌کند که در صنعت تولید مرغ لاین به خودکفایی برسیم و دیگر واردات نداشته باشیم.»

خبرگزاری فارس ذیل عنوان «بارقه‌های امید برای احیای مرغ لاین ایرانی/ اولین محموله لاین آرین وارد بازار شد» در این زمینه نوشت: «به گفتۀ کارشناسان شاخص‌های مهم مرغ آرین از جمله مقاومت در برابر بیماری‌های اپیدمیک مختص سن و وزن بالا در مرغ‌ها، استاندارد بودن وزن این مرغ با شاخصه‌های کیفیت و سلامتی بالا، عدم استفاده از واکسن به دلیل کوتاهی دورۀ تولید و نیز چربی پایین گوشت و دورریز حداقلی می‌تواند گزینۀ بصرفه‌تری برای مرغداران و مصرف‌کنندگان گوشت مرغ باشد.»

ایرنا نیز در خبری با عنوان «عرضه نخستین محموله جوجه یک روزه آمیخته تجاری لاین مرغ آرین در بازار» در روز اول دیماه ۹۹ به استقبال این موضوع ملی رفته است. همچنین این خبرگزاری یک روز بعد با انتشار گزارشی با تیتر «هدف‌گذاری برای خودکفایی در تولید مرغ اجداد و مادری در سال جهش تولید» به تولید بیش از نیاز کشور در این حوزه اشاره کرده و آورده است: «یک شرکت که تولید کننده بیش از ۸۵ درصد کل جوجه اجداد مرغ آرین موجود در کشور است اعلام کرده که بر اساس برنامه های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ میزان تولید به ۵۰۰ هزار قطعه جوجه خواهد رسید که این تعداد از نیاز کشور بسیار بالاتر است. این امر همگام با مشارکت شرکت‌های تولیدی و جوجه‌ریزی کشور در جهت تسریع روند تولید بسیار مؤثر بوده و سبب خودکفایی ۱۰۰ درصدی کشور در فاصله زمانی کم می‌گردد.» سپس در تاریخ دوم دیماه، این خبرگزاری با انتشار تحلیل «ضرورت احیای مرغ سلامت با دانش بومی» ضرورت‌ها و چگونگی‌های حل این مسئلۀ ملی را یادآور شده است. نهایتاً این خبرگزاری در روز پنجم دیماه در گفتگوی تحلیلی با یک کارشناس صنعت طیور ذیل عنوان «توجه کشورهای جهان به تولید مرغ با وزن استاندارد» ابعاد و جوانب فنی این موضوع را بصورت تخصصی بررسی کرده است.

خبرگزاری دانشجو نیز در خبری با عنوان «ورود اولین گله جوجه یک‌روزه تولید داخل مرغ آرین به بازار کشور پس از ۱۵ سال» به تشریح این دستاورد مهم پرداخته است.

تارنمای تحریریه، گفتگویی با مسعود زریبافان، معاون اسبق رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تحت عنوان «باید زنجیرۀ تولید مرغ آرین را مردمی‌سازی کرد» نوشت: «اگرچه غفلت طولانی‌مدت در عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب برای تأمین امنیت غذایی ملی را شاهد هستیم، اما وجود دانش مرغ ایرانی آرین می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح و مبتنی بر مدیریت جهادی بسرعت فراگیر شده و نیاز بازار داخلی را برآورده سازد.» این تارنما همچنین گفتگویی با تیتر «باید مشکل مرغ کشور را با احیای مرغ ایرانی بطور ریشه‌ای حل کرد» با احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ترتیب داد که در آن آمده است: «قطع زنجیرۀ وابستگی به مرغ وارداتی یک ضرورت است و در غیر این صورت، امنیت غذایی مردم را به ارادۀ خارجی گره زده‌ایم که طبیعی است به عنوان ابزاری برای فشار علیه کشور از آن استفاده کنند».

قدس آنلاین، وابسته به آستان قدس رضوی، تیتر «ایران انحصار تولید مرغ اجداد خارجی را شکست/ جوجۀ «آرین» به آخر پاییز رسید» برای تشریح این رویداد برگزید.

اقتصاد سبز آنلاین، با درج عنوان «بارقه‌های امید برای احیای مرغ لاین ایرانی» به تحلیل این موضوع پرداخت. این رسانه با توجه ویژه به بخش محرک‌های تشویقی نوشت: «در کنار ویژگی‌های منحصر به فرد این نژاد ایرانی؛ وزارت جهاد کشاورزی نیز بسته حمایتی ـ تشویقی مناسبی برای تولیدکنندگان مرغ آرین ابلاغ کرده است که مهم‌ترین بندهای این ابلاغیه شامل: اولویت در تأمین و تحویل کامل نهاده‌های خوراک دام با نرخ مصوب و دولتی به پرورش دهندگان، اولویت تأمین و تهیه دارو و واکسن با نرخ مصوب، تأمین تسهیلات با نرخ ۶درصد و استمهال وام تولیدکنندگان ذی‌ربط، صدور حداکثر مجوز جوجه ریزی در طول سال، عدم دریافت هرگونه هزینه در صدور مجوز جوجه‌ریزی، حذف عوارض صادراتی و اولویت مجوز صادرات تخم مرغ نطفه دار و جوجه گوشتی مرغ آرین، بخشودگی ۵۰ درصدی بیمه تکمیلی و اجباری سهم بیمه گذار، اولویت خرید گوشت مرغ لاین برای ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام کشور با قیمت مناسب و بالاتر و اجرایی کردن کامل دستورالعمل مرغ سایز از مهمترین موارد مورد نظر وزیر جهاد کشاورزی در مصوبه بسته حمایتی برای تولید مرغ لاین است.»

خبرگزاری تسنیم، در گزارشی با تیتر «ورود اولین گلۀ جوجه یک روزۀ تولید داخل مرغ آرین به بازار کشور پس از ۱۵ سال» از قول روح‌الله زحمتکش، مدیرعامل شرکت مرغ مادر و اجداد دیزباد – شرکت همکار برنامۀ ملی امنیت و سلامت گوشت مرغ – خاطرنشان کرد: «لاین آرین یک مرغ سایز (یا به عبارتی استاندارد) به شمار می­‌آید که بر اساس تعریف مرغی با وزن استانداردهای جهانی و بین ۱.۲ تا .۱۷ کیلوگرم است و درنتیجه مرغی سالم­تر و با کیفیت‌تر حساب می‌شود. دورۀ پرورشی کوتاه این مرغ در مزارع پرورشی نه‌تنها امکان جوجه‌ریزی به دفعات بیشتر در سال را فراهم می­‌کند، بلکه هزینۀ پایین­تری نیز به تولیدکننده در پی خواهد داشت. در واقع لاین آرین برای کشور مفهوم زیست اقتصادی است. ضریب تبدیل مناسب طی دورۀ رشد ۳۷-۴۰ روزه برای این لاین سرعت رشد مناسب لاین آرین را نشان می­‌دهد که این امور همراه با بسته‌های حمایتی دولت و تلاش­‌های شرکت دیزباد برای تولید تجاری این لاین باعث می­‌شود تا پایان سال جاری ۵۰درصد جوجه‌ریزی اجداد آرین طبق برنامۀ طراحی شدۀ عملیاتی به انجام برسد.»

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی «برنامۀ ملی ارتقاء امنیت و سلامت گوشت مرغ کشور»، در پوشش گستردۀ رسانه‌ها نکات قابل تأملی به چشم می‌خورد، ازجمله اینکه در میان افراد و نهادهایی که به حمایت تمام‌قد از این دستاورد ملی پرداخته‌اند، افرادی به چشم می‌خورند که بعضاً پیش از این متولی واردات سویه‌های انگلیسی و آمریکایی مرغ بوده‌اند. این تغییر رویکرد، حاکی از یک عزم ملی برای موفقیت این طرح است.

گفتنی است بر اساس آمارهای رسمی، افزون بر ۷۰درصد پروتئین خانوارهای ایرانی، از منشأ گوشت مرغ تأمین می‌شود. طبق برنامه ۱۰۰درصد اجداد مورد نیاز کشور تا انتهای سال ۱۴۰۰ از سویه‌های داخلی تأمین خواهد شد. خوشبختانه این برنامه تا امروز از زمان‌بندی جلوتر بوده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا