گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مهاجرت گسترده روستائیان/ صنایع دستی ظرفیتی برای رونق اشتغال

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به مهاجرت گسترده روستائیان، گفت: صنایع دستی ضمن پر کردن اوقات فراغت و بیکاری روستائیان، مانع از مهاجرت‌های گسترده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید امین قاسمی امروز یکشنبه در گفت و گو با رسانه‌ها، گفت: تولیدکنندگان صنایع دستی روستایی و عشایری از لحاظ کارگاهی دسته بندی نمی‌شوند بلکه به صورت فردی شناخته می‌شوند که شامل ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از جمعیت سطح استان می‌شوند.

وی، بیان داشت: عمده صنایع دستی روستایی به صورت مشاغل خرد و خانگی هستند که بیشتر به صورت مصارف شخصی استفاده می‌شود و مازاد آن برای فروش عرضه خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به مهاجرت گسترده روستاییان به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی، بیان داشت: صنایع دستی در مناطق روستایی یکی از عوامل مکمل اقتصاد کشاورزی است و این صنایع به دلیل ‏دارا بودن پتانسیل ایجاد فرصت‌های شغلی و کسب درآمد، ضمن پر کردن اوقات فراغت و بیکاری روستاییان، مانع از مهاجرت‌های گسترده فصلی یا دائمی آنها خواهد شد.

قاسمی‬ با اشاره به اینکه عامل نیروی انسانی در تولید صنایع دستی، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، تشریح کرد: در ‏فرآیند تولید این مصنوعات، دست و هنر انسان دارای نقش اساسی است و از طرفی در فعالیت‌های مربوط به صنایع دستی نیازی به کارشناس خارجی نیست ‏و مواد اولیه مورد استفاده معمولاً از مواد بسیار ساده و در دسترس تشکیل می‌شوند که به ‏آسانی و با بهای نسبتاً ارزان قابل تأمین است. ‏

وی در ادامه با بیان اینکه صنایع دستی هنری صرفاً صنعتی و روستایی نیست، افزود: فعالیت‌های صنایع دستی به دلیل برخورداری از ویژگی‌های تکنیکی ساده و بهره گیری ‏از ابزارها و وسایل تکنولوژیکی آسان، به گونه‌ای است که امکان پرداختن به آنها در ‏جوامع شهری، روستایی و عشایری و به صورت کارگاهی، خانگی و یا حتی دوره گردی ‏و سیار وجود دارد. ‏

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، تاکید کرد: صنایع دستی به دلیل برخورداری از بار فرهنگی و دارا بودن جنبه‌های هنری می‌تواند عامل ترویج عناصر فرهنگی در نقاط مختلف کشور و حتی فراسوی مرزها باشد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا