گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

اصلی‌ترین فعالیت شرکت شهرک‌های کشاورزی چیست؟

شهرک‌های کشاورزی مجموعه‌ای از مجتمع‌های کشاورزی یا دامی یا شیلاتی یا ترکیبی از آن‌ها و واحدهای خدماتی، پشتیبانی در راستای تأمین و تکمیل در زنجیره تولید کشاورزی می‌باشند.

به گزارش کاماپرس، شهرک‌های کشاورزی به عنوان پشتیبان در زنجیره‌های تولید کشاورزی هستند کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب، امکان استفاده از کشت‌های جدید بدون خاک و افزایش تولیدات بخش کشاورزی را می‌توان از دیگر مزایای ایجاد شهرک‌های‌ گلخانه‌ای ذکر کرد.

در همین راستا مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور با اشاره به لزوم مدیریت منابع محدود آب در بخش کشاورزی و اهمیت حفظ منابع پایه کشور و امنیت غذایی در سطح کشور اظهار کرد: بدون شک کشاورزی هوشمند، راهکار موثر برای مدیریت منابع محدود آب و افزایش بهره‌وری تولید است و دستیابی به کشاورزی پایدار و امنیت غذایی با هوشمند سازی کشاورزی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین به خصوص در زمینه سیستم‌های آبیاری پیشرفته میسر خواهد بود. علی‌اشرف منصوری افزود: از ماموریت‌های اصلی شرکت شهرک‌های کشاورزی، ساماندهی، هدایت، حمایت و نظارت بر احداث و توسعه‌ شهرک‌ها و مجتمع‌های کشاورزی مجهز به فناوری نو باهدف تولید محصولات کشاورزی در محیط کنترل‌شده، افزایش بهره‌وری عوامل تولید، افزایش اشتغال پایدار، رونق تولید و صادرات، تسهیل و تسریع فرآیند سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و ایجاد فضای اطمینان‌بخش برای سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و کارآفرینان است. وی با بیان اینکه توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای محصولات کشاورزی در قالب شهرک‌های کشاورزی اصلی‌ترین فعالیت شرکت شهرک‌های کشاورزی است، تاکید کرد: فعالیت‌های این شرکت در سه حوزه کشت‌های گلخانه‌ای، دام و طیور و شیلات تعریف شده‌است و در این سه حوزه در کل پهنه کشور فعالیت داریم، اما به لحاظ برخی محدودیت‌ها و تاثیر‌گذاری توسعه گلخانه در تحقق سیاست‌های کلی نظام و وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر جهش تولید و حفظ و تقویت منابع پایه کشور، گستردگی توسعه این فعالیت و اهمیت آن بیشتر از بقیه مورد توجه بوده است. براساس بررسی‌های کارشناسی، کشت‌های گلخانه‌ای صرفه‌جویی ۱۲ برابری آب در تولید هر کیلوگرم محصول تولیدی و افزایش تولید ۱۰ برابری در واحد سطح نسبت به فضای باز را به همراه خواهد آورد. درحالی‌ که با مدیریت صحیح رسیدن به ارقام بالاتر از آن نیز امکان‌پذیر بوده و پیوستگی تولید و عرضه به بازار را نیز خواهد داشت.

به گفته منصوری توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در ایران یکی از مهم‌ترین سیاست‌های افزایش بهره‌وری اقتصادی در کشاورزی و مدیریت راهبردی آب است. این در حالی است که بهره‌گیری از سیستم‌های کشت کنترل شده برای تولید محصولات باغبانی در سرتاسر جهان گسترش وسیعی دارد به نحوی که بر اساس آمار جهانی فائو سطح زیر کشت گلخانه‌های دنیا (شامل گلخانه‌های تونلی، خورشیدی، تک‌قلو پلاستیکی، به‌هم‌پیوسته پلاستیکی و شیشه‌ای) حدود ۳ میلیون هکتار است. میزان گلخانه‌های کشور در شرایط کنونی بالغ بر ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار است که سهم گلخانه‌های ایران از گلخانه‌های جهان معادل ۶/ ۰ درصد است.

به گزارش دنیای اقتصاد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ادامه داد: در راستای پویش ملی جهاد برای جهش تولید چند پروژه بزرگ در کشور مورد بهره‌برداری، مطالعه و اجرا قرارگرفته است؛ برهمین اساس دوم مردادماه سال ١٣٩٩ فاز شهرک گلخانه‌ای بهشت ارنان شهرستان مهریز استان یزد در سطح ۱۵ هکتار با اعتباری بالغ‌بر ۷۸۵ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۳۰۰ نفر به همت شرکت شهرک‌های کشاورزی به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در خصوص بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای کشور در پارس‌آباد مغان استان اردبیل نیز گفت: در طی یک سال گذشته در استان ۳۰۰ هکتار سازه گلخانه در حال ساخت و حدود ۸۰ هکتار به بهره‌برداری رسیده که نمونه‌ای از مدیریت جهادی در جهت تحقق جهش تولید، رونق اقتصادی و افزایش بهره‌وری از منابع آب‌وخاک منطقه است.

منصوری، حجم سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار شهرک‌های این استان را بالغ‌بر ۶۵ هزار میلیارد ریال و میزان اشتغال را حدود ۳۰ هزار نفر پیش‌بینی کرد و از مسوولان خواست با رفع موانع موجود از جمله تامین انرژی موردنیاز، تسهیل در پرداخت تسهیلات و کاهش بوروکراسی در ادارات مسیر را برای تحول اقتصادی در استان هموار کنند

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
کاماپرس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا