گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

روزگار ناخوش بهره‌برداران پرورش گل در کهگیلویه‌وبویراحمد

بهره برداران پرورش گل در کهگیلویه و بویراحمد که تا پیش از انتشار ویروس کرونا به دلیل نبودن زیرساخت های صادرات از درآمد خود ناراضی بودند حالا با رکود بازار پس از انتشار این ویروس روزگار سختی را سپری می کنند.

فعالان عرصه پرورش گل در این استان می گویند: بازار فروش گل در کهگیلویه و بویراحمد گل بود به سبزه آراسته شد.

هر چند انتشار ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها در جهان و کشورمان را تحت تاثیر قرار داده است اما بهره برداران پرورش گل بیشترین خسارت را از این مهمان ناخوانده متحمل شده اند.

در حالی که بسیاری از گلخانه داران کهگیلویه و بویراحمدی به دلیل کاهش شدید میزان فروش ناچار به تعدیل نیرو هستند:آنان معتقدند با توجه به نامگذاری امسال به نام جهش تولید مسئولان باید برای ادامه حیات صنعت پرورش گل و گیاه در استان چاره اندیشی کنند.

آنان می گویند:پرداخت تسهیلات بانکی به تنهایی نمی تواند به زنده بودن صنعت پرورش گل در استان کمک کند.

هم اکنون ۲ هزار نفر در حوزه پرورش گل در کهگیلویه وبویراحمد مشغول بکار هستند.

دیدگاه کارشناسان

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج گفت: هم اکنون قیمت تمام شده هر شاخه گل رز در استان یکهزار و ۵۰۰ تومان است در حالیکه قیمت تمام شده این محصول ۲هزار و ۵۰۰ تومان است و این نشان دهنده وضعیت تاسف بار فعالان این عرصه است.

امیر حسینی با اشاره به افزایش نزدیک به ۲ برابری برخی از نهاده های کشاورزی در چند روز اخیر و نیاز به تامین هزینه هایی چون حق الزحمه کارگران افزود: بهره برداران در این شرایط چاره ای جز اخراج نیروهای خود ندارند.

وی با یادآوری اینکه براساس برآوردهای کارشناسی برای احداث یک هکتار گلخانه به ۱۱میلیارد تومان سرمایه نیاز است تاکید کرد: بهره برداران با تامین اعتبار این هزینه های سنگین برای احداث طرح های خود که بیشتر آنان از طریق وام انجام شده توان ادامه فعالیت در این حوزه را ندارند.

حسینی عنوان کرد: ادامه حیات حوزه پرورش گل و گیاه در استان نیازمند پرداخت تسهیلات بلاعوض است.

خسارت های صنعت پرورش گل به روایت آمار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: انتشار ویروس کرونا سبب ۲۷۰ میلیارد ریال خسارت به بهره برداران پرورش گل در این استان خسارت وارد کرد.

الیاس تاج الدینی اظهار داشت: رکود بازار و کاهش قیمت گل از مهمترین پیامدهای ویروس کرونا بر صنعت پرورش گل در استان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: دولت به منظور کمک به بهره برداران پرورش گل که در دوران انتشار بیماری کرونا دچار خسارت شده اند تسهیلات بانکی اختصاص داده است.

تاج الدینی عنوان کرد:هریک از بهره برداران می توانند پس از نام نویسی در سامانه کارا ۱۲۰ تا ۱۷۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی دریافت کنند.

وی گفت: ۱۸ هکتار از گلخانه های استان به پرورش انواع گل های زینتی و آپارتمانی اختصاص دارد.

تاج الدینی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالیانه ۲۱ میلیون شاخه گل رز یکی از قطب های تولید این محصول کشور محسوب می شود.

وی گفت: دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهمترین ارقام گل رز تولید شده در این استان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان فروش گل در استان ۷۰ تا ۸۰درصد نسبت به قبل از انتشار ویروس کرونا کاهش یافته است.

زواره آزادپور افزود: در ماه های اسفند وفروردین ۹۰درصد از بازار گل تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد راکد بود.

ظرفیت های پرورش گل در کهگیلویه و بویراحمد

وی بیان کرد: کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت تولید سالیانه ۲۳میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه انواع گل های رز، کاکتوس ها و درختان زینتی را دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نامگذاری امسال به جهش تولید از توسعه گلخانه ها حمایت می کند.

آزادپور افزود:به ازای هر متر مربع ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان تسهیلات برای احداث گلخانه در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت می شود.

وی تاکید کرد:هم اکنون چهار هکتار گلخانه در استان در دست احداث است که۲ هکتار آن گل است.

آزادپور مساحت گلخانه های استان را۴۳ هکتار برآورد کرد و افزود: در این گلخانه ها محصولاتی مانند گل،سبزی وصیفی تولید می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه افزایش تولید در واحد سطح زیرکشت به میزان چند برابر فضای باز، برداشت دائمی محصول در طول سال، صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از زمین های غیرقابل کشت با استفاده از روش های کشت بدون خاک (هیدروپونیک)، عدم وابستگی تولید محصول با فصل و امکان تطبیق زمان تولید با تقاضای بازار  مهمترین مزایای توسعه گلخانه هاست توسعه این نوع کشت می تواند به جهش تولید منجر شود.

آزادپور گفت: توسعه گلخانه‌های انفرادی و فعال کردن مجتمع‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌ها از عمده برنامه‌های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این بخش است.

آزادپور انجام آموزش‌های تخصصی رایگان  را از دیگر برنامه‌های حمایتی دولت برای افزایش تولید گل رز در این استان ذکر کرد.

براساس آمار میزان تولید گل رز در پایان سال ۹۲ در کهگیلویه و بویراحمد ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه بود.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت و اقلیمی چهار فصل نقش مهمی در تأمین نیازهای ضروری بازار استان‌های جنوبی کشور دارد.

سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی این استان تولید می‌شود.

تاکنون ۱۸۹ هزار و ۸۷۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در ایران به هشت هزار و ۹۵۰نفر رسیده است

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا