گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران تمدید نمی‌شود

مدیرکل شیلات مازندران فردا جمعه ۱۵ فروردین را آخرین روز پایانی فصل صید ماهیان استخوانی از دریای خزر در این استان اعلام و تاکید کرد که فصل صید امسال به خاطر شرایطی که کرونا ایجاد کرده ، تمدید نمی‌شود.

فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران به طور معمول همه ساله از بیستم مهر ماه آغاز می شود، ولی امسال به خاطر شرایط مناسب در برخی مناطق از جمله شرق استان از ۱۵ مهر ماه شروع شد.

شیلات همواره فصل صید را ۶ ماهه تعیین می کند ولی در ماه فروردین با بررسی وضعیت در صورت نیاز یک یا چند هفته این مدت را افزایش می دهد. سوابق نشان می دهد که در بعضی از سال ها فصل صید تا نیمه اردیبهشت هم تمدید شد.

ولی الله محمدزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این که فصل صید امسال بسیار کم رونق و ناامید کننده بود ، افزود : علت عدم تمدید فصل صید به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم عدم تجمع و فاصله گذاری اجتماعی است که از سوی ستاد کشوری و استانی مقابله با ویروس کرونا گرفته شده است.

وی توضیح داد : البته یکی از علت های مهم عدم تمدید فصل صید ، حفاظت از سلامت خود صیادان است چون به دلیل نوع صید ماهیان استخوانی دریای خزر که ” پره ” است در معرض خطر شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

پره ، روش قدیمی صید ماهیان استخوانی دریای خزر است . در این روش تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یکهزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود. صیادان عضو پره برای پهن کردن و جمع کردن تورها باید در کنار هم باشند ضمن این که بسیاری از آنها مجبورند در یک مکان دوره استراحت خود را سپری کنند.

مدیرکل شیلات مازندران تاکید کرد که در پایان روز ۱۵ فروردین باید تمامی تورهای پره صیادی از دریای خزر جمع آوری شود و صیادان باید برای صید تا فصل بعدی که مهرماه امسال آغاز می شود صبور باشند.

حدود چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ تعاونی پره مازندران کار صید ماهیان استخوانی را انجام می دهند.

باوجود اینکه هر ساله به دلایل مختلف از جمله سرد بودن تدارم سردی آب دریا فصل صید پره در مازندران برای چند روز تمدید می شود. اما امسال شیوع ویروس کرونا صیادان مازندارن را از تمدید فصل صید محروم کرد.

این درحالی است که طبق آخرین گذارش شیلات ماندران ، میزان صید ماهیان استخانی مازندران نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا