گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کرونا و کم رنگ شدن رونق بازارهای هفتگی رشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: کرونا موجب کم رنگ شدن رونق در بازارهای هفتگی شده است و بنا داریم مکان‌های دائمی برای فروش کشت سوم محصولات کشاورزی ایجاد شود.

مسعو اسدی‌پرور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: پروش راتون در شهرستان رشت نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است  و به زودی برداشت این محصول از شالیزارهای رشت که بزرگترین شهرستان برنج خیز کشوراست، آغاز خواهد شد.

وی افزود: ما پیش‌بینی می‌کردیم، پرورش راتون در این شهرستان در ۱۵ هزار هکتار از شالیزارها انجام شود، این درحالیست که با توجه به ضروری که کشاورزان به دلیل ورس و خوابیدگی از برنج اولیه متحمل شدند، برای جبران خسارت به پرورش راتون بیشتری پرداختند و حدود ۱۸ هزار هکتار از شالیزارهای این شهرستان هم اکنون به پرورش راتون اختصاص یافته است.

اسدی‌پرور ادامه داد: راتون برنجی خوش‌طعم است که با قیمتی بیشتر از برنج اولیه به دلیل برخورداری از کیفیت بالاتر به فروش می‌رسد و این امر تا حدود زیادی می‌تواند درآمد برنجکاران این شهرستان را بالا ببرد.

آماده شدن شالیزارهای رشت برای کشت سوم محصولات کشاورزی  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت تصریح کرد: پس از برداشت راتون کشاورزان برای کشت سوم محصولاتی از جمله سبزی، صیفی و باقلا آماده می‌شوند.

وی گفت: اغلب محصولات کشت سوم کشاورزان در بازارهای محلی به فروش می‌رسد و مشتریان خوبی دارد اما از آنجایی که که کرونا رونق و حضور جمیعت را در بازارهای هفتگی را کمرنگ کرده است، برنامه داریم تا با کمک شهرداری و فرمانداری مکانی دائمی برای برخی از کشاورزان در نظر بگیریم تا بتوانند محصولات کشاورزی خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشی به فروش برسانند.

اسدی‌پرور با بیان اینکه زنان کشاورز در فروش محصولات کشاورزی نقش پررنگی دارند، تصریح کرد: برای اعضای صندوق زنان روستایی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، تا بتوانند محصولات خانگی و غذایی بیشتری را تولید و به فروش برسانند.

درآمد زنان روستایی از نشاء برنج کم شده است

وی با اشاره به اینکه در گذشته ای نه چندان دور زنان روستایی با انجام نشاء برنج درآمد خوبی را کسب می‌کردند، اما با توسعه مکانیزاسیون و مکانیزه شدن نشاء برنج، هر ساله تعداد افراد کمتری از زنان روستایی برای نشاء این محصول به کار گرفته می شوند، گفت: ما این بانوان را به سمت مشاغل خانگی و تولید محصولات کشاورزی در کشت سوم هدایت کردیم تا درآمدشان افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت ادامه داد: امسال ۶۳ درصد نشاء برنج شهرستان رشت به صورت مکانیزه انجام شده بود و این امر کمک موثری به کاهش هزینه های تولید برنج کرده است.

وی افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای کاهش هرچه بیشتر تولید برنج از عوامل دیگری همچون توسعه تجهیز و نوسازی شالیزارها بهره بگیریم و هم‌اکنون ۱۳ هزار هکتار از ۶۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری شهرستان رشت تجهیز و نوسازی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه  مدیریت مصرف آب در تولید برنج نیز در کاهش هزینه‌های تولید این محصول موثر است ادامه داد: امسال ۳۰۰ هکتار از آب‌بندانهای شهرستان رشت را احیا کردیم تا برنجکاران هزینه آب کمتری برای تولید این محصول بپردازند.

اسدی پرور اظهار کرد: شهرستان رشت ۱۸۳۰ هکتار آب بندان دارد که جهاد کشاورزی متولی ۱۳۰۰ هکتار از این آب‌بندان‌ها است و بنا داریم میزان مساحت‌آب بندان احیاشده را از ۳۰۰ هکتار به ۵۰۰ هکتار افزایش دهیم.

وی گفت: بتونی نکردن انهار یکی دیگر از دلایلی است که هدررفت آب را در تولید برنج افزایش می‌دهد و برنامه داریم تا حد قابل توجهی از انهار این شهرستان بتونی شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا