گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

خانه سفال بیرجند افتتاح می شود/ایجاد «رشته توبافی» در هنرستان ها

معاون صنایع دستی خراسان جنوبی از راه اندازی رشته توبافی در هنرستان های استان خبر داد و گفت: خانه سفال بیرجند در هفته صنایع دستی افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین عباس زاده ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: هفته صنایع دستی از ۲۰ خرداد ماه آغاز خواهد شد که امیدواریم فتح بابی برای هنرمندان صنایع دستی باشد.

وی با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا فروش صنایع دستی در ایام تعطیلات نوروز به حداقل ممکن رسید، افزود: فروش بالغ بر یک میلیاردی در سال‌های گذشته امسال تحت تأثیر ویروس کرونا به صفر رسیده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌هایی که در ایام کرونا داشتیم همراهی تولیدکنندگان صنایع دستی برای تأمین ماسک مورد نیاز مجموعه‌های مختلف بوده است، گفت: شهرستان‌های بیرجند، خوسف، فردوس، سربیشه و قاین روزانه بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ ماسک تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: فروش فیزیکی صنایع دستی به شدت دچار آسیب شده لذا هنرمندان بر آن شدند تا با فروش اینترنتی کمکی بر رونق صنعت خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزش مقدماتی و تکمیلی خصوصاً در رشته‌های اولویت دار هر شهرستان از جمله برنامه‌های میراث تا پایان سال خواهد بود، عنوان کرد: قطعاً تجهیز کارگاه‌های مزیت دار و شاخص صنایع دستی را نیز خواهیم داشت.

عباس زاده ادامه داد: در روستای خراشاد اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیون تومان برای راه اندازی مرکز آفرینش‌ها، پژوهش‌ها و آموزش نساجی خراسان جنوبی با همکاری آموزش و پرورش تخصیص یافته است.

جهانی شدن شهر ملی «مله»

وی با اشاره به اینکه امیدواریم امسال بتوانیم جهانی شدن شهر ملی مله خوسف را مطرح کنیم، بیان داشت: اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی جهت دبیرخانه مله بافی نیز در حال ابلاغ است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه انتظار می‌رود تا پایان سال جاری برای هر شهرستانی خصوصاً در بحث پشتیبان و مستقل تسهیلات خوبی را داشته باشیم، عنوان کرد: سال گذشته در حوزه مستقل ۲۰۰ فقره تسهیلات با مبلغ ۱۰ هزار میلیون ریال و سایر منابع ۸۰ هزار میلیون ریال تسهیلات اعطا شده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد مراکز آموزش موقت و سیار در مناطق عشایری و روستاها از دیگر برنامه‌های ما تا پایان سال است، افزود: بازارچه‌های دائمی صنایع دستی یکی از دغدغه‌های ما در ایام کرونا است.

برگزاری پنجمین نمایشگاه صنایع دستی در آذر ماه

عباس زاده با بیان اینکه بعد از کرونا نمایشگاه‌های صنایع دستی به صورت فشرده در استان‌ها برگزار خواهد شد، گفت: پنجمین نمایشگاه صنایع دستی خراسان جنوبی نیمه اول آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۳۳ فروشگاه فعال صنایع دستی در سطح استان داریم که عمده آن‌ها مربوط به شهرستان بیرجند است، اظهار داشت: چاپ اقلام تبلیغاتی، کلیپ‌ها و تیزرهای تبلیغاتی جهت رونق صنایع دستی، بسته بندی و ثبت برند، احیای صنایع دستی، حفظ کمیت و کیفیت محصولات صنایع دستی، استانداردسازی مواد اولیه، ایجاد و راه اندازی خانه‌های صنایع دستی از برنامه‌های میراث تا پایان سال جاری خواهد بود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه ثبت نام رشته تو بافی از امسال در هنرستان‌های کاردانش را خواهیم داشت، گفت: در هفته صنایع دستی امسال ۱۶ آیتم برنامه از سوی شهرستان‌ها در پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات عکاسی، نقاشی، برک و خاطره‌ها، راه اندازی خانه کارآفرینی و توسعه و ترویج صنایع دستی

فریز مرغ افتتاح کارگاه ترکه بافی، تجلیل از کارآفرینان صنایع دستی، آموزش ساخت و تولید نمد به صورت آنلاین در سربیشه از جمله برنامه‌های هفته صنایع دستی است.

راه اندازی خانه سفال بیرجند

عباس زاده با اشاره به اینکه خانه سفال بیرجند نیز در این هفته راه اندازی می‌شود، عنوان کرد: چهار کارگاه در سرایان نیز افتتاح می‌شود که برای ۳۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۷۰ میلیارد ریال میزان فروش صنایع دستی در سال گذشته بوده است، افزود: همچنین ۸۰ هزار دلار صادرات صنایع دستی طی سال گذشته داشته ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ رشته مطالعه شده در استان خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: ۲۵ رشته فعال و ۱۵ رشته نیمه فعال نیز در استان وجود دارد.

عباس زاده با اشاره به اینکه تا کنون هفت هزار نفر در سامانه صنایع دستی استان ثبت نام کرده اند و ۳۰۰ نفر صنعت گر بیمه شده داریم، اظهار کرد: اتحادیه صنایع دستی سربیشه نیز امسال راه اندازی می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: ۵ ( ۱ نتایج)
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا