گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

صنایع دستی لرستان؛ نماد ذوق و هنر مردمان این دیار

لرستان با قدمت دیرین در فرهنگ و تمدن دارای صنایع دستی بی‌نظیری است که تنوع آن در کمتر نقطه‌ای از کشور مشاهده می‌شود و این امر نماد ذوق و هنر مردمان این دیار است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: صنایع دستی هر قوم و ملتی، معرف ذوق و خلاقیت‌های آنان در پاسخ به ضرورت‌های مادی و معنوی در مرحله مشخصی از گسترش تاریخی است. صنایع‌دستی تجلی ویژگی‌های فرهنگی و مظهری تمدن انسان‌های هر جامعه در گذر تاریخ است.

صنایع دستی نماد ذوق و هنر مردمان دیار لرستان

در استان لرستان صنایع‌دستی ثمره دست‌هایی است که عشق را از قلب خود جاری ساخته و با انگشتان خود با یاری تار و پود بر گلیم و جاجیم ترسیم کرده و یا با تلنگرهای چکش آن را حک می‌کنند.

صنایع دستی لرستان در سه نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری شکل گرفته‌اند. بیشتر تولیدات صنایع دستی عشایری به مصرف خانوار می‌رسند و کمتر به بازار عرضه می‌شوند.

انواع صنایع‌دستی عشایر استان لرستان عبارتند از سیاه چادر، چیت، قالی و گلیم. صنایع دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم‌بافی تشکیل می‌دهند و عمده صنایع دستی شهری نیز خراطی، نمدبافی، قلم زنی، ورشو سازی، قالی، موج و گلیم بافی هستند.

فعالیت ۳۰ هزار نفر در حوزه تولید و فروش صنایع دستی لرستان

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان امروز چهارشنبه در این رابطه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: استان لرستان یکی از استان‌هایی است که در زمینه صنایع دستی در ایران دارای تنوع بالا و زیبایی منحصر به فردی است.

وی، گفت: در زمینه تولید و فروش صنایع دستی در لرستان، ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۸۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، عنوان کرد: در شهرستان خرم‌آباد، یک بازارچه ثابت فروش صنایع دستی در محوطه باغ گلستان ایجاد شده که در غرفه‌های آن محصولات صنایع دستی مربوط به کل استان به فروش می‌رسد.

ثبت ۱۵۰ کارگاه تولیدی صنایع دستی

قاسمی، افزود: در شهرستان‌های بروجرد و الیگودرز نیز بازارچه‌های خودگردان فروش صنایع دستی برقرار است که این موارد نیز ظرفیت خوبی در راستای ایجاد اشتغال محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید صنایع دستی نیز کارگاه‌هایی در سطح استان فعال هستند، گفت: ۱۵۰ کارگاه تولیدی صنایع دستی ثبت شده و دارای مجوز در سطح استان فعالیت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، اضافه کرد: همچنین ۳۵ کارگاه تولیدی صنایع دستی به صورت مشاغل خانگی، در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت و الیگودرز به عنوان پایلوت فعال هستند.

فعالیت ۲ کارگاه تولید لباس لری و «گلونی»

قاسمی، عنوان کرد: این صنایع دستی شامل گلیم بافی، ماشته، لباس لری، ورشو، مسگری، چرم دوزی، حرمی، گیوه، کمانچه و خراطی هستند.

وی در خصوص تولید لباس لری عنوان کرد: یک کارگاه تولید لباس لری در خرم‌آباد وجود دارد و برخی افراد هم به صورت خصوصی اقدام به تولید آن می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، ادامه داد: در زمینه تولید گلونی نیز کارگاهی تحت عنوان صنایع دستی نداریم اما یک کارگاه صنعتی وجود دارد که شخصی به صورت خصوصی آن را تولید می‌کند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا