گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

چهار پدیده مخرب جوی به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت زد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در فصل بهار چهار پدیده مخرب جوی بیشترین خسارت را به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.

محسن حیدری در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: این پدیده ها شامل سیل، باد و طوفان، بارش های رگباری و گرم باد است که سیل با تأثیر بر هفت شهرستان، پردامنه ترین مخاطره فصل بهار بوده که بخش هایی از شهرستان های میرجاوه، خاش، ایرانشهر، فنوج، قصرقند، نیکشهر و کنارک را فرا گرفته است.

وی ادامه داد: در این میان «گرم باد» پر تکرار ترین مخاطره جوی بوده که حداقل چهار بار در بهار امسال تکرار شده و خسارت هایی را به بخش کشاورزی شهرستان های دلگان و ایرانشهر وارد کرده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: وقوع پدیده های باد و طوفان و بارش های رگباری نیز هر کدام ۲ بار در فصل بهار منجر به خسارت به بخش کشاورزی شده است که طوفان در شهرستان های هیرمند، هامون، زهک و زابل و رگبار در شهرستان سراوان روی داده است.

حیدری خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط جغرافیایی و ویژگی های مورفولوژیکی از استان های پرمخاطره کشور محسوب می شود که مخاطرات جوی زیادی نظیر سیل، صاعقه، تگرگ، طوفان حاره ای، توفان گردوخاک، بارش های سنگین، برف، خشکسالی، یخبندان، موج های گرمایی و گرمازدگی رو به رو است.

وی افزود: ۱۰ مهرماه سال گذشته در مدت چند ساعت چهار پدیده مخرب جوی شامل تگرگ، توفان تندری، تندباد لحظه‌ای و رگبار شدید باران زاهدان در مرکز استان را فرا گرفت به طوریکه غلظت ذرات معلق هوای ناشی از تندباد لحظه ای به پنج برابر حد مجاز رسید.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همین امسال چندین بار بادهای شدید با سرعت ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت در دلگان، ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت در قصرقند و باد شدید و گردوخاک با سرعت ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت در زابل روی داد که در اکثر این نواحی منجر به بروز خسارت به بخش های مختلف به ویژه بخش کشاورزی شد.

حیدری تصریح کرد: به گفته مسئولان محلس در جریان تند باد شهرستان دلگان خسارت زیادی به تأسیسات برق شهرستان وارد شد و برق ۳۰۰۰ مشترک قطع شد.

وی با بیان اینکه برای مدیریت مخاطرات جوی باید مدیریت ریسک جایگزین مدیریت بحران شود، گفت: با مدیریت ریسک حجم خسارت ناشی از پدیده های مخاطره آمیز تا حد زیادی کاهش می یابد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا