گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

صنایع دستی فراموش شده آذربایجان غربی احیا می شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: امسال با برگزاری کلاس های آموزشی صنایع و هنرهای دستی فراموش شده استان احیا می شوند.

جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کلاس‌های صنایع دستی به دو صورت تخصصی و عمومی برگزار می‌شوند عنوان کرد: یکی از مهمترین رویکردهای آموزشی استان در زمینه احیا رشته‌های بومی و در حال فراموشی استان از قبیل نمد بافی و جولابافی است تا بتوان این هنرها را بیشتر در میان قشر جوان و علاقمند ترویج داد.

وی با بیان اینکه کلاس‌های تخصصی برای ارتقا و به روزرسانی مهارت‌های هنرمندانی است که به صورت ویژه در یک یا دو رشته مشخص فعالیت تولیدی دارند افزود: کلاس‌های عمومی برای همه شاغلان فعال و علاقه‌مندان به یادگیری صنایع دستی برگزار می‌شود و هدف کلی آن آشنایی با روش‌های بازاریابی، تجارت الکترونیک و فروش محصولات در بستر فضای مجازی و مباحثی از این دست است.

جباری با اشاره به اینکه ۴۰ نوع صنایع دستی توسط هنرمندان آذربایجان غربی تولید می‌شود، اضافه کرد: صنایع چوب در مرکز استان، قالی‌بافی و نساجی در جنوب استان و تراش سنگ در شمال این استان از جمله هنرهای دستی بومی این منطقه محسوب می‌شود.

وی از برنامه ریزی برای برگزاری سه نمایشگاه صنایع دستی در سطح منطقه‌ای و ملی خبر داد و گفت: تا پایان فصل بهار هیچ برنامه‌ای برای برگزاری نمایشگاه‌ها پیش‌بینی نشده است اما در صورتی که شرایط فراهم شود، سه نمایشگاه صنایع دستی در سطح منطقه‌ای و کشوری برگزار خواهد شد.

جباری یادآور شد: نمایشگاه‌های صنایع دستی یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای فروش تولیدات هنرمندانی است که به صورت خانگی و یا در واحدهای تولیدی تک نفره فعالیت دارند هرچند که این نمایشگاه‌ها برای تولیدکنندگان عمده نیز فرصت‌های فروش به همراه دارد.

وی با بیان اینکه بیش از چهار هزار نفر به صورت حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای در رشته‌های صنایع دستی استان مشغول کار هستند گفت: هم‌اکنون بیش از چهار هزار نفر در سطح شهرها و روستاهای استان با دارا بودن مجوز در رشته‌های متنوع صنایع دستی از جمله ریزه‌کاری، منبت و معرق چوب، رودوزی‌های سنتی، گلیم‌بافی، چرم‌دوزی و سایر رشته‌ها فعالیت دارند.

جباری با بیان اینکه حدود دو سوم این افراد دارای پروانه تولید کارگاهی هستند که یا به صورت انفرادی و یا به صورت کارفرمایی اداره می‌شوند و برخی نیز صورت تخصصی در رشته‌های خاصی مشغول تولید هستند گفت: برخی نیز افرادی هستند که به صورت خانگی و شغل دومی، در رشته مورد علاقه خود به تولید می‌پردازند که اکثر این هنرمندان را بانوان تشکیل می‌دهند و در سال‌های اخیر علاقه بانوان خانه‌دار برای یادگیری و تولید صنایع دستی در استان افزایش داشته است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا