گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشاورزی ارگانیک کوهسرخ نیازمند آموزش و پژوهش است

یک پژوهشگر محیط‌ زیست و توسعه پایدار در کاشمر گفت: کشاورزی ارگانیک کوهسرخ نیازمند راه‌اندازی چرخه‌ای از آموزش و پژوهش تا استعدادیابی، کشت، نگهداری، برداشت محصول و در نهایت استاندارد سنجی و صدور گواهی ارگانیک است.

هادی معماریان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: با توجه به شناسایی ۵۰ گونه گیاهی در کوهسرخ، ترکیب زراعت گیاهان دارویی در این منطقه به خصوص آنغوزه، باریجه، ترنجبین، اسپند، زیره و آویشن با اصول و استانداردهای زراعت ارگانیک یکی از مزیت‌های عمده کشاورزی کوهسرخ برای نیل به کشاورزی ارگانیک محسوب می‌شود.

وی احداث دهکده گیاهان دارویی ارگانیک را پیشنهادی قابل تأمل برای سرمایه‌گذاران آینده‌نگر در حوزه گردشگری کشاورزی دانست و مطرح کرد: اگر بخواهیم کشاورزی ارگانیک یا زیستی این منطقه پا بگیرد باید تمامی المان‌های این اکوسیستم به‌ درستی جانمایی شده و مورد حمایت بخش‌های دولتی و خصوصی قرار بگیرد.

معماریان عنوان کرد: اگر چه در این زمینه حمایت اولیه باید از سوی دولت باشد ولی اگر بخواهیم اکوسیستم کشاورزی ارگانیک پایدار بماند راهی جز مشارکت مردمی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نداریم.

وی تأکید کرد: برگزاری جشنواره‌های محلی محصولات ارگانیک منطقه می‌تواند راه را برای شناسایی این پتانسیل و در نهایت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز کند، البته برنامه‌ریزی که تاکنون برای برخی جشنواره‌هایی مانند ریواس، آلو و یا گردو برگزار شده، نسبتاً ضعیف بوده است.

پژوهشگر محیط‌ زیست افزود: برنامه‌ریزی جزیره‌ای و غیر هدفمند و غیر یکپارچه می‌تواند آفت مهمی در تخریب این ایده باشد، اکوسیستم کشاورزی ارگانیک باید توسط یک سازمان کلیدی یعنی سازمان جهاد کشاورزی راهبری شده، برنامه‌ریزی آن به‌ وسیله یک یا چند شرکت مهندسی مشاور خصوصی انجام گیرد و دولت فقط جنبه راهبری کلی طرح را داشته باشد.

عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: شرایط ویژه اقلیمی معتدل و کوهستانی با سرمای مناسب برای از بین رفتن آفات، در دسترس بودن رطوبت در خاک جهت کشت دیم، تک کشتی نبودن کشاورزی و وجود منابع آب سطحی، دور بودن از کانون‌های مهم آفات و امراض کشاورزی منطقه، شرایط توپوگرافی خاص و کوهستانی و صعب‌العبور بودن برخی از کانون‌های کشت ارگانیک موجب شده که کوهسرخ این قابلیت را داشته باشد که به قطب کشاورزی ارگانیک در استان تبدیل شود.

وی اظهار کرد: در کشاورزی ارگانیک چون مطابق اکوسیستم رفتار می‌شود اثرات مخربی برای محیط‌زیست ندارد، چرا که کمترین عملیات آماده‌سازی زمین(کمترین شخم) صورت می‌گیرد و همچنین از تناوب زراعی مناسب، گیاهان پوششی، کودهای بیولوژیکی، کود سبز و… استفاده می‌شود.

این دکترای حفاظت خاک همچنین مطرح کرد: با بهبود شرایط برای جانوران مفید خاک و تجزیه مواد آلی، بافت خاک بهبود یافته و باروری خاک افزایش می‌یابد و میزان مواد مغذی بیشتری به خاک برگشت داده می‌شود، به همین دلیل فرسایش خاک کاهش یافته و تنوع زیستی خاک نیز افزایش می‌یابد.

وی گفت: اگر چه نظام خرده مالکی کشاورزی در منطقه کوهسرخ نه‌ تنها مانعی برای توسعه کشاورزی منطقه نیست بلکه می‌تواند به نقطه قوتی در توسعه کشاورزی ارگانیک کوهسرخ نیز مبدل شود اما متأسفانه تا کنون این ظرفیت بالقوه در منطقه کوهسرخ مغفول مانده و حال با تبدیل شدن بخش کوهسرخ به شهرستان باید کشاورزی ارگانیک به نقطه عطف فعالیت‌های مسئولان و برنامه ریزان برای تحقق توسعه پایدار منطقه تبدیل شود.

معماریان در این زمینه پیشنهاد داد؛ ارائه الگوهای مدیریتی زراعی و باغی از قبیل شخم حداقل، آیش مناسب، کشت مخلوط و تناوب زراعی با هدف حفاظت و حاصلخیزی خاک، معرفی استانداردهای کشاورزی ارگانیک به کشاورزان و ارائه برنامه‌های ترویجی و فرهنگی، تشکیل تعاونی کشاورزی زیستی و نهادینه کردن بیمه این‌گونه محصولات، استقرار آزمایشگاه اکرودیته محصولات کشاورزی ارگانیک جهت صدور گواهی استاندارد به کشاورزان، تحقیق در خصوص سلایق و خواسته‌های خریداران در بازارهای هدف و آموزش‌های علمی و کاربردی در توجه به شاخص‌های بسته‌بندی در بازار هدف، حمایت هدفمند دولت از تولید کنندگان محصولات ارگانیک و ارائه نهاده‌های آلی و قیمت‌گذاری مناسب و حذف واسطه‌گری و دلالی در این زمینه، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و نوآوری منطقه و استان، توسعه آبخیزداری سازگار و سامانه‌های استحصال آب باران در منطقه مبنای عمل مسئولان باشد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا