گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ترال، بلای جان آبزیان و نان بُر صیادان محلی

صید ترال یا همان کف روب که بحث آن از دهه ۷۰ تاکنون در آب‌های مناطق جنوبی کشور از جمله هرمزگان مطرح بوده، این روزها به جان انواع آبزیان خلیج ‌فارس افتاده و نان بُر صیادان و جاشوان این منطقه شده است.

به گزارش ایرنا، حضور کشتی‌های صنعتی ترال در خلیج فارس و دریای عمان سخن از امروز و دیروز نیست بلکه سالیان درازی بوده که این ترالرها بدون رعایت محدودیت‌ها و قوانین صیادی پا را فراتر گذاشته و به حریم آب‌های سرزمینی ما تجاوز کرده‌اند.

خلیج فارس و دریای عمان در طول این سال‌ها و بویژه درچند سال اخیر جولان قاچاقچیان و صیادان غیرمجاز ترال چینی شده که با این اقدام‌ سخیف‌شان هم نسل آبزیان را به نابودی کشانده‌اند وهم امنیت شغلی و اجتماعی را از مرزنشینان و صیادان محلی ما گرفته‌اند.

صیادان نیز هرچند در طول این سال‌ها سکوت اختیار نکرده‌اند و بارها و بارها نسبت به این روش صید شاکی بوده ولی بواسطه برخی مجوزهای خاص و نبود حمایت‌های لازم، جز دردسر و بلاتکلیفی برایشان چیز دیگری به همراه نداشته و تنها هر از گاهی شاهد توقیف این شناورهای به ظاهر چینی بوده‌ایم.

درست است که دریا این آفریده‌ی باشکوه خداوندی که مملو از ثروت و نعمت بوده، برای همگان است اما مشکل این جاست که عده‌ای به سهم خود قانع نیستند و با صدها لنج صیادی مجهز به ادوات ترال به آب‌های داخلی ما نفوذ کرده و با صید بی‌رویه و غیرمجاز ریشه صید و صیادی را درهم می‌خشکانند.

سیستم طراحی شده دراین صید مخرب، حکایت از آن دارد که شناورهای ترال به مانند روش سنتی که صید ضمنی بوده به شکار آبزیان نمی‌روند بلکه با سیستم‌های ردیابی به عمق گله‌های آبزیان، تورانداخته و به شکل کف روب هرچه از ته دریا بوده را جمع کرده و با خود به یغما می‌برند.

دراین شرایط بحرانی است که صید انواع آبزیان بدون انتخاب فصل صید و در شرایط تخم ریزی، نابالغ بودن آبزیان و همچنین تخریب زیستگاه این موجودات دریایی رقم می‌خورد و موجب از بین رفتن همیشگی نسل این آبزیان شده و با ادامه این روند چیزی جز حسرت برای آیندگان باقی نمی‌مانَد.

و در واقع می‌توان گفت که صیدغیرمجاز ترال چینی وغیرچینی به همراه قاچاق کالا و سوخت و ویروس کرونا این روزها از جمله عواملی بوده که معیشت صیادان و ساحل نشینان استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان را مورد هدف قرار داده است.

آژیر خطر نابودی اکوسیستم خلیج فارس به صدا درآمده است

قبل از پیدا شدن سروکله‌ی صید ترال، سازمان شیلات برای ادامه‌ی بقای آبزیان خلیج فارس، در زمان‌های تخم‌ریزی ماهی‌ها، اجازه‌ی ماهیگیری به هیچ صیادی را نمی‌داند؛ شیلات هرمزگان نیز در خردادماه امسال تنها مجوز صید به ۱۰۰ فروند کشتی فانوس ماهیان آن هم در دریای عمان در صیدگاهی مشخص و آب‌های فراسرزمینی با فاصله ۱۲مایل دریایی از خط مبدا ساحلی و درعمق ۲۰۰ متری مجوز به روش ترال میان آبی را داده بود.

اما این درحالیست که بار دیگر صید به روش ترال این زنگ خطر را به صدا در آورده است؛ چرا که این روش صید، مجالی برای تخم‌ریزی به ماهی‌ها و دیگر موجودات زنده دریایی را نمی‌دهد.

ترال، همچنین ماهی‌های نابالغ (ماهی‌های کوچک) و کم کیفیت را نیز صید می‌کند که اغلب اوقات مصرفی ندارند و دور ریخته می‌شوند اما اگرچه این آبزیان برای ما انسان‌ها مصرفی ندارند، ولی در چرخه‌ی غذایی دیگر آبزیان موثر هستند؛ اختلال درچرخه‌ی غذایی دریا، اکوسیستم آن را نابود می‌کند و موجب انقراض گونه‌های زیستی دریا می‌شود.

از سوی دیگر صید ترال، همه‌ی موجودات آبزی بستر هدف را همچون لاک‌پشت‌ها، دلفین‌ها، کوسه‌ها و غیره را صید می‎کند؛ اغلب این دسته صیدها نیز مصرفی برای ما ندارند که بازهم به تنوع زیستی خلیج فارس و دریای عمان آسیب می‌رساند.

آشفتگی و برهم زدن توازن در زندگی موجودات دریایی، خسارت زیست محیطی و تغییر اکوسیستمی، تلفات سنگین موجودات دریایی، تخریب و نابودی کف اقیانوس و آب‌های آزاد، خسارت به زیستگاه جلبک‌های دریایی، از بین بردن مرجان‌ها وعامل تشدید انقراض گونه‌های آبزی صید ممنوع و نابالغ از دیگر عوامل خطرآفرین ترال است.

از آنجایی که شناورهای ترال تمام موجودات دریایی را به دام خود می‌اندازند لذا با دیدن ماموران حفاظت محیط زیست و مرزبانی، مجبور به پاره کردن تورهایشان و رها کردن در دریا می‌شوند که این خود نیز باعث به دام افتادن و آسیب دیدن دیگر آبزیان بزرگ و باارزش همچون لاک پشت‌ها، دلفین‌ها و کوسه‌ها می‌شود.

هرچند اخیرا صید ترال به واسطه پافشاری مردم و همچنین حضور نیروهای سپاه، بسیج، دادگستری، محیط زیست، مرزبانی، شیلات وغیره وذالک تا حدودی درحالت سکوت بسر می‌بُرد اما همین چند وقت پیش بود که با دست به دست شدن کلیپی درشبکه‌های مجازی، خبر از حضور خاموش کشتی‌های ترال چینی درخلیج فارس را می‌داد.

این مطلب حکایت از آن دارد که در این بین عده‌ای آن را تکذیب و برخی نیز تایید کردند اما هرچه بوده هشداری برای مسوولان بلند پایه کشوری و استانی و خطری بیخ گوش صیادان جنوب است که تا چه زمانی باید این کشتی‌ها در آب‌های سرزمینی ما جولان دهند و نسل آبزیان را به نابودی بکشانند.

در ۱۳ اردیبهشت ماه امسال بود که رییس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست هرمزگان گفته بود: ۲ فروند شناور صیادی غیرمجاز با استفاده از تورهای ترال از یکی از استان‌های دریایی همسایه وارد آب‌های استان شده و زیستگاه مرجان‌های دریایی در محدوده بندرلنگه را تخریب کردند.

افشین عسکری در این گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهارداشته بود: این شناورها که از محدوده صید قانونی خود خارج شده، موجب چندین مورد خسارت‌ زیست محیطی از جمله تخریب زیستگاه آبزیان، صدمه به بستر دریا و صیدگونه‌های غیرمجاز شدند که با دستور دادستانی توقیف و پرونده تخلفات آنها به دادگاه ارسال شد.

به گفته ی وی، اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان بابت استفاده از تورهای ممنوعه ترال خواستار جریمه ۳میلیارد ریالی مالکان هر یک از شناورها شده است.

عسکری ادامه داد: خدمه یکی از این شناورها نیز هنگام مواجه شدن با ماموران دریابانی یک تور ترال را پاره و در بستر دریا رها کرده‌ بود که این اقدام موجب گرفتار شدن انواع آبزیان از جمله گونه‌های مختلف لاک پشت‌ها، در این تورها می‌شود.

رییس اداره دریایی حفاظت محیط زیست هرمزگان اضافه کرد: این اداره برای این تخلف نیز در لایحه قضایی تنظیم شده، درخواست یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال غرامت کرده است.

وی ضافه کرد: صید مرجان و کوسه نیز از دیگر قانون شکنی‌های انجام شده توسط این شناورها بوده که جریمه صید هر کیلوگرم مرجان در آن زمان ۴۰میلیون ریال و هر کوسه ۳۰۰میلیون ریال است.

عسکری یادآورشد: محموله این شناورها شامل ۲تن صید غیرمجاز توسط شیلات توقیف شده و پرونده با شکایت مرزبانی، شیلات و حفاظت محیط زیست هرمزگان در دست پیگیری قضایی قرار گرفت.

پایگاه‌های حفاظت منابع آبزیان هرمزگان شامل هفت پایگاه در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، جاسک، بندرکلاهی، قشم، ابوموسی، پارسیان است.

صیادان نگران از ترال و تورهای خالی

استان هرمزگان را از دیرباز با نام دریا و دریانوردی می‌شناسند که روزی مردمانش به این نعمت خدادادی گره خورده و اغلب بومیان حاشیه‌ خلیج فارس و دریای عمان از همان قدیم الایام از طریق ماهیگیری، شغلی که پدرانشان نیز داشتند، امرارمعاش می‌کردند.

اما چند سالی است که مردم این خطه به خاطر صید ترال و خالی بودن تورهایشان، منبع درآمدی خود را تقریبا از دست داده و شرمنده خانواده‌هایشان و سفره خالی مردم شده‌اند.

بدنبال صید ترال که کشتی‌های گوفه کش به جان آبزیان خلیج فارس افتاده و همه انواع ماهی‌ها را از ریز و درشت صید کرده و با خود می‌برند، لذا باتوجه به اینکه این موضوع بیشتر صیادان را متضرر می‌کند به سراغ صیادان رفتیم تا از نزدیک مسائل و مشکلات آن‌ها را نظاره باشیم.

صیادان و جاشوهای هرمزگانی که این روزها حال و روز خوشی ندارد، از یک طرف از صید بی‌رویه ترال و تورهای خالی خود از صید می‌نالند و از طرفی از قاچاق ماهیان که توازن اقتصادیشان را برهم زده است.

صیادان شرق، غرب و مرکز استان هرمزگان براین عقیده هستند که صید ترال نه تنها مشکلاتی را برای آن‌ها بدنبال داشته بلکه برای محیط زیست دریایی و سفره مردم هم درد سرساز شده است.

به گفته صیادان محلی (که همگی باهم و به صورت پراکنده و با صدای بلند گفته‌هایشان را بیان می‌کردند)؛ درشرایطی که بازار فروش آبزیان درهرمزگان و حتی استان‌های همجوار از رونق افتاده ولی عده‌ای با کشتی‌های ترال اقدام به صید در محدوده آب‌های استان می‌کنند که علاوه بر تخریب محیط‌ زیست، محل زیستگاه‌های آبزیان نادر را نیز از بین برده‌اند.

ماهیگیران محلی لب کلامشان این بود که همگان می‌دانند روزی ما از دریاست اما صدها لنج صیادی که همگی مجهز به ادوات ترال هستند به آب‌های هرمزگان می‌آیند و دیگر فرصت تخم‌ریزی به ماهی‌ها را هم نمی‌دهند. آن‌ها معتقد هستند که اگر جلوی این نوع روش صید وصیادی گرفته نشود برای نسل‌های بعد چیزی نخواهد ماند و ما نیز باید قید این شغل را بزنیم.

البته صیادان قدردان نیروهای سپاه برای مبارزه با این گونه صید بودند و می‌گفتند: چندین سال بوده که کشتی‌های چینی درآب‌های هرمزگان صید ترال انجام می‌دادند تا اینکه اخیرا، با برخورد سپاه از ادامه روند فعالیت غیرمجاز این شناورها جلوگیری شد.

در ۲ سال گذشته صید ترال در آب‌های دور انجام می‌شد تا اینکه در شرایط کرونایی این کشتی‌ها خود را به ساحل هرمزگان رسانده و از صیدگاه‌های محلی ما برای صید استفاده می‌کنند.

در این روزهای سخت کرونایی که بسیاری از مشاغل همچون صید و صیادی به حاشیه کشیده شده، برخی از صیادان غیرمجاز با انجام صید ترال ادامه حیات را از آبزیان و به تبع از صیادان محلی گرفته‌اند.

کاهش ذخیره آبزیان دریایی و قاچاق ماهیان درجه یک خلیج فارس از بنادر جنوب کشورمان به سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس یکی دیگر از پیامدهای شوم صید ترال بوده که صیادان از آن نام می‌بردند.

در مستند ترال نیز که چند شب پیش از شبکه افق پخش شد به عینه شاهد بودیم که صیادان هرمزگانی از روش صید به صورت کف روب گلایه مند بوده و می‌گفتند: از زمانی که ماهیان صید شده توسط دلالان خریداری و به صورت قاچاق به کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال می‌شود، مردمان ما باید با کمیابی آبزیان روبرو شوند.

«این مستند تلویزیونی با بهره گیری از شهادت تنی چند از صیادان محلی و صیادان فعال روی کشتی‌های صید ترال، دستیابی به اسناد و قراردادهای رسمی، تحقیقات میدانی و مشاهدات فیزیکی وغیره اقدام به تشریح و راستی آزمایی ادعاهای سازمان شیلات نموده است.»

شیلاتی‌ها با ترال چه کرده‌اند؟

کارشناسان امورشیلاتی نیز براین عقیده‌اند که صیدترال نوعی روش صیدماهی و میگو با تور است که به گفته آن‌ها به دلیل بافت ریز و خاصیت کف روبی آن، باعث نابودی محیط زیست و انقراض نسل آبزیان می‌شود لذا ممنوعیت این صید درآب‌های خلیج فارس احیای ذخایرآبزی و رونق صنعت گَرگوربافی دراستان هرمزگان را درپی دارد، با تحقیقات انجام شده؛ صید ترال موجب نابودی حدود ۸۰ درصد از آبزیان ریز و نوزادان ماهی و برهم زدن زیستگاه‌های این جانداران شده و تصمیم به ممنوعیت صید نشان از عمق اهمیت این موضوع دارد که بیش از این نباید به صیدگاه‌های آب‌های داخلی فشار آورد.

در اردیبهشت سال ۱۳۸۵ بود که مدیرکل وقت شیلات هرمزگان در حاشیه نشستی راهبردی با موضوع بررسی وضعیت صید ترال میگو با حضور نمایندگان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) وهفت کشور اروپایی و آسیایی در گفت‌وگویی با ایرنا بیان داشته بود که طبق بررسی‌های صورت گرفته در این نشست، در شیوه‌های جدید این نوع صید «ترال» نتیجه مهمی از جمله کاهش صید ضمنی دیگر آبزیان بدست آمده است.

کارشناس ارشد تکنولوژی صید فائو(O.A.F) نیز در حاشیه این نشست در گفت‌وگویی با خبرنگار ایرنا اظهارداشته بود که طبق آمارهای این سازمان همه ساله هنگام صید آبزیان،۷.۳ میلیون تن صید غیرقابل مصرف یا دور ریز نیز انجام می‌شود و ۶۲ درصد از این مقدار صیدغیرهدف هنگام صید میگو صورت می‌گیرد. این آمار در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط سازمان فائو جمع آوری و انتشار یافته است، «دکتر ویلفردتی اله» (thiele Wilfried )، میزان صید غیرهدف هنگام صید میگو درهمه کشورها را متفاوت عنوان و اعلام کرده بود: در کویت به ازای هرکیلوگرم میگو ۷۰ کیلوگرم ماهی و دیگر آبزیان صید می‌شود که این رقم در سایر کشورها به ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم می‌رسد.

ممنوعیت صید درهنگام تخم ریزی آبزیان از سوی شیلات هرمزگان

همه ساله باتوجه به فصل تخم‌ریزی آبزیان بویژه گونه‌های ارزشمند در طول سال درآبهای خلیج فارس، زمان ممنوعیت صید از سوی شیلات هرمزگان اقدام و اطلاع‌رسانی می‌شود.

رییس گروه امور صید شیلات هرمزگان در این راستا اعلام کرد: طبق برنامه ممنوعیت صید برخی آبزیان در آب‌های استان، صید هامور ماهیان از اول فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه ۹۹ممنوع اعلام شد.

بهاره هرمزی افزود: براساس این تقویم، همچنین صید ماهی حلوا سیاه و شوریده نیز از ابتدای اردیبهشت تا پایان خردادماه سالجاری در صیدگاه‌های استان ممنوع اعلام شده است.

وی یادآورشد: زمان ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید در سال‌های اخیر باتوجه به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و اظهارنظرهای جامعه صیادی، به ۱۵فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری تغییر یافته است.

رییس گروه امور صید شیلات هرمزگان اظهارداشت: صید میش ماهیان از ۱۵ مرداد تا پایان شهریورماه سال آینده، روش مشتا هم از ۱۶ فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه سالجاری و صید میگو درطول سال به جز فصل صید (اوایل مهر تا پایان آبان‌ماه) ممنوع است.

شیلات هرمزگان همچنین باتوجه به ممنوعیت صید، در خردادماه امسال تنها مجوز صید به ۱۰۰ فروند کشتی فانوس ماهیان آن هم در دریای عمان در صیدگاه مشخص و آب‌های فراسرزمینی با فاصله ۱۲ مایل دریایی از خط مبدا ساحلی و درعمق ۲۰۰ متری مجوز به روش ترال میان آبی را داده بود.

مبارزه سپاه و دیگرعوامل امنیتی با ترال

به دنبال اظهارنگرانی‌ها از سوی صیادان محلی و برخی از مسوولان در حوزه صید و صیادی و کارشناسان محیط زیست درهرمزگان، در چند روز گذشته دستور قضایی توقیف شناورهای غیرمجاز صید ترال در آب‌های هرمزگان صادر و مقابله با این روش صید در ماموریت مشترک شیلات، دریابانی و سپاه قرار گرفت.

از آنجایی که سپاه، بسیج و دیگر عوامل نظامی و امنیتی کشورمان همیشه حامی مردم و امنیت این مرز و بوم هستند؛ لذا این بار نیز سرسختانه به موضوع ترال ورود کردند و با قاچاقچیان و مافیای صید ترال و سوخت به مبارزه برخواستند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دراین باره می‌گوید: ما سپاهیان همیشه حامی دریانوردان هستیم و با قاچاقچیان و مافیای صید ترال و سوخت مبارزه می‌کنیم.

سردار علیرضا تنگسیری می‌افزاید: ما با کوله برها، قایق‌های کوچک و خرده پاها کاری نداریم و دنبال کسانی هستیم که با حمایت از کشورهای همسایه بیشترین کالاهای قاچاق را جابحا می‌کنند.

وی یادآورشد: یک سال و نیم است که به طورجدی با قاچاق و صید غیرمجاز ترال مبارزه می‌کنیم و دراین مدت ۴۸ فروند کشتی و۲۱ لنج غیرمجاز صید ترال را توقیف کرده‌ایم.

شناسایی و توقیف ۳۴ شناور غیرمجاز صید ترال در آب‌های خلیج فارس از ابتدای سالجاری تاکنون نیز حاصل تلاش نیروهای دریابانی و یگان حفاظت از منابع آبزیان اداره کل شیلات استان هرمزگان است.

رییس دادگستری هرمزگان دراین راستا اعلام کرد: تعداد ۲۸ فروند از این شناورها درغرب و ۶ فروند نیز در شرق استان توقیف شده‌اند که پرونده آن‌ها توسط ضابطان برای اقدام به کمیسیون رسیدگی به تخلفات صیادی و مراجع قضایی ارسال شده است.

علی صالحی افزود: علت توقیف این شناورها رعایت نکردن مقررات قانونی بویژه خودداری از دریافت مجوزهای لازم و بی‌توجهی به ممنوعیت صید مخرب ترال بوده است.

وی، نظارت دقیق در نحوه‌ی صدور مجوزهای صید، برخورد با موارد تخلف، رفع خلاهای قانونی و صیانت از محیط زیست دریا را بسیار ضروری دانست و اظهارداشت: این اقدام در راستای اجرای مصوبه‌های شورای قضایی و شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی هرمزگان صورت گرفته است.

سرپرست معاونت صید وبنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان نیز در این راستا یادآورشد: پارسال یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان ۱۹۹ فروند شناور صیادی (قایق، لنج صیادی و کشتی) متخلف صید ترال با بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع آبزیان در آب‌های خلیج فارس توقیف کرده است.

ابراهیم عالی زاده می‌افزاید: در فصل صید میگو حدود ۱۸۰ لنج صیادی در صیدگاه مشخص از مهر تا آبان هرسال به مدت ۲ ماه مجاز به صید هستند.

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان نیز در این رابطه اظهارکرد: مبارزه با صید غیرمجاز برای حفظ منابع آبزی که به عنوان ثروت ملی محسوب می‌شود، از وظایف این یگان به شمار می‌رود.

سرهنگ حسن آزادی خاطرنشان کرد: وارد کردن هرنوع خسارت به ذخایر آبزیان، طبق قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

وی تصریح کرد: صیانت از حقوق، تامین آرامش، امنیت، حفظ منابع و درآمدزایی صیادان برای آینده، از وظایف یگان حفاظت منابع آبزیان است که با همه توان در مقابل سود جویان صید غیرمجاز مقابله می‌کنیم.

ترال و شیوه صید آن

«ترال یا کف روب، تورهای ماهیگیری بسیار بزرگی به شکل قیف بوده که از ۲ طرف به تخته‌هایی متصل و بدنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شوند.

کف‌روبی یا گوفه‌کشی یکی از انواع روش‌های ماهیگیری بوده که به وسیله کشیدن تور درآب توسط یک یا چند شناور، ماهیگیری انجام می‌شود؛ توری که در این روش ماهیگیری استفاده می‌کنند را ترال می‌گویند.

شناوری که برای صید ترال از آن استفاده می‌شود نیز گوفه‌کش نام دارد، این تورها برای کشیده شدن در آب‌های میان‌ سطحی، عمیق و حتی بر کف دریا استفاده می‌شود.»

شیلات، کشتی‌های ترال را در دریای عمان به ردیاب مجهز کرده و فعالیت آن‌ها در محدوده خاصی مشخص شده است، اما این کشتی‌ها خارج از محدوده صید می‌کنند.

این شناورها در اندازه‌های متفاوت وجود دارند، از قایق‌های کوچک با قدرت تنها ۳۰ اسب بخار موتور یا شناورهایی با کارخانه‌های بزرگ با بیش از ۱۰ هزار اسب بخار را شامل می‌شود.

محدوده صید برای کشتی‌های بزرگ، خارج از آب‌های هرمزگان بوده اما به دلیل غفلت ناظران دریا، این کشتی‌ها با سوء استفاده درجاهایی صید انجام‌ می‌دادند که بیشترین تجمع، زیست و زاد و ولد آبزیان بوده است.

صید ترال یکی از روش‌های منسوخ شده در دنیاست اما این شیوه در خلیج فارس هنوز هم توسط کشتی‌های به اصطلاح چینی استفاده می‌شود.

در این روش خطرآفرین برای محیط زیست، ماهیان زیادی صید می‌شوند و به این ترتیب کار صیادان بومی با مشکل مواجه شده و اقتصاد ساحل نشینان و صیادان با خطر فراوانی همراه شده است.

اجازه ندهیم ترال بیش از این به آبزیان وصیادان لطمه‌ بزنند

صید ترال یکی از مخرب‌ترین صیدها محسوب می‌شود که نه تنها به اکوسیستم دریا و زیستگاه‌های آبزیان آسیب می‌زند، بلکه شاید با انقراض نسل آبزیان، نسلی از انسان‌ها را هم از دیدن آبزیان محروم کند.

بهره کشی بیش از اندازه وبی رویه صید ترال که علاوه بر خسارت به صیادان، یکی از دغدغه‌های جدی کارشناسان و صاحب‌نظران استان هرمزگان نیز بوده، از سال‌های گذشته تاکنون آسیب‌های زیادی به ذخایر، صیدگاه‌ها و زیستگاه‌های آبزیان خلیج‌فارس وارد کرده است.

پس نباید اجازه داد که کشتی‌های ترال بیش از این با درو کردن ماهی‌های ریز و درشت از دریا، لطمه‌ای به آبزیان و همچنین صیادان وارد کند؛ پس همتی نیاز است که با درنظرگرفتن مصلحت عمومی، رعایت مسائل زیست محیطی، تبعات اجتماعی و اقتصادی این روش صید، نابسامانی صیادی در آب‌های سواحل جنوبی و بویژه هرمزگان را سامان داد.

استان هرمزگان دارای ۲۲ بندر صیادی، موج شکن و ۳۹ مرکز تخلیه صید است که با برخورداری از چهار هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی و ۳۱ هزار صیاد فعالیت‌های گسترده‌ای برای حفاظت از منافع صیادان و ذخایر آبزیان دارد.

تنوع گونه‌ای، روش‌های صید (گوشگیر، پرساین و قلاب)، روش‌های پرورش در قفس انواع آبزیان از سطح زیان، ‌ریز، درشت، میان زی‌، کفزی، میگو و فانوس ماهیان، استان هرمزگان را مجموعه‌ای کامل و کم‌نظیر از فعالیت‌های صید و صیادی معرفی کرده است.

براساس اطلاعات منتشره از مسوولان اداره‌کل شیلات هرمزگان؛ با تلاش صیادان بیش از ۳۸ درصد از صید انواع آبزیان کشور در این استان صورت می‌گیرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا