گروه مشاوران برندینگ فراسو
آبزياندانستنی‌ها

ماهی بی ترلینگ

ماهی بی ترلینگ بومی اروپای شمالی و سواحل شرقی بالتیک و حوزه دریای سیاه و دریای خزر می‌باشد که تا اندازه ۸ سانتی‌متر رشد می‌کند.

ماهی بی ترلینگ  Rhodeus Sericeus عمدتا جزء ماهیهای آکواریومی آب شیرین گرم نیست. گرمای لازم برای نگهداری آن ۱۵ تا ۲۱ سانتیگراد است. ماهی بی ترلینگ Rhodeus Sericeus ممکن است تا ۷.۵ سانتیمتر برسند و نرها معمولا کمی بزرگتر می شوند. در فصول معمولی رنگ آنها نقره ای است ولی در فصل تخمریزی رنگ آنها طلایی با درخشندگی قرمز می شود. در این فصل رنگ بندی نر بسیار جالب است.

شکم و باله مخرجی آن قرمز درخشان می شود و گاهی روی بدن آن در یک نوار نامشخص و غیر ثابت با رنگ آبی درخشان دیده می شود. در قسمت شکمی ماهی ماده رنگ صورتی کمرنگی ایجاد می شود که در قسمت زیرین شکم آن قرار دارد.

تولید مثل ماهی بی ترلینگ

ماهی بی ترلینگ همزیستی خاصی با برخی از انواع صدف آب شیرین دارد و در زمان تولیدمثل تخم‌های خود را در درون حفره‌ی برانشی آن‌ها می‌گذارد.

در مرحله اول ماهی نر و ماده یک صدف زنده را برای تخم‌ریزی خود انتخاب کرده و سپس ماهی ماده لوله تناسلی بسیار بلند خود را داخل حفره برانشی صدف کرده و تعداد ۴۰ الی ۵۰ عدد تخم در آن می‌گذارد.

بعد از قرار گرفتن تخم‌ها در داخل حفره برانشی، صدف با آبی که به‌طور دائم برای تنفسش به جریان می‌اندازد، تهویه صورت می‌گیرد.

پس از اینکه ماهی بی ترلینگ ماده تخم‌ریزی کرد، ماهی نر در مجاورت صدف ایستاده و اسپرم خود را تخلیه می‌کند و و اسپرماتوزوئیدها باکمک مکشی که توسط صدف انجام می‌شود به داخل حفره برانشی وارد شده و تخم‌ها را بارور می‌کنند.

در درجه حرارت مناسب (۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد) لاروها ۴ تا ۵ هفته پس از لقاح از تخم بیرون آمده، حفره برانشی صدف را ترک کرده و شروع به شنا در آب می‌کند.

باتوجه به این‌که هرگونه تحریکی سبب بسته شدن صدف می‌شود، تخم‌ریزی ماهی باید با دقت و حساسیت هرچه بیشتر انجام شود تا دهانه صدف بسته نشود.

نگهداری و تکثیر

نگهداری و تکثیر این ماهی در آکواریوم ساده است اما فراهم نمودن صدف آب شیرین برای تخم‌ریزی ماهی‌ها دشوار می‌باشد.

در شرایط آزمایشگاهی و آکواریومی، برای تکثیر آنها از آکواریومهای کوچک ۲۰ تا ۴۰ لیتری استفاده می شود. آکواریوم با آب تمیز کمی مانده آبگیری می شود. حرارت آب آن بایستی ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد باشد.

در کف آن بایستی ۵ تا ۱۰ سانتیمتر شن و ماسه تمیز ریخته شود. داخل ماسه ها بایستی ۴ تا ۵ صدف آنودونت گذاشته شود. صدفها تا نیمه در موارد بستر فرو میروند، سپس بایستی مقداری هم گیاه در آن کاشته شود.

بیشتر بخوانید:

۱۰ عدد از بهترین ماهی‌ های زینتی آب شیرین
ماهی زبرا دانیو آبی (Cosmic Blue Zebra Danio)
ماهی آراپایما گیگاس (Arapaima gigas)

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا