گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

یک پای زنجیره تأمین امنیت غذایی کشاورزی لنگ می‌زند

اسدآباد به عنوان قطب کشاورزی استان همدان سالیانه دارای بیش از ۵۰۰ هزار تن تولیدات محصولات زراعی، دامی و باغی است، در این بین ۳۴۶۴ بهره بردار در ۵۱۰۰ هکتار از باغات سالیانه دارای تولید ۶۰ هزار تن محصولات باغی در انواع مختلف هستند.

بخش عمده ای از این محصولات به علت نبود صنایع فرآوری و تبدیلی هر ساله در بخش چرخه تولید تا عرضه به بازار به دلایل مختلف خام فروشی، بالا بودن هزینه های حمل و نقل، اتلاف و ضایع شدن بخشی از محصول تا رسیدن به بازار با مشکل مواجه است و در پایان به غیر از زحمت، سودآوری و ارزش افزوده چندانی را دسترنج بهره برداران نمی سازد.

بسیاری از این محصولات از جمله هلو و شلیل، گردو، آلو، انگور، سیب و زردآلو به نوع خود به علت کیفیت بالای محصول شهرستان با ایجاد صنایع بسته بندی و صنایع فرآوری می تواند از نقش مؤثری دربرند سازی محصول شهرستان برخوردار باشند و هر کدام جایگاه شهرستان را به عنوان یکی از شهرهای قطب محصولات باغی و تولیدات فرآورده های باغی به نحو مؤثری مطرح کنند.

فرماندار شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهرستان اسدآباد با تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن محصولات مختلف زراعی، باغی و دامی یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی استان همدان است که با استقرار صنایع تبدیلی مختلف به عنوان حلقه مفقوده توسعه این بخش، زنجیره تأمین امنیت غذایی کشاورزی در این منطقه کامل می‌شود.

مجید درویشی کارخانه رب اسدآباد را تنها صنایع تبدیلی و فرآوری شهرستان اسدآباد برشمرد و گفت: با توجه به رتبه اول شهرستان در بحث تولید گوجه فرنگی وجود این کارخانه تاحدود زیادی دغدغه گوجه کاران اسدآبادی را مرتفع کرده و ایجاد صنایع تبدیلی در راستای دیگر محصولات کشاورزی، زراعی و باغی نیز از نقش مؤثری در کاهش دغدغه و مشکلات بهره برداران بخش کشاورزی برخوردار خواهد بود.

وی تصریح کرد: نبود صنایع تبدیلی در شهرستان اسدآباد باعث شده تا ارزش افزوده‌ای نصیب کشاورزان نشود و گاه حتی برداشت محصول برای کشاورز به صرفه نباشد در صورتی که اگر یک کارخانه بتواند محصول کشاورزی را فرآوری و وارد بازار مصرف کند، علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، مسیر توسعه کشاورزی را در منطقه هموار می‌کند.

فرماندار اسدآباد خاطرنشان کرد: لزوم توسعه صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی، ایجاد ارزش افزوده، به روزرسانی ماشین آلات و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی از ضرورت های بخش کشاورزی در این شهرستان است که باید به آن توجه شود و در این راستا جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی از نقش مؤثری برخوردار خواهد بود.

وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در شهرک صنعتی اسدآباد در راستای ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و دیگر صنایع تولیدی وجود دارد و از سرمایه گذاران بخش خصوصی در این شهرستان حمایت می شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب ایجاد کارخانه های بزرگ صنایع تبدیلی، بهره برداران بخش کشاورزی نیز در قالب استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی می توانند نسبت به ایجاد کارگاه های کوچک صنایع تبدیلی از جمله میوه خشک کنی برای ارزش افزوده بیشتر تولیدات خود اقدام کنند.

درویشی اسدآباد را یکی از قطب های تولید محصولاتی چون گوجه فرنگی، چغندرقند، سیب زمینی، هلو و شلیل و گندم برشمرد و یادآور شد: در حال حاضر برخی از محصولات شهرستان مانند آلو، موسیر، هلو و شلیل به عنوان تولیدات مهمی بوده که کشاورزان راه فرآوری این محصولات را نمی دانند و این محصولات را خام فروشی می کنند که صرفه اقتصادی چندانی برای آنها ندارد.

وی با بیان اینکه اداره فنی و حرفه ای با همکاری جهادکشاورزی در زمینه آموزش فرآوری محصولات نقش مؤثری در ارتقاء ارزش افزوده این کشاورزان خواهد داشت، تصریح کرد: با آموزش لازم و ثبت در سامانه و استفاده از تسهیلات این افراد می توانند نسبت به خرید دستگاه های میوه خشک کنی اقدام و کارگاه فرآوری برای خود راه اندازی کنند.

فرماندار اسدآباد با بیان اینکه در نیمه دوم امسال ۱۹ روستای اسدآباد پایلوت اجرای اشتغال طرح سحاب بنیاد برکت با اعتباری افزون بر ۱۶ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۴۶۰ نفر قرار دارد، گفت: طی این دو سال بنیاد برکت در اسدآباد خوش درخشیده که اداره فنی وحرفه ای با توجه به تجربه کاری دو ساله بنیاد در روستاهای سطح شهرستان می تواند با برگزاری جلسه ای با آنها در رابطه با سمت و سوی اشتغال روستایی از جمله در بحث فرآوری محصولات کشاورزی نظرسنجی کرده و افرادی را که با استفاده از تسهیلات بنیاد برای آنها اشتغال ایجاد شده با آموزش های تخصصی به فرآیند رو به رشد هر چه بهتر در اشتغال پیش گرفته شده هدایت کند.

وی در رابطه با کارگاه های فرآوری کوچک روستایی نیز مطرح کرد: در کارگروه سرمایه گذاری و اشتغال شهرستان از منابع تأمین اعتباری بستر لازم، مناسب و ضروری از طریق بنیاد برکت و تسهیلات اشتغال روستایی برای سرمایه گذاران این امر فراهم می شود.

درویشی با اشاره به اینکه عدم حضور سرمایه گذار برای پیگیری طرح خود و عدم رعایت زیرساخت ها به منظور دریافت وام های مورد نیاز از جمله موارد ابتر ماندن طرح سرمایه گذار خواهد بود، خاطرنشان کرد: طرح های کارآمد و مهم در بحث کارگاه های فرآوری محصولات کشاورزی برای دریافت وام های اشتغال می توانند در این عرصه وارد شوند و با پیگیری طرح خود و استفاده از این تسهیلات نسبت به ایجاد کارگاه های کوچک فرآوری روستایی اقدام کنند.

وی با اشاره به روستای گردشگری ملحمدره در بحث تولید آلو اظهار کرد: ایجاد کارگاه های کوچک استاندارد و کاملاً بهداشتی در رابطه با تولید فرآورده های آلو و نیز صنایع بسته بندی این محصول در روستا ضمن اشتغال جوانان روستایی امکان برندسازی این محصول را برای این روستای گردشگری ارتقاء بیشتری خواهد بخشید و قطعاً بسته بندی های خاص محصول زمینه ساز صادرات فرآورده های تولیدات آلوی روستای گردشگری ملحمدره را به دیگر کشورهای همسایه فراهم خواهد کرد.

وی در رابطه با روستای گردشگری حبشی و کشت موسیر در این روستا نیز تصریح کرد: این روستا تنها روستایی است که در اسدآباد در بحث کشت موسیر فعالیت دارد و اما نبود صنایع‌تبدیلی، صنایع فرآوری و بسته‌بندی لازم موجب شده تا در فرآوری این محصول ارزنده و اقتصادی این روستا هنوز به صورت سنتی در این راستا نسبت به خشک کردن موسیر اقدام و به صورت فله‌ای این محصول را به بازار فروش شهرستان، استان و استان‌های دیگر و حتی کشورهای مرزی همچون عراق صادر کند و در این بین هدررفت بخشی از محصول و تحمیل هزینه‌های سنگین حمل و نقل مشکلاتی را برای اهالی این روستا به وجود آورد.

فرماندار شهرستان اسدآباد یادآور شد: با توجه به شرایط خاص اقلیمی این روستا در رابطه با کشت موسیر و فرآوری صنعتی این محصول گرانبها با حمایت های لازم و همکاری اهالی روستا می‌توان نسبت به تبدیل این روستای گردشگری به قطب تولید و فرآوری موسیر اقدام کرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد هم با تأکید بر ضرورت توجه به توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری شهرستان و واحدهای سردخانه محصولات کشاورزی به خبرنگار ایسنا گفت: تولیدات سالانه محصولات بخش کشاورزی اسدآباد افزون بر ۵۰۰ هزار تن بوده و با این میزان تولید ظرفیت واحدهای سردخانه اسدآباد کافی نیست.

سقراط بیرنگ اظهار کرد: در صورتی که ۱۰ درصد از تولیدات سالانه محصولات بخش کشاورزی را برای سردخانه ها درنظر بگیریم، به ۵۰  هزار تن سردخانه زیرصفر و بالای صفر نیاز داریم که برای برطرف شدن مشکلات نیاز ضروری شهرستان ۲۰ هزار تن خواهد بود.

وی با بیان اینکه در پرداخت تسهیلات جهادکشاورزی در حال حاضر اولویت به احداث و ایجاد سردخانه برای نگهداری تولیدات، ایجاد گلخانه و صنایع فرآوری و تبدیلی اختصاص دارد، افزود: در رابطه با ایجاد و احداث سردخانه هم اکنون تعدادی متقاضی وجود دارد که از این تعداد یک مورد از متقاضیان پروانه تأسیس خود را دریافت کرده و دو مورد از متقاضیان نیز در حال گرفتن پروانه تأسیس هستند.

بیرنگ مطرح کرد: در حال حاضر در شهرک صنعتی اسدآباد یک واحد سردخانه دارای فعالیت بوده که سالانه بیش از ۳۵۰۰ تن محصول کشاورزی شامل سیب زمینی، پیاز و میوه در آن نگهداری و در زمان نیاز وارد بازار داخلی و خارجی می‌شود.

وی با بیان اینکه یک واحد سردخانه ۵۰۰۰ تنی بالای صفر نیز به منظور نگهداری محصولات کشاورزی این شهرستان در شهرک صنعتی در دست احداث قرار دارد، خاطرنشان کرد: کار احداث این سردخانه در مراحل پایانی خود قرار دارد و در فاز اول این سردخانه با ظرفیت ۲۰۰۰ تن فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

بیرنگ تصریح کرد: بهره برداری و راه اندازی از دومین سردخانه شهرک صنعتی اسدآباد توسط بخش خصوصی نیز با توجه به قطب کشاورزی بودن شهرستان از نقش مؤثری در نگهداری و ذخیره سازی محصولات و میوه جات تولیدی منطقه و ورود به بازار و تنظیم قیمت بازار خواهد داشت.

وی با اشاره به ضرورت صنایع تبدیلی و فرآوری بخش کشاورزی اسدآباد یادآور شد: صنایع تبدیلی آبمیوه و نکتار، چیپس، روغن کشی، کارخانه قند، ماکارونی، خیارشور و ترشیجات  با توجه به محصولات تولیدی کشاورزی این شهرستان از جمله مواردی است که می تواند در جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در راستای ایجاد صنایع تبدیلی مورد توجه واقع شود.

مدیر شهرک صنعتی اسدآباد هم با بیان اینکه آمادگی واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث واحدهای تولیدی و صنعتی را داریم و در این راستا هیچ محدودیتی نیست و تمامی زیرساخت‌ها در این شهرک فراهم است، اظهار کرد: تاکنون از مساحت ۹۲ هکتاری اراضی شهرک صنعتی اسدآباد، ۴۰ درصد واگذار شده و ۶۰ درصد اراضی نیز با توجه به فراهم بودن زیرساخت ها آماده واگذاری است.

سجاد رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آماده بودن افتتاح و بهره برداری فاز دوم زیرساخت های شهرک صنعتی اسدآباد افزود: فاز دوم زیرساخت های شهرک صنعتی اسدآباد با اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان انجام شده و به پایان رسیده که به زودی آسفالت آن نیز انجام می گیرد و ظرف چند روز آینده قابل افتتاح رسمی است.

وی با بیان اینکه در فاز دوم زیرساخت های شهرک صنعتی افزون بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای زیرسازی، جدولگذاری و روشنایی معابر هزینه شده است، یادآور شد: با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیون تومان ضریب امنیتی شهرک نیز ارتقاء یافت.

رضایی با اشاره به اینکه درباره ایمنی و توسعه شبکه برق و سیستم های حفاظتی و زیرساخت های شهرک اقدامات خوبی انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شهرک صنعتی اسدآباد ۱۸ کارخانه تولیدی و صنعتی زنده وجود دارد که از این تعداد، دو واحد تعطیل است و با پیگیری های مسئولان استان و شهرستان به زودی به چرخه تولید بازمی گردند.

وی با تأکید بر اینکه ‌جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در هر منطقه به یکی از اصلی‌ترین موضوعات در راستای توسعه صنعتی و اقتصادی هر شهر تبدیل شده است، گفت:  همواره در کنار امنیت به عنوان یکی از آیتم‌ها و مؤلفه‌های مهم در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هر منطقه، فراهم بودن زیرساخت‌های موجود با حمایت دولت و مسئولان منطقه از نقش مؤثری بر تصمیم‌گیری قاطع و ترغیب سرمایه‌گذار در سرمایه‌گذاری برخوردار است.

معاون فنی اداره جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد هم از برداشت سالیانه ۶۰ هزار تن محصولات باغی از باغات این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: سیب، انگور، هلو، شلیل، آلو، زردآلو، گیلاس، آلبالو، گلابی، گردو، بادام و باغات مخلوط از جمله باغات موجود این شهرستان با ۳۴۶۴ نفر بهره بردار و باغدار است.

علی سرخوش با بیان اینکه در سال جاری برداشت ۱۳ هزار و ۹۸۰ تن انگور از باغات این شهرستان پیش بینی می شود، گفت: سطح زیرکشت انگور امسال اسدآباد ۱۱۶۵ هکتار بوده که باغات انگور موجود شهرستان بیشتر در روستای گردشگری ملحمدره، روستای ترخین آباد، حبشی، هلور، سفلی، علیا و دهستان چهاردولی واقع شده و قالب نوع انگور تولیدی شهرستان در درجه اول فخری و بعد از آن گونه های کشمشی، عسگری و ریش بابا است.

وی سطح زیرکشت باغات گردو این شهرستان را ۱۶۰۰هکتار با پیش بینی برداشت ۳۷۰۰ تن محصول عنوان کرد و افزود: میانگین متوسط برداشت محصول گردو از هر هکتار باغات گردو ۲۴۰۰ تن بوده که با سرشاخه کاری انجام گرفته شده انتظار است میانگین تولید در هر هکتار تا چهار تن نیز افزایش داشته باشد.

معاون فنی اداره جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: بیشترین باغات گردو اسدآباد در روستاهای ملحمدره، خنداب و به صورت پراکنده مناطق چهاردولی و کلیایی واقع شده است.

وی سطح زیرکشت باغات هلو این شهرستان را ۶۸۴ هکتار و سطح باغات شلیل را ۶۱۰ هکتار برشمرد و یادآور شد: میزان تولید هلو در هر هکتار از باغات به طور متوسط ۳۳ تن در مجموع به میزان ۲۲ هزار و ۵۷۲ تن و  شلیل در هر هکتار ۳۰ تن در مجموع به میزان ۱۸ هزار و ۳۰۰ تن پیش بینی شده که قالب تمرکز این باغات در روستاهای جنت آباد و مزرعه بید قرار دارد.

سرخوش مطرح کرد: سطح زیرکشت امسال باغات سیب شهرستان ۱۳۳ هکتار، بادام ۱۹۰ هکتار، باغات مخلوط ۱۴۰ هکتار، گلابی، گیلاس و آلبالو ۲۵۳ هکتار و آلو ۲۸۵  هکتار بوده است.

وی با اشاره به برخی از محصولات زراعی مهم این شهرستان نیز تصریح کرد: چغندرقند یکی از گیاهان صنعتی و استراتژیک است که هر ساله سطحی حدود ۲۰۰۰ هکتار از اراضی زراعی آبی شهرستان اسدآباد به کشت این محصول اختصاص دارد.

سرخوش از برداشت ۷۴۰ تن محصول کلزا  از مزارع این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: با اتمام برداشت کلزا، ۵۰۰ تن از محصول تولید شده کلزاکاران اسدآبادی به کارخانه روغن کشی نهاوند، ۱۵۰ تن شهرستان قروه و ۹۰ تن از محصول به شهرستان کنگاور ارسال شده است.

وی اضافه کرد: در سال جاری در بیش از ۳۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان کشت جو و گندم دیم و آبی توسط کشاورزان اسدآبادی انجام گرفته که از این میزان کشت افزون بر ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت جو دیم و آبی و ۱۸ هزار هکتار به کشت گندم جو و آبی اختصاص داشت.

معاون فنی اداره جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد اظهار کرد: امسال ۱۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافت که برداشت ۶۰ هزار تن محصول از این میزان سطح پیش بینی می شود.

در پایان اینکه با توجه به این میزان تنوع محصولات در شهرستان اسدآباد به عنوان قطب کشاورزی استان همدان با حمایت مسئولان علاوه بر  جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در  راستای ایجاد کارخانجات مختلف صنایع تبدیلی با فراهم کردن زیرساخت های لازم می توان با آموزش و مهارت آموزی بهره برداران کشاورزی و باغداران با استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی و ظرفیت بنیاد برکت ایجاد و راه اندازی کارگاه های کوچک فرآوری و صنایع تبدیلی از میوه خشک کنی ها تا صنایع بسته بندی را در سطح هر روستای این منطقه به فراخور تولید محصول خود توسعه داد و چراغ صنعت صنایع تبدیلی و فرآوری این شهرستان را در کنار تولیدات کشاورزی روشن کرد چراکه این امر ضمن پایان دادن به دغدغه های کشاورزان اسدآبادی قطع به یقین فرصت های اشتغال پایدار مناسبی را نیز برای جوانان منطقه به همراه خواهد داشت.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا