گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

توسعه گلخانه‌ها در مناطق مرزی برای فرار از هزینه‌های حمل

مدیر کل امور گلخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه ما در سال جدید توسعه گلخانه‌ها در نقاط مرزی کشور است تا بتوانیم از هزینه‌های حمل محصولات که بسیار هم زیاد است اجتناب کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامرضا تقوی مدیر کل امور گلخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی در برنامه شبکه خبر با تشریح برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گلخانه‌ای گفت: در سال جدید یکی از برنامه‌های وزارتخانه توسعه گلخانه‌ها در نقاط مرزی کشور است تا بتوانیم از هزینه‌های زیاد حمل و نقل که فشار زیادی روی تولیدکننده و صادرکننده ایجاد کرده است اجتناب کنیم.

وی افزود: سال گذشته متأسفانه اصلی‌ترین هزینه‌های محصولات گلخانه‌ای در تولید و صادرات هزینه‌های حمل و نقل بود.

تقوی اضافه کرد: از آنجایی که مناطق مرزی به بازارهای صادراتی نزدیک هستند بنابراین تولید در این مناطق هزینه حمل کمتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روی دوش تولیدکننده خواهد گذاشت.

به گزارش فارس، کشاورزان زیادی با خبرنگار فارس تماس گرفتند و از افزایش دو و سه برابری هزینه‌های حمل و نقل محصولات کشاورزی گلایه داشتند.

دژکامه یک صیفی کار منطقه کرمان به خبرنگار فارس گفت: هزینه حمل کامیون از کرمان به تهران و کرج به یکباره افزایش یافت، به طوری که این هزینه بیش از درآمدی بود که از فروش محصول به دست می‌آوریم.

مدیر کل امور گلخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی در ادامه این برنامه اعلام کرد: پس از اعلام سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری برنامه‌هایی در وزارت جهاد با دو رویکرد دنبال می‌شود؛ نخست این که بخش باغبانی تولید و صادرات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش دهد که این هدف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق مدرن‌سازی گلخانه‌ها و همچنین توسعه گلخانه‌ها در استان‌های مرزی به دلیل نزدیک بودن به بازارهای صادراتی انجام می‌دهد.

وی افزود: همچنین در معاونت صادرات هم رویکرد ما کاهش واردات محصولات کشاورزی خواهد بود.

مدیر کل امور گلخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد که در سال‌های گذشته تولید انبوه و عرضه مستمر در محصولات گلخانه‌ای وجود نداشت و از نظر کمی و کیفی برای صادرات مشکل داشتیم.

وی به افزایش سطح تولیدات محصولات گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: سال ۹۸، ۱۱ هزار و ۴۰۰ هکتار گلخانه با ۲.۸ میلیون تن تولید داشتیم که این رقم نسبت به سال ۹۷ رشد ۱۶.۵ درصد داشته است.

وی همچنین گفت: در سال ۹۹ قرار است ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به سطح گلخانه‌ها اضافه شود که برآورد می‌شود ۶۵۰ هزار تن هم به تولیدات گلخانه‌ای کشور اضافه کند و این رقم نیز نسبت به سال قبل ۱۶ درصد رشد خواهد بود.

تقوی گلخانه‌های گل و گیاه کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سال ۹۸ به میزان ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار با تولید ۲ میلیارد شاخه گل و گلدان بیان کرد و گفت: این میزان نسبت به سال ۹۷، ۱۸.۵ درصد رشد داشته است.

مدیر کل امور گلخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید قارچ خوراکی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سال ۹۸ به میزان ۱۷۰ هزار تن اعلام کرد که نسبت به سال قبل ۱.۵ درصد رشد داشته است.

تقوی رشد اندک قارچ خوراکی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام کرد که در تقاضا و بازار این محصول تأثیر منفی گذاشت.

به گزارش فارس، مخاطبان در سامانه فارس من با ثبت سوژه ایجاد اشتغال در مناطق مرزی خواستار پیگیری این موضوع شدند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا