گروه مشاوران برندینگ فراسو
تغذیهدانستنی‌هاگياه

خاک مناسب کشت خیار

خاک مورد استفاده در گلخانه های کشت خیار باید دارای بافت شنی یا سبک بوده و از نفوذپذیری خوبی برخوردار باشد. این نوع خاک هر چه از نظر داشتن هوموس تقویت گردد کاشت خیار در آن دارای عملکرد بهتری خواهد بود. خاکه سبک را می توان با کودهای حیوانی تقویت نمود.

گیاه خیار با نام علمی Cucumis sativus L از خانواده کدوئیان و بومی مناطق گرمسیری یا آفریقا می‌باشد. سیستم ریشــه ای این گیاه ســطحی و در عمق کمی از خاک قرار می‌گیرند ولی درخاک های ســبک می‌توانند تا عمق ۸۰  ســانتی متری و در خاک‌های سنگین تا ۵۰ سانتی‌متری نفوذ کنند.

برگ‌های بوته خیار بسیار پهن و بزرگ بوده و به وسیله دمبرگ هایی بزرگ به صورت متناوب به ســاقه متصل می‌شوند.

در همه خاک‌ها قابل کشت است و بهترین کیفیت خیار در خاک‌های سبک و گرم به دست می‌آید. کود دامی پوسیده یا کمپوســت یا تــورب می‌توانند این شــرایط ایده آل را فراهــم کنند.

خیار با کیفیــت عالی در خاک های ســبک و گرم با آب کافی تولید می‌شود. زمین‌های خیلی سرد و خیلی گرم برای کشت این گیاه مناسب نیستند. در خاک‌های سبک و شنی زودرس و در خاک‌های سنگین و رسی دیررس و با عملکرد بالا محصول می‌دهد.

بهترین خاک برای کشت خیار در گلدانهای نشاء ماده ای طبیعی به نام بیته موس می باشد که در بازار انواع خارجی و ایرانی آن یافت می شود.

اگر محل قرار گرفتن سینی نشاء دارای ۳۰ درجه سانتی گراد حرارت بوده و نور و رطوبت کافی وجود داشته باشد پس از ۵ تا ۷ روز بذر جوانه می زند و چنانچه شرایط مناسب نبوده و عوامل نور و گرما و رطوبت به صورت دلخواه نباشد اولا در زمان جوانه زنی تاخیر ایجاد می شود و ثانیا در جریان رشد گیاه نیز اختلالاتی پدیدار خواهد شد.

قبل از این کار بذرها ابتدا در آب ولرم خیسانده شوند از طرفی باید مراقبت های لازم را به عمل آورد تا گیاه جوان بدون آفت و بیماری به زمین منتقل شود.

زمان کاشت خیار در مناطق سرد اول بهار و در مناطق گرمسیر مانند خوزستان در پاییز و زمستان است.

آماده سازی زمین جهت کشت خیار چند ماه قبل از کشت شروع می‌شود برای کشت بهاره از پاییز زمین شخم زده می‌شود و ۳۰ تن کود دامی اضافه می‌شود. قبل از کاشت در بهار یا زمستان هم شخم سبک انجام می‌شود.

اندازه پشته‌ها ۱.۵ تا ۲ متر (بسته به نوع رقم، شرایط آب و هوایی و ادوات مورد استفاده) و روی پشته‌ها دو ردیف کشت می‌شود. فاصله بین بوته‌ها بسته به رقم ۳۰ تا ۷۰ سانتی‌متر است.

چون گیاهی حساس به سرما است باید بعد از رفع خطر سرما کشت ‌شود، بذرها ۲۴ ساعت قبل از کاشت خیس می‌شوند و در ناحیه داغاب به عمق ۳ تا ۴ سانتی‌متر کاشته می‌شود.

مقدار بذر در هکتار حدود ۳ تا ۴ کیلو گرم می‌باشد و در هر حفره ۲ تا ۳ بذر قرار می‌دهند و بعد از رشد در مرحله ۳ تا ۴ برگی تنک می‌کنند. بعد از کاشت برای تسهیل رشد به سله شکنی دارد.

بیشتر بخوانید:

روش صحیح کاشت خیار
بیماری های تیره خیار

۰%

امتیاز کاربر: ۴.۳۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا