گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌ها
تازه‌ها

انواع آفات ذرت

آشنایی با آفات ذرت

ذرت از قدیمی ­ترین گیاهان زراعی محسوب می ­شود که به طور مستقیم به عنوان غذای اصلی تعداد زیادی از انسان­ ها، دام و طیور و همچنین در صنایع مختلف، حتی تولید انرژی مورد استفاده قرار می­ گیرد. گسترش کشت ذرت در نقاط مختلف دنیا باعث شده که آفات و بیماري­ های مختلفی این محصول را مورد تهدید قرار می ­دهند که مهم­ ترین این آفات در کشور ما عبارتند از:

  • کرم ساقه خوار ذرت: این آفت حشره ­اي است پلیفاژ که طیف وسیع میزبانی دارد و در دنیا به حدود ۲۰۰ گونه گیاه خسارت وارد می­ کند. اولین آثار آلودگی در مراحل اولیه تشکیل قیف ذرت ظاهر می شود، که لاروها با تغذیه از بر گ ­ها و ورود به قیف گیاه خسارتشان آشکار می شود. لاروهاي درشت، ساقه را در پشت غلاف برگ سوراخ کرده و از محل گره­ ها وارد غلاف ساقه می گردند.
  • ساقه خواران سزامیا: لاروهاي سنین اول روي بوته ­های جوانی که ارتفاع آنها به ۲۰ سانتی متر می ­رسد، از برگ­ های جوان که هنوز از حالت لوله ­ای خارج نشده ­اند، تغذیه می­ کنند. این لاروها همچنین قسمت انتهایی بوته­ های ذرت را که سبب رشد گیاه می­ شوند را نیز مورد حمله قرار می ­دهند.
  • کرم هاي طوقه بر: لاروهای کوچک با جویدن، سوراخ هایی در برگ ایجاد می­ کنند. لاروهای بزرگتر قادر به قطع کردن بوته­ های کوچک هستند، دراثرحمله لاروهای آفت (به بوته ذرت از محل طوقه یاکمی پائین تر) دراوایل رشد، بوته پژمرده شده و می افتد. لاروهايی جوان ابتدا از علف­ های هرز و یا در صورت وجود از گیاهان جوان ذرت تغذیه می ­کنند و سوراخ­ های ریز و نامنظم در برگ ایجاد می ­کنند. چنین تغذیه ­ای از اهمیت کمی برخوردار است. لاروهای بزرگتر ممکن است ساقه را به طور کامل قطع کنند که می­ تواند سبب پژمردگی و مرگ گیاه شود زمانی که تعدادشان زیاد باشد می ­توانند تا ۷۵ % محصول را از بین ببرند.
  • کرم بلال(هلیوتیس) ذرت: این حشره داراي دامنه­ ی میزبانی وسیع می­ باشد. از این رو از آن به عنوان کرم میوه­ ی گوجه فرنگی و کرم غوزه­ ی پنبه نیز یاد می­ کنند. لاروهای تازه ظاهر شده از برگ­ های پرچم، گل آذین نر و دیگر بافت ­ها تغذیه می­ کنند، زمانی که ظهور گل های تاج آغاز می ­شود، آنها به سمت ریشک­ های سبز ذرت حرکت می­ کنند. تغذیه لاروهای قدیمی تر در درجه اول در نوك گل آذین ماده صورت می ­گیرد، اما تعدادی از لاروها گل آذین را ترك می­ کنند، پوسته را می ­جوند و وارد دانه می­ شوند. گاهی بیش از یک لارو درگل آذین دیده می ­شود.
  • کرم برگ خوار کارادرینا: لاروها به صورت عمیق در داخل ناحیه whorl (که در آن برگ­ ها به دور ساقه پیچیده اند) در برگ ­هايی رشد یافته تغذیه می­ کنند. گاهی سبب از بین رفتن گل آذین نر پیش از ظهورش می ­شوند. بر اثر تغذیه لارو این آفت، برگ­ های ذرت حالت پاره پاره پیدا می­ کنند و از لبه برگ به سمت رگبرگ دچار خشک شدگی می­ شود.
  • کرم برگ خوار تک نقطه ­ای ذرت: لاروهای جوان از لبه­ ي برگ­ های ذرت تغذیه کرده، در سنین بالاتر تمامی پهنک برگ را مورد تغذیه قرار می­ دهند. لاروهاي این آفت به­ خصوص در سنین آخر به شدت از برگ­ های میزبان تغذیه می کند. به طوری که در تراکم های بالا تمام پهنک خورده شده و فقط رگبرگ اصلی باقی می ماند. شدت تغذیه در حالت طغیانی به حدي است که به مزرعه حالتی شبیه نیزار می دهد. لاروهای این آفت شب فعال بوده و بیشترین تغذیه را هنگام شب انجام می دهند و در طول روز درون غلاف برگ های ذرت و در شکاف زمین خود را پنهان می کنند و به ندرت در حال تغذیه مشاهده می شوند.
  • شته برگ ذرت: شته بالغ بالدار و یا بدون بال، به رنگ آبی مایل به سبز با پاهای سیاه و سفید و داراي کورنیکول، پوره ها شبیه بالغین هستند اما کوچکترند و به رنگ سبز روشن و بدون بال می باشند. تغذیه شته ها سبب حذف رطوبت و مواد غذایی از سطح برگ ­های بالایی و گل آذین نر می شود. شته ها تولید عسلک می کنند. همچنین ممکن است سبب انتقال ویروس شوند.
  • زنجرک ها: گونه های متعددی از زنجرك ها از مزارع ذرت گزارش شده­ اند که همگی آنها از نظر اهمیت و ایجاد خسارت مستقیم و غیر مستقیم ارزش یکسانی ندارند. پوره ها و افراد بالغ زنجرك ها با تغذیه از شیره برگ ه­ای ذرت باعث ایجاد خسارت مستقیم و یا انتقال بیماری های ویروسی باعث خسارت غیرمستقیم می شوند.
  • کنه های تارتن: گونه هایی از کنه های تارتن جنس Tetranychus در مزارع ذرت به عنوان یکی از آفات مهم ذرت فعال هستند، که در این میان گونه ی Koch urticae Tetranychus از خـانواده ی Tetranychidae از اهمیـت بیشتری برخوردار است.

 

 

۰%

امتیاز کاربر: ۴.۶۵ ( ۱ نتایج)
از طريق
نگین سبزاف اس پی مارکت
منبع
تالار ترویج دانش و فنون کشاورزیویکی پدیا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا