گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گلرنگ ۲۵ تا ۴۰ درصد روغن مرغوب تولید می‌کند

یک کارشناس ارشد زراعت گفت: گلرنگ ۲۵ تا ۴۰ درصد روغن مرغوب تولید می‌کند.

محمد افتخاری‌نیک در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما از نظر روغن خوراکی وابستگی شدیدی به خارج از کشور داریم به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی به دنبال این است که به هر طریق ممکن حداقل مقداری از این وابستگی را از طرق متلف تأمین کند.

وی ادامه داد: یکی از دانه‌هایی که در دنیا می‌توان به عنوان یک روغن مرغوب و اعلاء به آن اشاره کرد دانه گلرنگ بوده که از نظر ترکیب شیمیایی خیلی شبیه به روغن زیتون است.

افتخاری‌نیک عنوان کرد: چند سال است که کشت گلرنگ در استان ما شروع شده ولی نسبت به دانه کلزا توسعه خوبی نداشته، به دلیل آشنایی کمتر مردم و در همه شرایط اقتصادی نیست.

این کارشناس ارشد زراعت با اشاره به این‌که گلرنگ هم در عرصه آبی و هم در عرصه دیم کشت می‌شود، بیان کرد: در عرصه آبی اگر قرار است کشاورزی کشت دانه روغنی داشته باشد کلزا را به او پیشنهاد می‌کنیم ولی در عرصه دیم متفاوت است.

وی افزود: ما کشت گلرنگ را در عرصه دیم توصیه می‌کنیم چون در همه اقلیم‌های استان نمی‌توانیم کشت کلزا را داشته باشیم، ازجمله مناطق سرد و معتدل، در مزارع دیم مناطق گرم استان کشت کلزا را داریم که خوب جواب داده و طرح توسعه آن نیز در نظر است که انجام شود.

افتخاری‌نیک ادامه داد: در مناطق معتدل و سرد کشت کلزا با موانعی روبروست بنابراین ما کشت گلرنگ در این مناطق را توصیه می‌کنیم.

این کارشناس ارشد  زراعت بیان کرد: کشت گلرنگ علاوه‌بر دانه گلرنگ که پیگیر آن هستیم مزایای دیگری از نظر اقتصادی برای کشاورزان دارد، کشت گلرنگ علاوه‌بر روغنی که از آن گرفته می شود و بین ۲۵ تا ۴۰ درصد روغن مرغوب تولید می‌کند، یک محصول جانبی نیز دارد که گلبرگ‌های آن هستند، که رنگ زرد تا نارنجی دارند و بسیار با ارزش به عنوان یک ماده افزودنی خوراکی بوده و از نظر خواص دارویی نیز مورد اعتنا است.

وی عنوان کرد: در سال زراعی جاری قیمت خرید تضمینی دانه روغنی گلرنگ ۱۷ هزار و ۹۵۷ تومان است، ولی گلبرگ آن یک محصول جانبی بوده که قیمت تضمینی خرید ندارد اما در بازار آزاد خریدار داشته و یک محصول جانبی پردرآمد است.

افتخاری‌نیک با اشاره به این‌که ما برنامه توسعه گلرنگ را داریم، تصریح کرد: اواسط آبان تا زمانی که بارندگی داشته باشیم در قسمت‌های معتدل استان مانند کوهدشت، خرم‌آباد و چگنی زمان کاشت گلرنگ دیم است.

این کارشناس ارشد زراعت افزود: در مناطق سرد مانند الیگودرز، ازنا، نورآباد و بروجرد به دلیل سرمای هوا باید به صورت انتظاری کشت را انجام داد، یعنی بستر را فراهم کرده و منتظر بمانیم که هوا سرد شده و به زیر صفر برود در آن زمان بذر را در داخل خاک می‌گذارند و بعد به صورت انتظار باقی‌ می‌ماند تا اواخر زمستان یا اوایل بهار شرایط مساعد شده و دانه جوانه بزند و به رشد خود ادامه بدهد.

وی با اشاره به این‌که ما صرفاً دنبال تولید روغن هستیم، ادامه داد: ما دنبال صادرات روغن نیستیم بلکه در وهله اول باید دنبال تأمین غذای مورد نیاز مردم باشیم که روغن خوراکی یکی از این اقلام است.

افتخاری‌نیک عنوان کرد: گلرنگ گیاهی با ریشه عمودی قوی است و تا اعماق می‌رود، بعد از برداشت ریشه در زمین باقی می‌ماند و سال بعد پوسیده و مواد عالی خاک اضافه می‌شود که به معنی افزایش حاصلخیزی و کودپذیری بیشتر خاک است و با فرو رفتن ریشه‌های عمیق در خاک یک نوع تهویه در خاک ایجاد می‌شود بنابراین هر محصولی که بعد از گلرنگ کشت شود میزان برداشت آن محصول ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا