گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

وضعیت پرورش شتر در هرمزگان باید مطلوب شود

محقق واحد علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی هرمزگان گفت: وضعیت پرورش شتر در هرمزگان با شرایط مطلوب فاصله دارد و لازم است در جهت بهبود وضع موجود برنامه ریزی منظمی صورت پذیرد.

فیروز عسکری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد شرایط و ظرفیت‌های پرورش شتر در استان هرمزگان بیان داشت: شتر به عنوان یک حیوان با ارزش در طی میلیون‌ها سال با گرما و خشکی سازگاری یافته است و از توانایی‌های قابل توجهی برای تولید انواع محصولات دامی در مناطق گرم و خشک برخوردار است. به گزارش عسکری استان هرمزگان نیز از جمله مناطقی در کشور است که پرورش شتر در آن رواج دارد.

محقق واحد علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان عنوان کرد: لذا به منظور بررسی وضعیت پرورش شتر در استان هرمزگان، این پروژه در طی دو مرحله اجراء شد. در مرحله اول تعداد ۱۳۰ نسخه پرسشنامه توسط ۱۳۰ فرد پرورش دهنده شتر تکمیل شد.

وی خاطرنشان کرد: در این پرسشنامه مشخصات شتردار، نحوه پرورش، تغذیه، تولید مثل، بهداشت و درمان و نحوه فروش شترها مورد پرسش قرار گرفت. در مرحله دوم، از گله‌های شتر هفت نفر پرورش دهنده شتر، به طور منظم اطلاعاتی از نوع علوفه و خوراک مصرفی، میزان تلفات، خرید و فروش و انواع هزینه‌ها، هر دو ماه یک بار ثبت شد.

عسکری اظهارداشت: نتایج حاصل نشان داد که ۸۷/۶۹ درصد از افراد، شتر را به دلیل موروثی پرورش می‌دهند. از لحاظ اقتصادی هدف اصلی از پرورش شتر، تولید گوشت است. عمدتاً شیوه نگهداری شتر و فرستادن گله به مراتع همراه با ساربان است.

وی گفت: مهمترین گونه‌های گیاهی مرتعی که گله‌های شتر از آن تغذیه می‌کنند شامل آکاسیای چتری، کهور ایرانی، نیام سمر، کنار، نیام سبز مغیر، قیچ، خارشتر، شوره، ترات، چوچ، تج و جر است. تغذیه دستی شترها چندان مرسوم نیست. از یک شتر نر حداکثر برای مدت سه سال، برای جفتگیری در گله استفاده می‌شود. شترهای ماده هر دودسال یک کره شتر می‌دهند و کره شترهای نر پس از شیر گیری (۱۲ – ۹ ماهگی) فروخته می‌شوند.

عسکری تصریح کرد: ساربانان و شترداران از تجربیات ارزشمندی در خصوص مدیریت پرورش و تغذیه شترها برخوردار هستند. طبق نظر ایشان، به طور کلی وضعیت پرورش شتر در هرمزگان با شرایط مطلوب فاصله دارد و لازم است در جهت بهبود وضع موجود برنامه ریزی منظمی صورت پذیرد.

 

منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا