گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

واردات روغن کشور در انحصار ۴ یا ۵ نفر/اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به روغن تعجب برانگیز است

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: انحصار واردات روغن در دستان 5 نفر در کشور است که در 40 سال گذشته اجازه افزایش ضریب اتکایی روغن را در کشور نداده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که انحصار واردات دانه های روغنی در کشور در دستان ۴ یا ۵ نفر است که در طی ۴۰ سال گذشته اجازه افزایش ضریب خود اتکایی روغن را در کشور نداده اند.

ایران بیش از ۹۰ درصد برای تامین روغن مورد نیاز داخلی وابسته به واردات است به طوری که سرپرست سابق وزارت جهاد کشاورزی در دوران مسئولیتش در گفت و گو با خبرنگار  فارس ، «وابستگی بیش از ۹۰ درصدی به واردات روغن را یک ننگ بزرگ برای وزارت جهاد کشاورزی» خواند.

در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شب گذشته شبکه دو سیما، که با موضوع دانه های روغنی اجرا شد، گزارشی پخش شد که مجری طرح دانه های روغنی در پاسخ به خبرنگار گفت: واردات دانه های روغنی در کشور در دستان ۴ تا ۵ نفر است اما در مقابل اصرار خبرنگار از اشاره به اسم آنها امتناع کرد.

علیرضا مهاجر در واکنش به مجری که طی ۱۰ سال گذشته اقدام خاصی در زمین تامین دانه روغنی داخل انجام نشده است، گفت: طی ۴۰ سال گذشته واردات روغن خام که برای واردکنندگان سود سرشاری داشته کمر تولید داخل را شکسته است، «شما واردات را کنترل کنید بقیه اش با من.»

وی اضافه کرد: دارندگان کارخانه های روغن کشی خودشان وارد کننده هم هستند بنابراین کنترل همه کار از واردات تا بازار را دست خودشان گرفته اند و کشاورزان که همان تولید کنندگان اصلی هستند در این بازی شکست میخورند.

مهاجر حتی گفت من یکبار برای همیشه باید ا ین مطلب را خدمت مردم و مسئولان برسانم و همه بدانند که اگر این مشکلاتی که وارد کنندگان برای کشور درست کرده اند اصلاح نشود، مسئله تامین روغن داخلی بسیار سخت خواهد بود.

وی همچنین به خروج سالانه ۴ میلیارد تومان ارز برای واردات روغن اشاره کرد که ۸۶ درصد کشور وابسته به واردات است و سالانه حدود ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تن نیاز کشور است.

به گزارش فارس، وزارت جهاد کشاورزی چندین برنامه کاهش وابستگی روغن را داشت که نتوانست برنامه را محقق کند.

در این برنامه کارشناسان حاضر به مشکلات وابستگی به بذر، کم بودن قیمت تضمینی، نبودن  کمباین های ویژه و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات را از مشکلات دیگر تولید روغن اشاره کردند.

*ارز ۴۲۰۰ تومانی برای روغن تعجب برانگیز است

مجری طرح دانه های روغنی گفت: برای دو محصولی مانند روغن و شکر که بیشترین ضرر را برای سلامت مردم دارد ارز ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته اند که  به تولید داخل ضربه می زند و وارد کنندگان را فربه می کند.

در این نشست که مدیر آمار و برنامه ریزی انجمن روغن کشی به عنوان متولی و مدافع واردات هم حضور داشت کماکان از واردات اینگونه محصولات به کشور دفاع کرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا