گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

صادرات پای مرغ به سرزمین اژدهای زرد

با شور خاصی از کارش حرف می‌زند و می‌گوید بعد از یک ورشکستگی در خصوص کسب و کار فرآوری گوشت و بدهکاری به بانک، در مورد صادرات پای مرغ تحقیق کرده است و امروز این محصول ارز آور را به چین صادر می کند.

بهزاد رشیدیان دلفان از آندسته کارآفرینانی است که با حرارت  و هیجان از کسب و کارش حرف می زند، هرچند در لابلای سخنانش رگه هایی از گلایه و انتظارات برآورده نشده وجود دارد اما سخن اصلیش رونق تولید و گذر از بند مشکلات است.

فرهنگی که در شرف بازنشستگی است و یک بار پس از ورشکستگی در سال ۸۶ و بازپرداخت چند برابری تسهیلات به بانک، دست از کار نمی کشد و این بار با صادرات پای مرغ وارد میدان تولید شده و ۱۲۰ نفر را در شهر کوچک خودش ، کوهدشت، مشغول بکار کرده است.

آنطور که می گوید سال ۸۶ در مقابل مافیای بازار گوشت و کارکشته های این حوزه دوام نیاورد و نتوانست طرح فرآوری محصولات گوشتی را به سرانجام برساند و در نهایت بعد از ورشکستگی هم مجبور شد ۳۱۵ میلیون تومان وامی را که برای شروع کار گرفته بود با احتساب جریمه اش به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پس بدهد.

رشییدیان دلفان می گوید سال ۹۰ پس از یک دوره ورشکستگی و بدهی به بانک، تحقیق در خصوص صادرات پای مرغ را شروع کردم و به این نتیجه رسیدم که کسب و کار جدیدی راه اندازی کنم.

آنچنان پرشور از کارش می گوید که انگار نه انگار تا چهار سال قبل از آن یک ورشکسته و شکست خورده تولید بوده است اما به قول خودش به توانایی و پشتکارش ایمان داشته است و دوباره کسب و کار جدید را راه اندازی می کند.

این تولید کننده می گوید بیشتر از ۲ سال برای دریافت کد صادراتی پیگیری کردم، پس از آن به نقشه واحد تولیدی و ملزومات آن ایراداتی وارد شد اما همه را پشت سر گذاشتم و حتی چینی ها ها برای تایید کارگاه و سفارش پای مرغ، آمدند و بازدید کردند.

کارش را با طرح توجیهی ۱۵ نفر اشتغال آغاز کرده و تا همین ماه قبل ۷۰ نفر را مشغول کرده و امروز با راه اندازی فرآوری جدیدی، نان ۱۲۰ خانوار را با زوربازوی خودشان تامین می کند.

رشیدیان دلفان سه سال درخواست سرمایه در گردش داده اما هنوز وامی دریافت نکرده است و درحالیکه باید برای تامین مواد اولیه اش دست به دامن استان های همجوار شود همچنان گوشه چشمی به دریافت این تسهیلات دارد.

زمانی که فرآوری  پای مرغ در استانی انجام شود نباید این دور ریختنی ارزآور از کشتارگاههای استان خارج شود بلکه باید با قیمت واقعی در اختیار واحد فرآور قرار بگیرد اما این تولید کننده از رعایت نشدن این قانون گلایه دارد و به قول خودش نمی تواند با گردن کلفت های خریدار پای مرغ سایر استانها رقابت کند.

می گوید آنها پای مرغ کشتارگاههای استان را گاها با پرداخت یک میلیارد تومان پیش خرید می کنند و کشتارگاهها هم به بهانه اینکه پای مرغ را معدوم کرده اند، مرا جواب می کنند و مجبور هستم به استان های همسایه مراجعه کنم.

هرچند مجوز فراوری سایر ضایعات کشتارگاهی را هم از جهاد کشاورزی گرفته است اما دامپزشکی می گوید فضای کافی برای این کار ندارد و همچنان بین بود و نبود مجوزها معطل مانده است.

مهمترین مشکلش را نبود سرمایه درگردش و خروج پای مرغ استان به سایر استانها عنوان می کند و می گوید: فضای سردخانه ای برای دپوی پای مرغ ندارد، ۱۱۰ تن ظرفیت فعلی آنچنان جوابگو نیست و  در حال دریافت زمین یا گسترش سردخانه موجودش است.

با خوب و بد تولید کنار آمده است و اکنون گردش مالی مجموعه اش به پنج میلیارد تومان می رسد، سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به کارگرانش می دهد و همه را بیمه کرده است، با شیوع کرونا هیچ کارگری اخراج نشد و همه با رعایت پروتکل ها همچنان مشغول کار هستند.

بهزاد رشیدیان دلفان تلخ و شیرین تولید را با هم قبول کرده است و به گفته خودش برای افزایش تولید و اشتغالزایی بیشتر تلاش می کند، مصائب کارآفرینی را به جان خریده و امروز به ثبات رسیده است تا ثابت کند رونق و جهش تولید هرچند نیازمند کمک های مسوولان و تسهیل در بروکراسی های اداری است اما سخت کوشی، ایده پردازی و امید هم سهم بسزایی در این مسیر ایفا می کنند.

پای مرغ  را که شاید بسیاری از ما حس خوبی به آن نداریم در کشورهای جنوب شرقی آسیا طرفداران بسیاری دارد و به عنوان یک منبع مهم پروتپین استفاده می کنند و اکنون یک تولیدکننده با همه مصائب و سختی ها در مسیر درست خودکفایی و اشتغالزایی گام برداشته است و این دور ریختنی چندش آور را به یک محصول ارزآور و اشتغالزا تبدیل کرده است.

بدون شک تولید یک مسیر پر پیچ و خم و طولانی است که این کارآفرین لرستانی آن را به خوبی درک کرده و بهانه هایی مثل نبود ماده اولیه، شکست، قدرت رقیبان و حتی نبود حمایت مسوولان مانعی برای حرکت روبه جلوی وی نشده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز به صدور مجوز توسعه واحد صادراتی پای مرغ کوهدشت اشاره می کند و می گوید: این واحد دارای خط تولید و بسته بندی است که یک برند موفق برای استان محسوب می شود.

صیداحمد مرادی افزود: علاوه بر جلوگیری از دور ریخت ضایعات، بازاریابی خوبی توسط این واحد صورت گرفته است و فعالیت آن بر اساس اعلام نیاز مقصد انجام می شود.

وی تصریح کرد: با درخواست مجوز احداث سردخانه برای این واحدها موافقت شده است و سازمان جهاد کشاورزی حمایت های قانونی به منظور تداوم تولید آن را انجام می دهد و در صورت تامین اعتبار لازم، تسهیلات مورد درخواست وی پرداخت خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان نیز می گوید یکهزار و ۲۶۶ تن پای مرغ امسال از مبدا شهرستان کوهدشت به کشورهای آسیایی صادر شده است.

مصطفی زبردست با بیان اینکه کشورهای مقصد، دارای استانداردهای خاصی برای واردات هستند افزود: این میزان توسط فعال اقتصادی بخش خصوصی از نقاط مختلف کشور خریداری و به کشورهای جنوب شرق آسیا با اولویت چین صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه هر تن پای مرغ به طور متوسط ۶۰۰ دلار از جمله برای کشور چین صادر می شود تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در استان، از این فرصت برای سرمایه گذاری و افزایش واحدهای صنعتی استقبال می شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده پای مرغ حاوی بسیاری از پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که برای تولید محصولات دارویی و غذایی به کشورهای آسیای جنوب شرقی صادر می‌شود.

زبردست گفت: باتوجه به اینکه پای مرغ در ایران مصرف چندانی ندارد، صادرات آن یکی از ظرفیت های این استان محسوب می‌شود و ارزش افزوده قابل توجهی را عاید تولیدکنندگان داخلی می کند.

وی در خصوص ضرورت حمایت های لازم از این واحد اقتصادی تصریح کرد: کشتارگاههای استان باید ضایعات پای مرغ را در اختیار استان قرار دهند و از فروش آن به سایر مناطق خودداری نمایند و دامپزشکی نیز تاکنون نسبت به این مساله پیگیر بوده است.

مصرف سالانه گوشت مرغ در لرستان ۵۰ هزار تن و تولید آن نیز بیش از ۷۰ هزار تن است و در حالیکه شاید یک کارآفرین برای ورود به این حوزه وارد مباحث کشتارگاهی و حتی مرغداری شود اما می توان ثابت کرد ایده و پشتکار در تولید حرف اول را می زند و البته نباید برای تولید سنگ بزرگی را نشانه گرفت که نتوان آن را برداشت، تولید و کارآفرینی را می توان بدون مواد اولیه گران و وارداتی آغاز کرد و از یک ورشکسته بدهکار به صادرکننده موفق یک دور ریختنی ارزآور تبدیل شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا