گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاغذاهای محلی

خوشمزه ترین غذاهای سنتی گلستان

استان گلستان یکی از سرسبزترین استان های ایران است که در شمال کشور قرار دارد. این استان دارای یک تاریخ غنی بوده و اقوام و فرهنگ های گوناگون را در خود جای داده است. وجود این قومیت های مختلف باعث ایجاد ذائقه های متنوع و فرهنگ غذایی گسترده ای در این بخش از ایران شده است.

استان گلستان یکی از سرسبزترین استان های ایران است که در شمال کشور قرار دارد. این استان دارای یک تاریخ غنی بوده و اقوام و فرهنگ های گوناگون را در خود جای داده است. وجود این قومیت های مختلف باعث ایجاد ذائقه های متنوع و فرهنگ غذایی گسترده ای در این بخش از ایران شده است .سفر به طبیعت زیبای این استان در کنار چشیدن غذاهای خوشمزه ی محلی آن می تواند روزهایی به یاد ماندنی برای شما بسازد.چند نمونه از این غذاهای سنتی در زیر بیان شده است:

هلی آش یا آش آلو

از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان یکی از خوشمزه ترین آش های این منطقه هلی آش نام دارد. هلی در زبان محلی استان گلستان به معنای گوجه سبز می باشد. با توجه به این که گوجه سبز  یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده ی این آش است، به آن هلی آش می گویند. نخود و لوبیا، برنج و سبزی آش نیز از دیگر مواد تشکیل دهنده ی این غذا هستند.

برای تهیه ابتدا نخود و لوبیا را پخته و برنج و سبزی را به همراه مقداری آب به آن اضافه می کنند. برخی افراد نیز مقداری کدو در آن می ریزند. پس از پخته شدن این مواد، در مراحل آخر کار، گوجه سبز به غذا اضافه شده و  پس از جا افتادن آش نیز مقداری شکر و پیاز داغ به آن افزوه می گردد.از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان این غذا به دلیل داشتن برنج و حبوبات بسیار مقوی بوده و مقداری نیز سنگین است.

خوشمزه ترین غذاهای سنتی گلستان

 

گوجه آش

از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان گوجه آش نیز یکی از آش های سنتی و خوشمزه ی گلستان است که در آن از گوشت، برنج، پیاز و گوجه فرنگی استفاده می شود. برای تهیه ی این آش ابتدا گوشت را به همراه پیاز و گوجه فرنگی تفت داده و مقداری آب به آن اضافه می کنند. پس از افزودن نمک و فلفل درب قابلمه را می گذراند تا آش خوب جا بیفتد. برای پخت این آش ۲ تا ۳ ساعت زمان لازم است.گوجه آش در شهرهای دیگر ایران نیز به شیوه های دیگر تهیه می شود.

خوشمزه ترین غذاهای سنتی گلستان

 

آش ماست

نام آش ماست را حتما شنیده اید. این نوع آش از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان تقریبا در اغلب نقاط ایران تهیه می شود و نمی توان آن را به استان یا شهر خاصی نسبت داد. البته در هر نقطه از ایران از مواد و سبزیجات محلی مختص آن منطقه در آش ماست استفاده می کنند. از این رو هر منطقه آش ماست مخصوص خود را دارد که متناسب با ذائقه ی مردم همان استان تهیه می شود.آش ماست گرگانی ها از برنج و ماست محلی تهیه شده و در آن از سبزیجاتی مانند اسفناج، برگ سیر، گشنیز و جعفری استفاده می شود. برخی نیز عدس و کدو سبز در آن می ریزند. این آش به دو صورت گرم و سرد سرو شده و برای تزیین آن نیز از نعناع داغ و سیر کوبیده شده استفاده می شود. جالب است بدانید که برخی از مردم محلی آش ماست را به همراه سیب زمینی سرخ شده سرو می کنند.

خوشمزه ترین غذاهای سنتی گلستان

باسترمه

باسترمه از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان یکی از انواع پلوهایی است که گلستانی ها در مهمانی های خانوادگی خود سرو می کنند. برای طبخ این پلو از موادی چون برنج، ماهی، سیب زمینی، انار دون شده،  پیاز، نمک و فلفل استفاده می شود. برای تهیه ی باسترمه می توانید از انواع ماهی ها استفاده کنید، اما در حالت اصیل این غذا با ماهی ازون برون طبخ می گردد.برای تهیه ی باسترمه، ابتدا ماهی را قطعه قطعه کرده و درون سس می خوابانند. برنج را نیز آبکش می کنند. سپس سیب زمینی ها و پیازهای حلقه شده، ماهی قطعه شده، دانه های انار و در انتها برنج را به صورت لایه لایه درون قابلمه ریخته و می گذارند تا با حرارت ملایم دم بکشد.

خوشمزه ترین غذاهای سنتی گلستان

چکدرمه

چکدرمه (Chegdermeh) یکی از معروف ترین و قدیمی ترین غذاهای محلی گلستان است که گفته می شود بیش از هزار سال قدمت دارد. این پلوی خوشمزه تقریبا چیزی شبیه به استامبولی پلو می باشد و مانند آن تهیه می شود. مواد اصلی پخت این پلو،  گوشت و برنج می باشد که معمولا از گوشت گوسفند برای این کار استفاده می کنند.

پیاز، رب گوجه فرنگی،  نمک،  فلفل و روغن نیز از جمله دیگر موادی است که در تهیه ی این غذا مورد استفاده قرار می گیرد.چکردمه را به صورت سنتی در نوعی دیگ های چدنی با نام قازان طبخ می کنند. ابتدا گوشت را به همراه پیاز و ادویه جات کمی سرخ می کنند. سپس آب و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و اجازه می دهند تا گوشت به خوبی بپزد. پس از آب پز شدن گوشت و بخار شدن مقدار از آب خورشت، برنج را به آن می افزایند تا آرام آرام دم بکشد.چکردمه جزو غذاهای خاص شهرهای بندرترکمن و آق قلا بوده و با نام های چکدیرمه یا چگدریمه نیز شناخته می شود. این غذا از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان معمولا یه همراه سبزی خورن و دوغ سرو می شود.

خوشمزه ترین غذاهای سنتی گلستان

خورشت ساک

یکی از غذاهای سنتی استان گلستان که معمولا در مراسم ها، عزاداری ها و نذری ها پخته می شود، خورشت ساک است. این خورشت از ترکیب موادی چون نخود، فلفل، گوشت با چربی، آرد، اسفناج، روغن، پیاز و سیر تهیه شده و به همراه زرشک پلو یا پلوی معمولی سرو می گردد.برای تهیه ی این خورشت، ابتدا گوشت و نخود را پخته و اسفناج و پیاز خردشده را به آن اضافه می کنند.

پس از آن، آرد را با آب ترکیب کرده و به خورشت می افزایند. در انتها سیرداغ و نعناع داغ به همراه ادویه جات اضافه کرده و منتظر می مانند تا خورشت خوب جا بیفتد. این خورشت از غذاهای سنتی گلستان به دلیل داشتن اسفناج دارای ارزش غذایی بالایی است.

خوشمزه ترین غذاهای سنتی گلستان

 

بولامه

بولامه از غذاهای سنتی گلستان یکی از اصیل ترین و معروف ترین غذاهای استان گلستان و مردم ترکمن صحراست که دارای طعم و عطر بسیار مطبوعی می باشد. بولامه غذایی شبیه به حلیم است و برای پخت آن نیز زمان زیادی لازم است.بولامه را از برنج تهیه می کنند. به این صورت که ابتدا برنج را از یک روز قبل خیس می دهند و آن را در روغن سرخ می کنند.

برنج سرخ شده را به همراه آب درون قابلمه ای ریخته و می گذارند تا خوب بجوشد و به صورت خمیری شکل در آید. در این حالت روغن برنج از مایع خمیری جدا می شود. در این جا این روغن را گرفته و خمیر را با شکر خوب مخلوط می کنند. پس از این که شکر جذب خمیر شد، بولامه از غذاهای سنتی گلستان آماده ی سرو می باشد.بولامه معمولا در مهمانی و جشن زنانه ای که به مناسبت هفتمین روز تولد نوزاد برگزار می گردد، پخته می شود.

خوشمزه ترین غذاهای سنتی گلستان

بیشتر بخوانید:

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
همگردی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا