گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاسموم و آفات

تله های حشره گیر نوری

تله های حشره گیر نوری برای کنترل کردن حشراتی که پرواز میکنند کاربرد دارند که اين وسيله از جمله وسايلي است كه در مديريت تلفيقي آفات به عنـوان ابـزار پـايش مـورد استفاده قرار مي گيرد.

تله هاي حشره گير نوري از جمله ابزار و وسايلي است كه در صورت استفاده صحيح ميتواند كارآيي بالايي در مبـارزه با مگس در اماكن ايفا نمايد اين وسيله از جمله وسايلي است كه در مديريت تلفيقي آفات به عنـوان ابـزار پـايش مـورد استفاده قرار مي گيرد.

تله های حشره گیر نوری برای کنترل کردن حشراتی که پرواز میکنند کاربرد دارند و بدلیل پراکنده کردن نور فرابنفش در اصطلاح آن را black light می نامند. و در نتیجه به لامپ هایی که این اشعه را تولید می کنند نیز black light می گویند. این نور برای حشرات جذاب است به این صورت که حشراتی مثل مگس و شب پره به داخل تله کشیده شده و یا در اثر تخلیه الکتریکی یا افتادن روی صفحه های چسبناک از بین می روند.

شيوه هاي نصب و نگهداري تله هاي نوري

تله هاي نوري حشره گير (trap light Insect) كه به اختصار ILT ناميده مي شـود بـراي جـستجو و كنتـرل نمـودن حشرات پروازي كه بطور اتفاقي در اماكن ظاهر مي شوند بكار مي رونـد.

ايـن ابزارهـا نـور فـرابنفش مـي پراكننـد كـه دراصطلاح به آن light Black گفته مي شود به تبع اين نامگذاري لامپهاي توليد كننده اين اشـعه را نيـز لامـپ هـاي light Black مي گويند. اين نور براي حشراتي مثل مگس ها و شب پره ها جاذب است و بدين واسطه حشره اي كـه به داخل تله كشيده مي شود يا در اثر تخليه الكتريكي و يا در اثر افتادن روي صفحه اي چـسبناك از ميـان مـي رود.

بـر اين اساس دو نوع كلي از تله های حشره گیر نوری داريم: تله هاي با تخليه الكتريكي (كه ZAP ZIP نيز ناميده مي شـوند) و تلـه هاي داراي صفحه چسبناك كه البته هر كدام كاربرد هاي مختلفي در فرآيند كنترل و نظارت بر حشرات ايفا مي كنند.

آنچه كه در اينجا حائز اهميت فراوان است تـاثير وجـود يـا عـدم وجـود نـور محيطي در اتاق يا فضايي است كه از اين ابزارها استفاده مي شود در صورت وجود شرايط مناسب (نبود نـور محيطـي) مگسها از فاصله ۷.۵ متري و شب پره ها از فاصله حدود ۳۰ متري جذب اين تله ها مي شوند.

نكته قابـل توجـه ديگـر استفاده از لامپ هاي فلورسنت معمولي آبي رنگ در اماكن تهيه و توز يع مواد غذايي در سطح كـشور اسـت كـه البتـه بـي تاثير نيست اما آن تاثير مورد انتظار را نيز بر آورده نمي كند. از نظر محل نصب هر دو قسم اصلي تله هاي نوري به انواع ديگري تقسيم بندي مي شوند كـه شـامل انـواع آويـزي از سقف، دو سويه، آويز به ديوار، سه گوش و مدل چسب دار دكوري نام برد.

کاربردها

تله های نوری علاوه بر از بین بردن حشرات هوازی یه سیستم هشدار دهنده نیز هستند که در صورت ازدیاد حشره ها اقدامات بهداشتی و کنترلی صورت گیرد. برای این هدف تله هایی با صفحات چسبناک بهتر هستند به این دلیل که تله های با تخلیه الکتریکی حشرات را منهدم کرده و تشخیص نوع حشره در آن برای فرد عادی مشکل است. تله ها با صفحات چسبدار  باید هفته ای یک بار تمیز کرد زیرا باعث تجمع سوسک ها و دیگر حشرات پوسیده خوار می شوند.

نصب تله های نوری در مزارع گوجه فرنگی توسط كشاورزان، علاوه بر تعیین تعداد حشره، نوعی مبارزه غیر شیمیایی نیز محسوب می گردد و در كاهش جمعیت این حشره موثر است.

با تله های نوری، از تخم گذاری میلیونها پروانه مینوز جلوگیری می شود.

نگهداري تله های حشره گیر نوری

همانگونه كه گفته شد قلب يك تله نوري لامپ فلورسنت فرا بنفشي است كه جاذب حشرات پرواز كننده اسـت. هـيچ وقت نمي توان با نگاه كردن به يك حباب در حال درخشش گفت كه آيا با حداكثر توان كار مـي كنـد يـا خيـر. فـسفر داخل لامپ پس از يكسال كار ۵۰ % از كارآيي خود را از دست مي دهد.

متوسط طول عمر يـك لامـپ فـرابنفش مـورد استفاده در تله هاي نوري ۷۰۰۰ ساعت حدود ۹ ماه است. به اين ترتيب لازم است در صورتي كه از اين لامپها اسـتفاده مداوم مي شود هر سال دو ب ار ودر غير اين صورت حداقل سالي يكبار تعويض شود. انجام ايـن كـار حتـي زمـاني كـه بنظر مي رسد لامپ با قدرت تمام كار مي كند ضروري است.

هر وقت تله را از مدار خارج كرديد اتصالات الكتريكي آن را كنترل كنيد. سيم هاي معيوب ، عايق بندي هـاي شكـسته و سوكتهاي شكسته لامپ و سا ير مواردي را كه مي تواند حاكي از بروز مشكلات الكتريكـي باشـد و نيـاز بـه خـدمات تخصصي دارد كنترل نموده برطرف نماييد.

شبكه خارجي تله را با برسي محكم تميز كنيد. رفلكتور و اكـستريور تلـه را با آب گرم و ماده شوينده بخوبي شسته خشك نماييد . تاريح تعويض لامپ را با استفاد ه از چسب و قطعـه اي كاغـذ در زير تله بچسبانيد.

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا