گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

پیاز سرکت ؛ برند کشاورزی ارگانیک مازندران

کشت بیولوژیکی و تولید پیاز کیفی در سطح ۵۰ هکتار از اراضی شیب دار در روستای " سرکت " منطقه هولار شهرستان ساری این محصول کشاورزی را در زمره برند محصولات ارگانیک کشاورزی مازندران قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، روستای سرکت در ۱۵ کیلومتری شهر ساری در بخش کلیجانرستاق واقع است. نام این روستا به خاطر پیاز تولیدی در مازندران شهرت یافته و طی چند سال گذشته با برگزاری جشنواره پیاز ، معروفیت آن فراتر از استان رفته است.

اگر چه سطح زیر کشت پیاز در سرکت بر اساس آمارهای رسمی کمتر از ۵۰ هکتار است ، ولی کشت ارگانیک در کنار انبارداری طولانی مدت ، عطر و طعم ویژه و بازار پسندی سایز محصول تولیدی در این روستا سبب شده است تا کیفیت در شهرت پیاز سرکت حرف نخست را بزند.

بر اساس آزمایشاتی که جهاد کشاورزی شهرستان ساری بر روی خاک محل کشت و پیاز تولیدی روستای سرکت انجام داده ، مشخص شده است که روستاییان در کشت این محصول از هیچگونه سم و کود شیمیایی استفاده نمی کنند و سبکی ، پودری و قوی بودن خاک این منطقه سبب می شود تا محصول به صورت کاملا ارگانیک به دست آید.

جهاد کشاورزی ساری به همراه دهیاری و شورای سرکت از چند سال پیش به منظور توسعه کشت ارگانیک پیاز در سرکت اقدام به برگزاری جشنواره کرد. یکی از اهداف این جشنواره ها ، برند سازی این محصول بوده است.

کارشناسان معتقدند برندها در محصولات کشاورزی به دو گونه ارگانیک و مکانیک تقسیم می شوند و  برندهای ارگانیک، برندهایی هستند که درواقع برنامه ریزی برایشان انجام نشده و شرایط جغرافیایی سبب می شود تا محصول به شکل طبیعی مانند پیاز سرکت به برند تبدیل شود.

البته مازندران محصولات ارگانیک کم ندارد مانند گیاهان دارویی، میوه های جنگلی از جمله انارترش ، تمشک ،خرمالو، گردو و پرتقال کوهی. این استان در تولید نارنج ، آبزیان ، توت فرنگی ، گل و گیاه و برنج هم دارای محصولات ارگانیک است ، ولی آنچه که کارشناسان را نگران می کند ، در معرض خطر قرارگرفتن تولید این محصولات با مصرف سموم کشاورزی بدون ضوابط در برخی مناطق است.

مسئولان جهاد کشاورزی ساری در سه سالی که جشنواره پیاز سرکت را برگزار کردند ، به معضل استفاده از کود و سموم شیمیایی در تولید سایر محصولات و احتمال آلوده سازی خاک برای تولید محصولات ارگانیک اشاره کردند و وعده داده بودند تا برای تولید پیاز ارگانیک سرکت اقداماتی را انجام دهند که این مشکل بروز نکند.

در حال حاضر کیفیت ذاتی محصول پیاز سرکت در بین محصولات کشاورزی مازندران زبانزد است و برای شناساندن این محصول به بازار با هدف تشویق کشاورزان در حفظ تولید ارگانیک ، سازمان جهاد کشاورزی مازندران طرح سه ساله برند سازی پیاز این منطقه را در دستور کار قرار داده است.

مدیر مرکز خدمات کشاورزی منطقه هولار شهرستان ساری با اظهار این که پیاز در روستای سرکت ساری به صورت دیم و در اراضی شیب دار در سطح ۵۰ هکتارکشت می شود ، گفت: زنان کشاورز این منطقه بدون استفاده از هر گونه سموم شیمیایی این محصول را کشت می کنند.

سید محمود غلامی از آغاز طرح سه ساله برند سازی پیاز سرکت خبر داد و افزود : اگر چه پیاز مازاد برمصرف خود اهالی دارای مشتریان خاص است و به نسبت عرضه ، تقاضای بیش از حدی برای خرید پیاز سرکت وجود دارد ، اما همچنان این محصول به صورت فله ای عرضه می شود که با اجرای طرح برند سازی علاوه بر افزایش سطح زیر کشت ، بسته بندی و فرآوری این محصول نیز مورد توجه قرار می گیرد.

وی متوسط عملکرد تولید پیاز غیر شیمیایی در سرکت را حدود ۱۰ تن در هر هکتار عنوان کرد و توضیح داد : می توان با عملیات فنی منطق با فعالیت‌های کشاورزی بیولوژیکی تولید را بالا برد.

این مهندس کشاورزی مازندران با اظهار این که صندوق خرد کشاورزی زنان در روستای سرکت ساری شکل گرفته است، بیان داشت : همزمان با آغاز طرح برند سازی پیاز سرکت ، چندین کارشناس ترویج کشاورزی به صورت مستقیم با کشاورزان منطقه در ارتباط هستند.

غلامی ادامه داد : همچنین با آغاز طرح برند سازی پیاز سرکت ، کشاورزان منطقه در صدد توجه به کشت پیاز در قطعات کوچک زمین های منطقه شدند .

وی قیمت پیاز سرکت را تا ۲ برابر بیشتر از قیمت پیاز های عرضه شده در بازار مازندران دانست و گفت : در حال حاضر کشاورزان منطقه با اسقبال بی نظیر تقاضا مواجه هستند .

این مسئول افزود : در حال حاضر بخشی از پیاز سرکت همچنان به صورت فله ای از سوی زنان در بازار روزهای شهرستان ساری البته با قیمت بالا عرضه می شود.

مدیر مرکز خدمات کشاورزی منطقه هولار شهرستان ساری در عین حال گفت که عرضه فله‌ای محصول پیاز در واقع زمینه سودجویی دلالان را فراهم می‌کند و پیاز سرکت  تا سه برابر بیشتر از قیمتی که به صورت  مستقیم از سوی کشاورز فروخته شده است در بازار خارج از استان عرضه می شود.

مازندران با داشتن ۴۶۰ هزارهکتار اراضی زیر کشت و تولید سالانه هفت میلیون تن محصول از ۷۲ نوع مختلف ، رتبه برتر کشور را دارد و حدود ۱۱ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور نیز از این استان تامین می شود، با این همه تنها شمایی کم رنگ از تولید محصولات ارگانیک در این استان وجود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا