گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

سامانه پیش آگاهی آفات برنج در مازندران راه اندازی شد

مدیر حفظ نباتات کشاورزی مازندران گفت که سیستم پیش‌آگاهی ، رصد ، ردیابی و کنترل آفت کرم ساقه‎خوار برنج با نصب دستگاه " دیتالاگر " برای نخستین بار در پنج نقطه از شالیزارهای استان راه‌اندازی شده است.

عبدالرحمان زاغی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود که این دستگاه های دیتالاگر در پنج نقطه شالیزاری شهرستان های بابل ، آمل ، قائمشهر ، میاندرود ، و بهشهر راه‌اندازی شده و رصد بیش از یکهزار هکتار از شالیزارها را انجام می دهند.

وی گفت : دیتابلاگر یک وسیله الکترونیکی است که داده هایی مثل دما و رطوبت مکان را به وسیله حسگرهای تعبیه شده ذخیره می کند و این امکان را فراهم می کند تا وضعیت دما و فعالیت بیولوژیکی گیاه در مزرعه برنج به صورت آنلاین همواره در دسترس باشد.

زاغی افزود : با اطلاع دقیق و آنلاین از تغییرات دما و رطوبت که نقش تعیین کننده‌ای در سیکل زندگی آفت کرم ساقه خوار دارد ، می توان با پایش و تحلیل داده ها ، چگونگی فعالیت آفت و زمان مبارزه را تشخیص داد و تعیین کرد و بر همین اساس هم به کشاورزان منطقه اطلاع رسانی می شود.

این کارشناس آفت کشاورزی مازندران  با بیان اینکه این دستگاه نقش مهمی در تعیین زمان مناسب برای مبارزه بیولوژیکی و شیمیایی دارد ، گفت : با توجه به اهمیت مبارزه با کرم ساقه خوار برنج به عنوان مهم ترین آفت این محصول استراتژیک ، سازمان حفظ نباتات کشور این پنج دستگاه دیتالاگر را در اختیار استان مازندران قرار داده است.

وی با بیان این نکته که با دستیابی بموقع از اطلاعات فعالیت آفت می توان کنترل  آفت را در اختیار گرفت ، افزود : کاهش مصرف سموم و به حداقل رساندن اثراث تخریبی فعالیت های کشاورزی از مزایای استفاده از این دستگاه است.

مدیر حفظ نباتات کشاورزی مازندران با اعلام این که در یک دهه اخیر شالیکاران با انجام توصیه های فنی از جمله شخم و شیار زمستانه و از بین بردن علف های هرز کنار مزارع موفقیت چشم گیری در کاهش جمعیت کرم ساقه خوار برنج داشتند ، گفت : از آن جایی که برنجکاری در سه مطقه غرب ، مرکزی و شرق استان با فاصله و در ارقام مختلف و همچنین در شرایط تقریبا متفاوت آب و هوایی انجام می شود، کنترل نسل های مختلف آفت کرم ساقه خوار نیز سخت است.

کرم ساقه خوار مهم ترین آفت برنج است که در فصل زمستان به صورت کرم (لارو) در علف های هرز خشک حاشیه مزارع مخفی است و در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به شفیره تبدیل می شود و پس از چند روز از شفیره ها پروانه خارج شده و با تخم گذاری روی شالی در خزانه و یا بوته های نشا شده در زمین اصلی ، موجب آلودگی و منجر به خسارت هایی در شالیزارها می شود.

راه های مبارزه عیله نسل های اول تا چهارم کرم ساقه خوار برنج  به صورت بیولوژیکی استفاده از زنبور تریکوگراما و استفاده از سم دیازینون است .

مبارزه به روش بیولوژیکی علیه آفات کرم ساقه‌خوار با استفاده از زنبور تریکوگراما در زمین‌های شالیزاری حوزه آبریز هراز استان مازندران در حال انجام است. زنبورهای تریکوگراما یکی از این حشرات مفید در طبیعت غنی استان مازندران است که انگل تخم پروانه تعدادی از حشرات از قبیل کرم ساقه خوار برنج و کرم سبز برگخوار برنج قبل از بروز خسارت آفت روی گیاه تخم ها را مورد حمله قرار می دهد.

مازندران ۲۳۰ هزار هکتار شالیزار دارد که بر اساس آمار رسمی جهاد کشاورزی در حال حاضر حدود نیمی از شالیزارهای استان نشا کاری شده است.

سالانه حدود یک میلیون تن برنج معادل ۴۲درصد برنج مورد نیاز کشور در مازندران تولید می شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا