گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه

خواص جلبک اسپیرولینا

اسپیرولینا یکی از مغذی‌ترین مواد طبیعی است که تاکنون مورد استفاده بشر قرار گرفته است. بیش از نیمی از اسپیرولینا را پروتئین و کمی کربوهیدرات تشکیل می‌دهد که ماده اصلی مورد نیاز بدن برای سوخت و ساز و تولید ماهیچه است.

اسپیرولینا یک جلبک سبز دریایی و حلزونی شکل ورنگی آبی – سبز تیره دارد و یک نوع جلبک به شکل مارپیچ است که با شناخت فواید آن و میزان مصرف به گنجینه ای از خواص خواهید رسید.

اسپرولینا یک جلبک واقعی نیست، بلکه جزو ارگانیسم های زنده محسوب می شوند و حاوی مقدار زیادی پروتئین حتی بیشتر از پروتئین موجود در گوشت گاو می باشد.

از این گذشته اسپرولینا حاوی ویتامین آ، ب۱، ب۲، ب۵، ب۶،ب۱۲، اسیدفولیک، ویتامین ای و اچ است. گفته می شود که ناسا جلبک اسپرولینا را در برنامه غذایی فضانوردان وارد کرده است تا در طول دوره ی ماموریت های فضایی مصرف کنند. همچنین توسط ورزشکاران در طول مسابقات مصرف می شود، چون باعث کارایی آن ها شده و باعث می شود بدن آن ها در کوتاه مدت احیا و تقویت شود.

این ماده از نظر خواص غذایی شبیه به دیگر سبزیجات دریایی از جمله  chlorella یا  kelp است.این نوع جلبک در دریاچه‌های مناطقی با آب و هوای گرم‌ مانند افریقا یا آمریکای جنوبی ساخته می‌شود، اما به صورت بومی نیز رشد کرده و مورد استفاده قرار می گیرد.

خاصیت شگفت انگیز اسپرولینا

۱. به لاغری کمک می کند:

اولین خواص جلبک اسپیرولینا به لاغری افراد کمک می کند که بعد از مصرف اسپرولینا به سرعت تاثیر آن را روی اشتهایتان مشاهده خواهید کرد زیرا حاوی مقدار زیادی فنیل آلانین است و این اسید آمینه نیز به کاهش اشتها کمک زیادی می کند و یک ماده غذایی سرشار از مواد مغذی متعدد و مواد معدنی فراوان است و می توان بسیاری از نیاز های بدنی مصرف کننده ها را تامین کند.

اسپرولینا سرشار از ید هست که برای عملکرد غده تیروئید لازم و ضروری است. زمانی که سوخت و ساز بدن با سرعت بالایی انجام شود، چربی ها با سرعت بالا تری سوزانده شده و روند لاغری سرعت بیشتری می گیرد.

۲.برای مقابله با پیری :

اسپرولینا حاوی عوامل آنتی اکسیدانی است که به جوان ماندن بافت های بدن کمک کرده و اثرات پیری را به تاخیر می اندازد. این تاثیر مثبت به خصوص در ناحیه پوست و مو دیده می شود.

۳.ضد عفونی کننده و ضد باکتری بودن آن:

این ماده با از بین بردن عفونت‌های پنهان پوست، التهابات پوستی را به شدت کاهش می‌دهد و و در بسیاری از موارد، عفونت‌های قارچی را از بین می‌برد. همین ویژگی باعث می‌شود این ماسک راه حل مؤثری در از یبن بردن آکنه و جوش‌های صورت باشد.

۴.سرشار از پروتئین و ویتامین‌های ضروری:

اسپیرولینا حاوی ۵۰ % -۷۰ % پروتئین است، همچنین شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری نیز می‌شود.مطالعات ادعا می کنند که فقط دو قاشق سوپ خوری در یک وعده غذایی کافی است تا پروتئین را تامین کند.این جلبک همراه با محصولات لبنی و حیوانی، یکی از بهترین منابع ید است. هم چنین به اندازه شیر دارای فسفر، منیزیم و کلسیم است.

۵.راه مؤثری در در درمان آلرژی

۶.سرشار از آنتی‌اکسیدان و مؤثر در درمان تومورهای سرطانی:

امروزه سرطان به یکی از علل اصلی مرگ تبدیل شده‌است. مطالعات زیادی درباره ی اثر جلبک اسپیرولینا بر سرطان انجام شده است. یک تحقیق بر روی حیوانات نشان می‌دهد که جلبک اسپیرولینا مانع از تومور و وقوع سرطان می شود.طبق یک مطالعه دیگر جلبک اسپیرولینا با مهار رشد سرطان لوزالمعده مرتبط بوده‌است.

۷.راه حلی برای بهبود کم‌خونی

۸.کنترل میزان کلسترول تری‌گلیسیرید خون:

ثابت شده‌است که جلبک اسپیرولینا در پیش‌گیری تصلب شرائین ناشی از کلسترول بالا و کاهش میزان ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی سودمند است.

۹.روشی برای بهبود قند و  فشار خون:

جلبک اسپیرولینا میزان قند خون را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در برخی موارد، نتایج نشان می‌دهد که جلبک اسپیرولینا از برخی از محبوب‌ترین داروهای دیابت مانند متفورمین عملکرد بهتری دارد.

۱۰.بسیار انرژی‌زا و مؤثر در رفع بی‌حالی و خستگی عضلانی:

جلبک اسپیرولینا قادر به افزایش استقامت است، در نتیجه باعث کاهش احتمال جراحت و افزایش زمان خسته شدن شما می شود.

۱۱.کمک به درمان مسمومیت:

جلبک اسپیرولینا قادر به درمان مسمومیت آرسنیک است. این جلبک یک رفع کننده مسمومیت قدرتمند است که به خاطر این است که میزان زیادی کلروفیل دارد و می تواند سموم را از خون خارج کند و در بهبود عملکرد کبد و روده نقش دارد.

۱۲.مبارزه با آلرژی:

از دیگر خواص جلبک اسپیرولینا که از آزاد شدن هیستامین که مسئول ایجاد علائم آلرژی است جلوگیری می‌کند. با توجه به مطالعات انسانی، مصرف آن علائم آلرژی مانند عطسه کردن، گرفتگی بینی، خارش بینی و آبریزش بینی را بهبود می دهد.

۱۳.افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن:

مشخص شده‌است که جلبک اسپیرولینا می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را افزایش داده و از توسعه عفونت‌های ویروسی جلوگیری کند. علاوه بر این، مطالعات انجام‌شده بر روی انسان و حیوانات نشان می‌دهد که جلبک اسپیرولینا ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

به خاطر وجود مواد مغذی قوی مانند polysaccharides، جلبک اسپیرولینا قادر به افزایش ایمنی است. ماده مغذی دیگر در جلبک اسپیرولینا، phycocyanin که یک آنتی اکسیدان به رنگ آبی روشن می باشد، تعداد سلول‌های سفید خون را در بدن افزایش می‌دهد.

۱۴.تقویت سلامت استخوان ها:

جلبک اسپیرولینا، به خاطر مقادیر زیاد کلسیمی که در آن یافت می‌شود، برای استخوان‌ها مفید شناخته می‌شود. برخی ادعا می‌کنند که حتی می‌تواند به عنوان جایگزینی برای محصولات لبنی یا شیر مورد استفاده قرار گیرد. نتایج نشان داد که جلبک اسپیرولینا، چگالی معدنی استخوان را افزایش می‌دهد.

۱۵.کاهش بیماری های ناشی از تشعشعات رادیو اکتیو

 

بیشتر بخوانید:

گیاه بنفشه دارای چه خواصی است؟
خواص و مضرات گیاه گزنه
بهترین گیاهان برای تقویت استخوان

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا